Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1274 ggr
maraMaria
0

Rakutunna blev inte varm nog

Hej Alla.

Nu har jag byggt en rakutunna och skulle provbränna förra helgen. Blev jättefrustrerad eftersom jag inte lyckades komma upp i temperatur! Tunnan har ett lager isolering runt om och två lager i botten och lock. Den är kapad med en tredjedel. Den blev inte värst varm på utsidan så jag tror inte det beror på isoleringen att den inte kom upp i temp. Gasen är en "vanlig" 10 kg tub. Brännaren är en likn. "ogräsbrännare". Mellan tuben och slangen till brännaren sitter det en grej som skulle fördela trycket, ser ut som ett tefat. Kan det bero på "tefatet" eller på brännaren? Fick inte mycket till hjkälp i butiken.

Finns det någon som har haft samma problem? Vad gjorde jag för fel?

TACK! maraMaria

[rolnor]
0

Kan bero på att du har för litet hål för avgaserna kanske?

[perlennart]1
0

det är ju en möjlighet som rolnor skriver, eller att brännaren helt enkelt är för liten. Ta en såda som man har till taktäckning för att smälta ihop takpappen med. dom är stora nog. Men en annan fråga är vad för glsyr använde du?

Vavrakeramik
0

gasolbrännaren måste också få med sig syre in i ugnen, brännarmunstycket brukar jag placera ca 5 cm från öppningshålet.

maraMaria
0

Tack för svar!

Hålet i locket är ca 10x25 cm. Jag provade med att både ha öppet helt, sätta igen lite och även nästan allt. Upplevde ingen större skillnad.

Glasyrerna är rakuglasyrer, boraxfrittor och rakuglasyr köpt från Cebex, smälttemp 700°. Dessa har jag bränt vedeldat med dem tidigare så där ligger inte problemet.

Brännaren tror jag mer på. Men jag kan inget om de för att avgöra om den är för liten. Kan man se det på mått eller liknande. Det jag noterade var att lågan inte kom ut ur munstycket med hård blås så att säga. Flamman svajade liksom, inte som på en svets, om ni förstår.

Intressant #3, att du har munstycket 5 cm från öppningen. Jag hade min strax utanför. Sedan blev jag frustrerad och prövade att sätta in munstycket ca 1 cm, det hjälpte förstås inte.

Var köper man munstycken avsedda för taktäckning?

TACK! maraMaria

[rolnor]
0

Har hittat brännare på nätet, finns enorma brännare om man har bråttom att få upp tempen, googla!

[perlennart]1
0

Brännare kan du hitta på byggmarknad, sådana affärer där hantverkarna köper sina saker. Köp en 800 grams brännare eller liknande, alltid bättre med för stor än för liten, är den större än man har behov av så är det ju bara att skruva ner lite på reglaget. Undrar jag om dina rakuglasyrer som du köpt verkligen smälter ut vid 700 grader? Och ja brännaren SKALL sitta några cm. från hålet så att den inte blir överupphettad av värmen från ugnen.

[rolnor]
0

Jag köpte en brännare i rostfritt, kostar mer men risken att den smälter är minimal.