Vad kan jag använda...
för att leran ska släppa lättare om jag te.x. använder en glasskål som form??
Såg på någon video att dom använde xx-40 olja men den luktar så starkt så jag kan inte använda den, skulle man kunna använda sig av vanlig matolja..??
Tacksam för tips och råd.

Ta ett tunt tyg el tidningspapper emellan.

eller plastfolie som är till matförvaring
jag har använt gladpack

just det så heter det, det menade jag då jag skrev plastfolie
oj, vi skrev visst samtidigt!

Tack för alla tips, ska prova med dom här grejerna.
må gott
Alternativet är ju att till en början krångla till det genom att göra två gipsformar för att sedan kunna använda formen superenkelt! Men det var ju inte frågan… 

Oj oj, det skulle jag nog inte en "grönis" som jag klara av = ),
En sak som jag undrar är om det blir veck av plasten/pappret/tyget på baksidan, hur gör man för att få bort dessa då?
Toapapper använder jag och det brinner upp i skröjen om det är lite papper kvar.

Det blir vek men den får du bort med ett t.ex böjligt drejsken, palettkiv el. dyl. vid läderhårt stadie.
Jo, det är lite meckigt att göra och en del att tänka på men kanske kan du testa på nåt mindre? Gips är ju inte så dyrt att det skulle vara katastrof om det inte går som man tänkt sig.
Försök hålla gipset borta från leran medans du slabbar på bara.
Lycka till!
Har testat era metoder. Men har hittat ett bättre. Jag trär en gammal strumpa över skålen. Leran går jättelätt att ta bort, när man är klar.Strumpor är ju töjbara så man kan ju använda dem till en mycket vid skål. Eller faT.

Smart! Kan knappt bärga mig tills jag får testat allt
.
Ha en bra dag
Jag använder gamla strumpbyxor, suveränt 😉