blålera till glasyr.
Hej.
är det någon som har nån ide hur jag skulle kunna använda Blålera som jag gräver upp i min närhet.
Har provat till en glasyr med Ballclay och nefelin syenit.
blev halvmatt lite orange. Kanske lite smutsig. Lite kul tycker jag.
Strunta i Ball-Clayen. Men nefelin syeniten är bra och så kan du ju ha i aska och/eller dom vanliga enkla råmaterialerna så som dolomit, talk, magnesit, krita, zinkoxid, bariumkarbonat m.fl. Då tänker jag så klart på en stengodsglasyr eller i varje fall högre än en vanlig lergodsbränning. till lergodsglasyrer kan du ju ha leran och colemanit, lithiumkarbonat, frittor och liknande.
beroende på vad resultatet skall vara så kan du ha några få % och helt upp till nästan bara leran om du nu vill ha en glasyr som framträder som en lerglasyr.
Hej!
Kan Blålera penslas på som en engob före bränning?
Ja det kan den men man måste så klart se om den passar till den lera man har, annars så får man magra eller göra den mera plastisk. Den kommer så klart att smälta vid stengodstemperatur.
#4: det kan vara ett roligt sätt att få effekter. Lägg sedan valfri glasyr över efter skröjen (gärna ljus) så händer ofta mycket. Tänk på att de kan rinna så skydda plattan. #2: jag använder en ren blålerglasyr. Resultaten skiftar mycket efter vilken lera jag har under men framförallt avsvalningstakten. Från matt och senapsgul til svart och högblank ( i oxidation).
Jag blandade 50% lokal lera och 50% aska från områdets bränntipp. Det blev en jättefin brunmelerad sidenmatt glasyr.
#8: Det går som regel fint att använda vanliga blåleror m.m. som stengodsglasyr, utan några tillsatser.
Färg och yta kan variera, beroende på järnhalt, kalkhalt m.m.
Men det blir svårt att få den att sitta kvar på skröjat gods, utan man bör lägga den som en engobe, på det läderhårda godset.
En fördel med detta är att du sedan kan bränna det en enda gång.
Välj ett vanligt skröjprogram, och höj topptemperaturen till stengodsglasyrtemperatur (enda ändringen).
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-10-17 20:10 av Bo§e
Tack för tipsen! Då kanske jag provar både på läderhård och skröjad lera och ser hur det blir.
Skröjad skärv kräver oftast att man magrar leran och använder CMC för att hålla på leran.
Det kan väl sägas att CMC är förtjockningsmedel, tror vanligt tapetklister numera är CMC.
Ja det är det men man bör använda CMC beräknat till keramik, dom håller till 380 grader och klarar då gränsen för kristallvattnets avgång