Lera som har spruckit under torkning...
… är den bara att kasta, eller kan man "fylla i" med kladd för att sen låta torka igen?
Jag gjorde en kruka, som jag var så nöjd med… så sprack den i botten under torktiden. Vad kan det ha berott på?
Undrar,
Annette :-)
Hej
Jag undrar om det var en drejad skål? För i sånt fall kan det vara att du glömt pressat botten med tummen, för det motverkar denna typ av spricka.
Jag har provat att laga föremål som jag lagt ner mycket arbete på och sedan råkat ha sönder, med gott resultat.
Bl a så hade jag en skål som jag tagit fram en relief på, där jag slog loss en bit i kanten. Då skrapade jag av litet av den torra leran och blandade den med ättika. Den röran använde jag sedan som klister och satte fast den bortslagna biten med kladdet. Det fungerade alldeles utmärkt. Man kan inte se att den varit trasig, nu när den är bränd och klar. Men så var det var ju inga spänningar i godset som förorsakade skadan.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det var en drejad skål. Och möjligen pressade jag inte botten, men det har inte hänt mig förut så jag blev förvånad.
Men det ska jag absolut tänka på i fortsättningen.
Dock tror jag att jag ska försöka kleta lite lera både inuti och utanpå, några gånger, för att se hur det blir.
/annette
Det som är krångligt med lagningar under torkningsprocessen är den luriga krympningen. Leran krymper med ungefärliga 5-10%. Så den leran som man lagar med har inte krympt lika mycket som det mer torra föremålet. Det brukar resultera i att den biten som är ditsatt, helt enkelt ramlar av när den torkat färdigt..
Om mina skulpturer får något avknäkt under torkningen, så blöter jag upp ett rätt stort område där lagningen ska ske. Det gör jag genom att lägga på genomdränkta svampar som jag drar en plastpåse över. Efter ett dygn brukar det vara lagom för att lagas. En bra idé brukar vara att dra på plastpåsen igen och låta det torka riktigt långsamt. Då fördelas vätskan bättre i leran så att krympningen blir jämnare i pjäsen.
En av fördelarna med papperslera är ju att man kan fortsätta att bygga på den också efter det att den torkat. Jag undrar om man kan kombinera vanlig lera och papperslera så att man använder den senare att laga med?
Xanna, gör du likadant även om det du ska laga har torkat helt och hållet?
_
_
Jajamensann!
Nu har jag fått bekräftat att man kan laga med papperslera. Det lär fungera alldeles utmärkt. Men jag har själv inte gjort det.
_
_

Om du har stor skillnad i godsets tjocklek så torkar leran (och krymper) fortare på de ställen där godset är tjockt. Det vill säga: om du har väldigt tunn botten på vissa ställen och väldigt tjock botten, eller sidor på andra ställen så kommer godset eventuellt att spricka när det torkar.
Försök göra godset så jämtjockt som möjligt, då minskar risken för sprickbildning.

en kombination av papperslera blandat med vinager ger ett jakligt bra 'lerklister'! saken ar den att vinagern reagerar med molekylerna i leran, sa att de 'klistras' i hop igen. jag har alltid en burk med lergegga/engab som jag blandar med lite pappers fiber , eller nylon fiber, och sa blandar jag i ett par matsledar vinager - du far prova dig fram till ratt konsistens. vinager ar aven mkt bra att anvanda om du har blandat i for mycket vatten i engab, den gor blandningen tjockare. charlotta

ps det var ett stavfel ar, jag menade ett par MATSKEDAR vinager, inte matsledar, vad det nu ar!
Tack för tipset Charlotte!
PS. Titta i din inkorg. Du har fått ett meddelande där.
_
_