Recept glasyrer med glada färger!
Om ni sett bilden på inlägget färgglatt på bordet, så skulle jah vara glad och tacksam för recept på liknande glasyrer.
Jag har varit inhyrd hos en keramiker som inte vill avslöja sina recept. Sorgligt för mig, men måste acceptera det eftersom denna personen lever på att hyra ut plats i sin verkstad.
Jag har en liten kundkrets som gillar glada färger, framför allt starkt turkos, men nu har jag ingen möjlighet att tillgodo se deras önskningar…
Tacksam för er hjälp!!
Katarina
Det är mycket lättare för dig att köpa en färdig, lättinfärgningsbar glasyr och så färgkroppar efter önskemål. Än att börja att tillverka en bra lergodsglasyr som är betydligt svårare att tillverka än stengodsglasyrer. Det kräver en del erfarenhet och kunnande. Och det skall väl också sägas att man inte kan få fram en felfri glasyr vid normal Svensk lergodstemperatur på 1020 grader. Om du kan komma upp på 1050 eller mer så går det lättare.
Tusen tack för ditt svar!
Funderar på att testa en transparent glasyr och se om den fungerar med leran och sedan skaffa färg kroppar.
Blanda stengods glasyr efter ett recept har jag gjort, men kunskapen att framställs egna har jag inte. Lergods har jag inte hållit på med tidigare. Jag har designat ljuslyktor nere i Egypten som ska tillverkas och säljas. Det är intressant att en ung kvinna där nere som har universitets utbildning i konst och keramik har aldrig varit i närheten av glasyrer. Hon kan tillverkar stora urnor och krukor, men skröj bränner endast. Vi har lerpulver och så siktas pulvret i ett kaklat badkar där det får dra i några dagar sen ska det knådas ett tidskrävande arbete, men solen skiner i öknen och ingen stressar.

Men hur är det du då är det en turkos lergods eller stengodsglasyr du är sugen på, jag har en del…bara jag vet vad jag skall leta efter.-)
Bra fråga! Jo det är stengodsglasyrer till bruksgod jag söker!
Gärna en stark turkos. Gillar glasyrer som får helt olika färg beroende på tjocklek. Älskar att göra mönster med dubeldoppnings teknik. Lägger på avdragsvax i mönstret och låter torka. Tar bort vaxet och doppar snabbt igen. Ett exempel på bilden en rutig kruka! Gillar när det blir lite galet! Stengods använder jag här hemma i Svergie till allt jag gör, så jag mottager gärna recept. Jag har köpt Anders Fredholms glasyrbok nu så om någon kan tipsa mig om enkelt och lättarbetat ur den blir jag också glad!
I Egypten använder jag bara lergods. Fick tips att använda mig av färgkroppar där nere eftersom det förenklar det hela. Samt att jag
har fått adress till ett ställe i Egypten där jag kan få tag i det jag behöver förhoppnings vis. Kanske engober underlättar att arbeta med och endast en transparent glasyr.
Ger mig på en gissning:
Blått från kobolt, såklart.
Rosarödacerice med krom och tenn i zinkfri basglasyr, googla chrome tin pink glaze recipe. I med aningen kobolt i denna så blir det lila.
Grön/turkos/blå med koppar i en glasyr med rätt sammansättning av fluxer. Balansera upp med kobolt och krom för att variera den gröna nyansen. Är det inte Barium som ger kraftig turkos med koppar? Om man kan tänka sig att jobba med något så giftigt nu då.
Roströd/orange med hjälp av järn, googla kaki glaze recipe, tomato red glaze recipe eller iron red glaze recipe.
Endast gissningar, har ingen egen erfarenhet av dessa då jag själv tycker om dämpade färger; grå/brun/svart/beige/mörkblå.
Tror det ska gå att göra järngul glasyr också, med reduktion, men vet inte riktigt hur man gör.
Dimlila med kobolt och magnesium.
Vilka fina skålar, förresten!