Storlek på vedugn
Hejsan
Jag är alldeles ny på detta med keramik och fann den site av en tillfällighet, vilket var en glädjande bekantskap!
Kanske jag börjar i fel ända, men!
Jag tänker bygga mig en vedeldad ugn. Och det som jag känner för är en sidestoke (enligt sidestoke.com).
Så letar jag på forumet, och finner alltifrån lecablock till gjutna valv (använder man sig då av L.A.E.:s recept?). Men så läser jag om storlekar på ugnar och blir lite rädd. Lars T skriver om 1,5 m3 (men även om Cappelagårdens 0,5 m3-ugn).
Vill man inte ha, har inte behov av, har inte plats för ugnar upp mot 1-2 m3, kan man då göra en sidestoke fast bara typ 200 liter?
Jag har gjort beräkningar utifrån de "kritiska proportionerna" på ovannämnda site, och kan då ändra basytans ena längd och får fram de "optimala" värden, hur optimala de nu är.
Men vad är rimligt. Kan man göra en ugn på 200 liter som är vedeldad och den ändå kommer att fungera? Är det någon som vet så att säga begränsningarna? Jag kan tänka mig (teoritiskt, men vet inte om det håller praktiskt) att en mindre ugn är svårare att hålla jämn temperatur på.
Och ni som har byggt lecaugnar, hur har ni gjort?
/anders

Du kan inte bygga en vedeldad ugn för annan bränning än Raku med lecablock. Lecablock tål bara ca 1000 grader.
En vedeldad ugn måste byggas med eldfast tegel (det som Lars Tärn skriver om) som klarar runt 1300 grader eller mer.
Om du aldrig nånsin sysslat med keramik innan skulle jag inte råda dig till att bygga en vedeldad ugn det första du gör.
Gå en kurs, läs, åk på studiebesök, köp en vanlig lite el ugn och lär dig basic innan.
Att bygga en vedeldad ugn kostar runt en 50-60 000:- minst
En vedeldat ugn av leca kan även användas för lergods, det har jag gjort med min rakuugn. Det är svårt att styra tempen så som du nämner, men lärorikt och inte omöjligt, man behöver ett mätinstrument. Leca isolerar ju och det finns ingen stor stenmassa som lugnar ner temperatursvängningarna, nån pinne för mycket och tempen fiser up 70 grader på 20 sekunder….
Jag tycker inte man måste börja med en elugn om det inte är något man är sugen på. Jag hr gått studiecirklar på typ medborgarskolan där det funnits elugn, men har alldrig känd att det var mina grejer som kom ur ugnen när det inte varit någon eld! Sånna kvälskurser om det inte är nåt man är sugen på tar snarare bort lusten från en riktig pyroman.
En rakuugn av leca är inte så dyr och jag tror ett bra sätt att börja.
Min vedeldade saltugn är ca 500 liter och har kostat 39 000 inklusive moms och frakt men utan huset den står i. Min vedeldade rakukugn ca 1500 kr.

oavsett om man gillar resulatet man får i en elugn eller ej, så lär man sig ju en hel del under tiden man gör och bränner i den.
Om man som grön över huvudtaget inte vet om att lera krymper, att luftbubblor inte är så himla tufft att ha med, att vattnet bör hinna avgå osv så är det ju inte så himla kul att göra 300 misslyckade försök i en gigantisk vedugn som tar jäkla lång tid att både sätta och bränna om man jämför med en liten elugn.
Men jag håller med, en lite rakuugn att börja med är nog himla bra:)

Jag skulle nog oxå börja med att bygga en vedeldad raku/lergods ugn. Man kan ju som pyromanen skriver vedbränna lergods i en väldigt liten och enkel ugn. Och beroende på hur ny du är kanske gå en kvälls kurs alt. köpa en massa böcker om lera, glasyrer m.m. Det är fantastiskt kul att elda i och säkert ännu roligare att ha en egen vedugn, men man ska ju stoppa i något i den oxå !!
Jag tror att det är väldigt svårt att styra en så liten vedugn som 200 liters, men säkert inte omöjligt det heller. De minsta jag brukar läsa om är på ca 500 liter. Men jag läste om en kille på nätet som byggde en 160 liters vedugn vill jag minnas. 250 liters volym har jag också läst om i ngn bok. Men dom tog nästan lika lång tid att bränna som en större så då försvinner ju lite av grejen att bygga en liten. Men har man inte behov av en stor ugn så kan jag ju förstå att man vill bygga en mindre. Lite billigare blir det ju, med betoning på lite…:D Men som sagt den är nog svårare att bränna i. Här finns ännu mer tips på vedugnsbygge R Compton och flera boktips.
Men om du är fullständigt grön på allt inom keramiken så tycker jag också att du ska köpa ett gäng böcker, eller som sagt ännu bättre gå en kurs och få grunden. Bränna är vansinnigt roligt ( i alla ugnar, tycker jag) men det är ju kul om man får något roligt resultat också. Annars är det ju stor risk att man tycker det blir skittråkigt med keramiken och lägger ner det helt.
Att styra en vedugn på 200 l om den är byggd av tung eldfast sten tror jag inte är så svårt, då finns ändå en massa sten som lagrar värme och håller emot de värsta svängningar. Det är om det är leca eller isolerande sten som tempen kan göra vilda sväng på kort tid.
Sidestoke, är det anagamaugnar? Förstår att det betyder att man kaster in ved från sidan men har inte sett beteckningen som en variant på ugn tidigare.
Känner du till Fred Olsens "The kiln book"? eftersom du skriver om kritika proportioner? annars är det ett bra boktips. Han har med downdraft ugner ner till storlek 12 kubikfot i alla fall.
Tror jag vet vilken kille på nätet Lotta2 sett. Jag tyckte valvet på hans ugn såg mindre stabilt ut!
Om det är kul och något man vil hålla på med då tror jag en 200 liters mycket snabbt är för liten. Min 500 liters är i mnsta laget fast jag inte alls trodde det för något år sedan…
Sidestoke har vi som länk på vår hemsida för alla vedeldare.När jag satt och åt lunch med Janet Mansfield så blev hon väldigt glad när jag nämnde att vi länkar ut sidestoke. Janet är hon som skriver böcker och ger ut bra tidningar om keramik och är själv keramiker.Bor i Australien…

LAE, jag fattar inte, vad har det med hans fråga att göra?
Zzaga: Min tanke är inte att bränna så högt som 1300 grader, det finns ju bevisligen vedeldade ugnar gjorda i leca.
Min primära fråga var just det med storleken.
När det gäller priser är det nästan som att säga att en bil kostar 98 000:-.
För mig kostar inte en bil över 15 000:-, allt handlar ju om vilka möjligheter man har, både materialmässigt och kunskapsmässigt och den möjligheten man har att ta till sig kunskap.
Elugn vill jag inte ha. Detta med lera och att skapa har rent egoistiska orsaker för mig, skall inte var kommersiellt (dvs ingen massproducering!) och elden är i sig rätt fascinerande!
Pyromanen: Det med lecan och dess isolerande funktion är inte något jag har tänkt på.
Men din rakuugn i leca, hur stor är den? Och hur ser den ut? Då tänker jag närmast på var elden finns någonstans, är den i direkt anslutning till ugnsdelen?
Fred Olsen har jag sett på den länk som L.A.E hänvisar till, sidestoke.com.
Stokerbränning, om jag har förstått det rätt, är att man eldar i egen del, och låter de varma gaserna värma det som skall värmas (om det nu är i lera eller vatten etc).
Därav min ovanstående fråga; låter man i en raku(leca)ugn eldslågorna direkt träffa godset?
Avalon: jo, självklart skall det finnas något att stoppa in i den också!! Samtidigt ser jag en ugn som en del av en större process, och som jag skrev, jag tar det kanske i fel ordning, men det är min ordning:-).
Lotta2: Din länk har jag precis börjat ta tag i. Det är mycket där! Styrningen är som jag förstår en mycket svår del. Samtidigt kan jag känna att den där osäkerheten kan vara trevlig, åtminstone för mig. I förhållande till en elugn som har full automatik känns vedeldning (och kanske i synnerhet med små volymer) som att bygga modellflygplan med boxhandskar på händerna!
Sedan är jag inte helt grön, eller vad man skall säga. Jag har hållit på lite med lera, men det var fruktansvärt lång tid sedan, och, ja det var andra tider.
Det med material är inga problem för mig, så jag skulle kunna bygga en liten ugn just for fun, och se hur det blir. Men det känns inte som jag är HELT ute och cyklar.
Tror jag :-)
Tack så länge för dessa svar!
/anders

Intressant, men vad är fördelen med att inte låta lågor och aska m.m. träffa godset. Förlorar man inte en del av poängen med just vedeldning då ?

Men VAD är det du vill elda då? Sidorn på sidstoke handlar om vedeldade ugnar avsedda för stengods och porslin = teglet måste klara minst 1300 grader.
De vedeldade ugnarna som är gjoda i leca är för rakubränningar dvs. inte vad man egentligen brukar kalla vedeldad keramik eftersom själva veden inte har någon effekt på godset i så låg temp mer än att det gör det varmt.
Vad gäller priset så kostar inte heller min bil över 15000:- , och visst om du letar kan du hitta beg. eldfast tegel (inte helt lätt dock) och du kommer ju aldrig ner i de priserna som vanligt tegel eller leca kostar.
Men om du ändå bara ska köra Raku kan du ju bygga i leca och då kostar det ju inte mer än 1500:- , jag tror UR hade nån serie om hur man byggde en vedeldad Raku ugn. Annars finns det säkert nån här som har en ritning.

Gropbränning:
"byggs" genom att man gräver ett hål i marken eller i exempelvis ståltunna.
För effekt häller man i karbonater blandat med sågspån i gropen
Reducerad bränning
Så här kan gods som bränts med gropbränning se ut:
http://www.mountainartcenter.org/Images2/Ruble-BigPot-w.JPG
Raku
Bränns till ca 1000 grader
bruka reduceras efter bränning
bränns med speciella rakuglasyrer (som smälter ut vid låg temp)
Kan byggas av: lecablock, eldfasttegel, fiber, lera och en massa andra saker.
Eldas med ved eller med gas
Kan se ut så här: http://www.alphaceramics.com/Zen.jpg eller
http://www.mud2fire.com/images/raku-kiln.jpg
Typiskt rakubränt gods kan se ut så här:
http://www.keramik-hitzblech.de/bilder_gross/bilder/vasen_raku.jpg
Anagama:
Byggs i eldfast tegel
bränns till 1300 +
Eldas med ved (i många många dagar)
Godset glaseras inte
Så här kan en anagamaugn se ut:
http://www.users.bigpond.com/arosser/New06/dscn3520CandAa.jpg
så här kan typiskt Anagama bränt gods se ut:
http://www.broderickgallery.com/images/Nils_Lou.jpg
Vedeldad/salt/soda:
Flera olika ugnstyper finns bl. Olsen fasfired, bourrybox
Bränns till ca 1280-1300
Byggs med eldfast tegel
Reduceras
Saltas
Eldas med ved
Så här kan gods som är ved/salt/soda bränt se ut:
http://wesstartisans.com/images/products/20041124/KERRIE14.JPG
Så här kan en vedeldad saltugn se ut:
http://www.mainecraftsguild.com/images/grosjean2.jpg
eller:
lägger in 5 bilder på min sletna rakuugn i mit fotoalbum. Utrymmet för grejer är ca 34 höjd, 60 lång, 40 brett vilket blir typ 70-80 liter om jag räkner rätt.
Eldstaden är altså en våning under godset. Elder först på golvet och efter ca 400 graderbörjar jag ovanpå gallret som här är kraftigt plattjärn av rostfritt eftersom det låg såna under uthuset. Funkar utmärkt med galler av armeringsjärn. Oavsett vilket järn så böjer de sig efter ett tag. Mina har jag vänt på nyligen, därför böjer de sig lite uppåt på fotot istället för neråt.
Som zzaga nämnt så tål inte leca mycket över 1000 grader. Det betyder inte att altihopa brakar ihop om tempen kommer upp i 1050 som vid en lergodsglasyrbränning, men lecan blir mycket skör, och knäcker och smuldrar. En lecaugn håller altså inte så längeoch inte för så många bränningar men jag har tyckt det har varit mycket lärorikt att hålla påmed den.
Utöver leca och järn till galler att elda på så ingår några begagnade ugnsplattor, en bit cementrör ett spirorör och lite fiberisolering.
Eftersom man inte kan elda varmare än kanske 1050 då inte aska smälter så har man ju inga såna effekter. Däremot kan aska landa i lergodsglasyren om man anvnder sånt och göra denna smutsig och ful.
Om man eldar till stengodstemp i en ugn av leca får den betraktas som en engångsugn, den kommer att spricka i tusen bitar och varje block kommer att vara så poröst att mn inte kan lyfta ett block utan att den trillar sönder. Jag testade till 1100 grader engång (inte med flit) som jag berättat om nån annangång också. ungefär hälften av lecan behövde bytas ut efter det…… så då behöver man känna nån med en lecafabrik om det inte ska bli lite väl dyrt.
Jag har alldrig ägt en elugn och tycker därför förstås inte det är nödvändigt med en sån. Om man vet det är vedeldat keramik man vill hålla på med ska man självklart göra det!
Glömde sin fråga om lågorna träffer godset. Ja det gör de. Lågorna blir långa, ibland ända upp så de syns i toppen på skorstenen. Gäller både rakuugnen och saltugnen.
Jag undrar om jag kan få upp temperaturen i min vedeldade rakuugn tillräckligt högt för att smälta andra lergodsglasyrer än rakuglasyrer. Nu har jag inte testat, men de rakuglasyrer jag har som smälter ut vid ca 1000 grader har varit litet knepiga så dem använder när jag bränner i gasoltunnan.
Det kanske är dags att testa gränserna litet mera.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Nu börjar iallafall min syn klarna. Något.
Tack för bilderna, pyromannen. Kan det vara så att din ugn ser ut så som jag har gjort en väldigt schematisk bild på(tänk bara inte på proportionerna, de är säkerligen fel!)?
Och om jag förstår det hela rätt, så om den skall hålla för stengods skall det vara eldfasta stenar.
Antar, vet inte om någon har erfarenhet av det, borde man kunna av lecakulor (som tillverkas i 1300 grader) och eldfast bruk (gjutmassa?) tillverka egna stenar. För jag antar att det är cementen som ger upp efter 1100 grader.
Och vill man inbilla sig att man har kontroll på grejorna så gör man måtten efter (jag antar det är Olsens) proportionerna på www.stokeside.com/bourrykiln/bourry.html.
Tack ännu en gång, jag får ta lite bilder när jag bygger upp den.
/anders
Jag ser verkligen fram emot att få se dina bilder. Både från när du bygger den och sedan på resultatet.:)
_
_
yes oaoa, din skiss stämmer pecis. Så ser både min rakuugn och min saltugn ut i princip.
lecakulor är brända lerkulor och inte av eldfast lera. Om det är så att du har en massa billiga lecakulor som du vill använda då kanske de kan användas i något ytre isolerande lager, men knappast i den inre delen av en ugn till stengodstemp.
Det finns gjutmassa model special som håller för stengodstemperaturer, men den är inte så billig. Jag har dock mest kollat upp sånt som även ska tåla salt och det ställer ju ytterligare högra krav på stenar och gjutmassor. Jag fick bra information om olika material av en på Fagersta Eldfasta i Höganäs som hette Ola nånting. Även thermal ceramics svenska återförsäjare kan säkert hjälpa till med info om lämpliga gjutmassor om du hällre vil gjuta än köpa stenar.
I samband med mit ugnsbygga var jag i kontakt med järnverket i oxelösund, de sålde begagnad eldfast sten för 50 öre kilot då.

Måste tyvärr upprepa min fråga en gång till oaoa, jag blev nyfiken på varför man vill elda med ved när man inte vill ha in lågorna bland godset. Lågorna och askan trodde jag var hela poängen med vedeldningen. Vad är det för skillnad på t.e.x. gas eller annan reduction om det bara är värmen man vill åt ? Blir det överhuvudtaget en reducerande atmosfär i den typen av ugn ?
Skulle tro att det är för känslans skull bara. Det är litet ursprungligare med ved än med el eller gas. Åtminstone kan jag själv tycka det.
_
_
Oj, sorry avalon, missade det.
Så har väl jag också fattat det som att det är en del av det hela. Men det är inte det som är min orsak till att vilja ha ved. Dels har jag billig snudd på gratis ved, dels så, ja, det låter kanske konstigt men jag upplever en elugn som…klinisk.
Och det är något jag inte behöver. Säkert bra för en del, men inte för mig.
Och det är inte det att jag inte vill ha in lågorna, jag bara försöker föra ett resonemang runt omkring hur man får en bättre styrning av ett eldningsförlopp där jag känner, och det kanske inte stämmer, att om man får lågor direkt in på godset så blir det stora temperaturskiftningar.
Får man möjlighet att låta en varm gas föra över godset så tycker jag iallafall, att det borde bli jämnare temperatur, och att man både via tilluft och via spjäll vid skorsten kan styra.
Så eld för att:
jag tycker det är häftigt.
Jag inte vill ha el.
Jag är snål (kan bygga billigare en vedugn än en elugn,och så gott som inga driftskostnader ).
Jag har tid att vakta en bränning.
Så det är från början inte en tanke om hur rök/eld påverkar, men jag får ju ta med det i beräkningen:-)
/anders

Vad är det för varm gas du pratar om? Ska du elda både med ved och gas?
Sen styrs ju alla temp i vedugnar med just tilluft och spjäll för att reglera värmen.
Om det inte är för resultatet på godset , utan bara för att det är coolt med eld kan man ju lika väl bara tända på en rejäl brasa istället.
Det behöver inte bli ojämn temperatur för att lågorna kommer in. Om alltihopa är en stor låga hela tiden :) Och det är det när man är uppe i temperatur, jag tror inte det går att få till på något annat sätt. Veden är i eldstaden, men flammorna sträcker sig hela vägen genom ugnsutrymmet där godset är och vidare upp i skorstenen. Har sett ritningar på ugnar där man även eldar inne mellan godset från sidan (side stoke?) så att man nästan har ved oh gods om vartannat, men även när man har separata eldboxar som i min ugen eller som i en burryboxugn så är godset i flamman.

23, Ok då fattar jag !
Jag känner igen mig lite …. varför inte börja med en vedeldad på en gång… Jag ringde runt och kollade efter stenar lite här och där för att få ner priserna lite. Ett tips är att kolla stålverk som möjligen ska mura om sina ugnar om man kan få komma och plocka lite så slipper de frakta bort dem, problemet är väl att de är fruktansvärt tunga.
Jag fick tag i ett lass sten på en kalkbrytningsställe här i närheten som jag åkte och hämtade med släp… gissa om det var överlastat:)
Studier och annat familjeliv tog överhanden och det vart ingen vedeldad ugn, men stenarna ligger och väntar på att få bli något vackert en dag, just nu är dom en väldigt fin trall utanför min verkstad.
Jag kommer ihåg att jag var in på nåns hemsida just för att hitta en mindre ugnsritning. Googla på Perks keramikugnssida, den finns kvar, där är min första drömugn iallafall. Nu är drömmen en lite större…
Roligt att du törs.. om du gör det… Lycka till/ Anna-karin
#27…det är den ugnen jag tycker ser ut som att den ska rasa ihop. Skumt valv! … men jag har ju inte provat!
#28 Näe inte jag heller…. tyvärr. Jag tror att sidan är tokgammal också typ från -97 Mycket HAR funkat genom tiderna:)
En fördel med om sidan är gammal är ju att då har ugnens ägare troligen en del kunskap om ifall ugnen funkar bra… om han har mailadres kanske det går att fråga!

Anledningen till att valvet ser skumt ut är ju att han murat med vanlig tegel och inte valvtegel.
Man kan ju utforska hela perksidan, om jag inte minns helt fel står det lite mer info där om ugnen.
#31, dels är det vanligt tegel istället för valvtegel dels finns inget stöd för valvet, typ järnram eller nåt som håller ihop det hela om bruket släper vilket man får räkna med att det kan göra när allting utvidgas så som det gör när det värms upp till 1280 grader… Det går ju att göra valv utan ram men då brukar det vara mer högsmalt så det kan bära sig självt och förstås med valvtegel som motsvarar den formen.
En annan lösning som Nils Lou argumenterar för i sin bok "the art of firering" är platt tak som han gör genom att spänna ihop lätta isolerstenar som tål hög temp till en "platta" med stålband kring.

Han kan ju ha satt på en stödram efteråt (får man ju hoppas i alla fall) ett så litet valv lär ju inte behöva järnstöd under tiden det görs (om det nu hade gjort rätt vill säga).
En ugn med platt tak som du beskriver har jag inte hört innan. Låter ostabilt i längden det med. Jag har den konstruktionen på locket till min box och vid värme utvidga sig ju järnet och gör att det sackar lite.
27, 28. det var också den ugnen jag kikade på för länge sen. Valvet ser skrultigt ut, dessutom ser skorstenen jättelåg ut tycker jag. Säkert därför som det tog så lång tid för honom att elda upp den lila volymen också.
Oaoa, jaha, jag måste missfårstått dej i början. Jag fick för mej att du var helt grön på keramik området. Men är det så att du såstarkt känner att du ska vedelda så kör på…:D Hoppas du fotar och beskriver ditt bygge här på keramik i fokus. Spännande.
Pyromanen: OK om lecakulorna, såg bara på Lecas:s hemsida att dom tillverkas i 1300 grader, samtidigt är det ju som du (?) skrev att lecan isolerar så bra så att utjämningen inte blir så stor så lecan faller antagligen bort då.
Zzaga: Gas=rökgasen som bildas när trät brinner. Förutom luftens delar tillkommer det andra beståndsdelar i den uppvärmda luften i form av gaser från trät. Jag antar att det borde göra en stor skillnad beroende på vad för slags ved man använder.
Så elda med gas samtidigt som man eldar med ved kanske är väl häftigt om man tänker sig gas som gasol!
Men det är ju, i allafall i min begreppsvärld, viktigt med uttrycket. Det är ju ett uttryck som ges genom materien. Så uttrycket som uppnås är ett resultat av olika bearbetningar och behandlingar. Och det resultatet, eller snarare det uttrycket som gör skillnaden på olika tillvägagångssätt.
Så är det ju oavsett vilket hantverk eller konstnärskap man än håller på med. Men frågan handlade om varför jag inte vill ha en elugn. Och visst kan jag tända på en rejäl brasa. Om det är det uttrycket jag vill få fram.
Sedan när det gäller styrningen så verkar det, om jag inte missuppfattat det helt, att det finns alltifrån den tidigare nämnda storbranden (känner mig som kajan i HippHipp: ”den vanligaste elden är, och det kanske ni förvånas över, normalbranden!”) till den vilket jag antar är den bränning som ger mest kontroll, gaseldning. En gaslåga går att styra väldigt exakt, men jag vet inte hur mycket som används inom keramiken (förutom då dessa små rara rakuugnarna).
(inom parantes, läste tråden om kalibrering av elugnar. Nu vet jag inte hur den eltråden fungerar som används i elugnar, det kanske är så att den slits väldigt mycket vid på och avslag, men annars kan jag inte se varför det skulle vara så svårt att styra.Har man t ex 6-8 givare på lämpliga ställen i ugnen så är det ju ”bara” att sedan via t ex ett datorgränssnitt och därefter ett reläkort som styr kontaktorer. Som då kan slå av och på det bör ju kunna hålla temperaturen på någon grad när. Kan man styra stora värmeanläggningar, som t ex värmekraftverk, så borde det gå med en elugn.
Förlåt, det här blev en väldigt lång parantes…)
Pyromanen igen:Nej det måste ju stämma att om man har ständig eld så blir det inte ojämn temperatur!!:-) Men då måste ju temperaturen stiga väldigt snabbt i ugnen. Eller?
Elorion: Tack för tipset med Perks. Exakt så jag tänkte mig det, och han har ju en liten ugn, 160 liters. Och han verkar ju ha lyckats att bränna i den:-).
Zzaga, pyromanen: När det gäller valvet, vad har ni ytterligare för åsikter? Jag ser ju också att det verkar lite instabilt på Perks hemsida, och sedan tycker jag, men det är bara en känsla att det är lite för högt? Jag trodde att valvet har man av två anledningar, dels hållfasthet (och möjlighet till expansion) och dels att rökgaserna (zzaga, nu har jag skrivit det tydligare!!:-)) skall kunna styras.
Vad tror ni om att gjuta ett lock? Jag vet inte om det skulle hålla, men med eldfast gjutmassa (T ex med L.A.E:s recept?) Och sedan bara ha en liten kran (ja det lät stort och bra, men ar mera ett rör som axel så man kan lyfta upp och dra undan locket och mata ugnen uppifrån).
Elorion: Ja jag (tror) jag törs!:-)
Ulla: ja, jag skall försöka dokumentera det!
/anders

Men för att förtydliga:
Om du vill ha något uttryck ifrån sjäva VEDEN så måste du upp i temp (1280-1300) annars kan du elda med vilket material som (typ gas). Det är med andra ord meningslöst (förutom ren mysighetsfaktor) att elda med ved om du inte går upp i temp. Det syns inte på godset.
Gas används en hel del fortfarande även till större ugna, men gas ganska dyrt att köra med.
Det är klart att det går få exakt angevilser i en elugn. Saken är ju bara det att det är jäkla dyrt. Det billigare alternativet är att sätta en postit lapp på automatiken där det står -25 grader och att med jämna mellanrum kolla med koner för 4:- st. Och igen, glasyrer påverkas ju inte bara av temp utan av tid! och ugnsatmosvär. Man kan ju göra en vanlig jämförelse med att baka en kaka. Kör upp till angiven temp på reseptet och sen stänga av eller att köra upp i angiven temp på fyra dagar, resultatet blir olika även om displayen visar samma siffra. En kon är gjord av samma material som keramiken och påverkas sådelse av värmeverkan i ugnen på samma sätt som godset som bräns.
Ett valv kan inte bli för högt. Det finns ugnar som bara är valv inget annat. Valv kan ju vara sjävlbärande i sig (se på gammla broar och akvedukter från romartiden).
Ett högt och välvt valv gör att elden rör sig bättre inne i ugnskammaren om man jämför med ett platt valv.
Visst kan du gjuta ett valv. Jag har inte läst vad LEA's resept består av. Du måste välja en eldfast massa som klarar BÅDE VED OCH SALT . Salt FRÄTER veden gör att det blir ännu värre. Jag föreslår att du besöker nån som har en ugn så att du förstår vad jag talar om. Nils på Skånsk eldfast vet en jäkla massa om olika gjutmassor.
Själv skulle jag inte göra ett valv som måste lyftas bort, varje gång man lyfter ett valvutsätts det för rörelser och spänningar som i sin tur kan bidra till att det går sönder.
Jag hävdar fortfarande att det är riskabelt att bygga en ugn utefter att enbart ha läst lite på nätet och lyssnat lite på vad några människor säger. Köp böcker, gå nån kurs, besök nån, ring runt och fråga.
Har du en sett en ugn på riktigt? Varit med om en bränning? Varit med på bränningar av olika ugnar? Saker som är viktiga att förstå om du nu ska bygga en. Perks sida är ett lysade exempel på misstag man kan göra om man börjar bygga en ugn utan att veta vad man kan göra fel.

Det är intressant att Perks ugnar ändå verkar fungera väldigt bra, han är ju nöjd och grejerna är snygga ! 4,5 timmar till 1280 verkar inte vara så lång tid. Och så kan han använda dom till Raku oxå
perfekt ! Det går ju säkert att göra på miljoner olika sätt och ändå få något som fungerar.

Jag tycker inte det låter som om han tycker den är bra:
"Lördagen den 4 oktober skedde första saltglaseringen. Den blev inte helt lyckad. Temperaturen gick dåligt upp och i slutet rasade en del av eldstaden. Detta berodde på att en del stenar spruckit vid en tidigare proveldning. Ugnsluckan åkte på sned så det var ingen idé att fortsätta. Då var temperaturen mellan 1180 och 1220. "
Porsilsten + salt + ved = ingen bra kombination.
Samtidigt så verkar han ju vara på rätt väg eftersom den första ugnen ser ut att ha fungerat bra. Annat material kanske?
"Jag har inte velat ändra på några mått från den första ugnen. Förhållandet mellan de olika måtten tycks vara det optimala. De bränningar jag gjort i den första har varit så lyckade att jag inte vågar ändra någonting."
_
_
Jag tycker perks hemsida verker vara gjort kort efter han byggd ugnen och att man bör ta kontakt med honom och höra innan man gör en kopia. Jag tycker somnämnt att valkonstrktionen ser mycket tveksam ut, men om han nu efter några års bränningar fortfarande har samma ugn kvar såkan det vara intressant- men kolla med honom i så fall, jag tror inte på konstruktionen.
Ett valv som bär sig själv kräver stenar som är bredare i ena ändan än i andra ändan och så behöver valvet vara högre och smalare än det på perkugnen. Är valvet lägre behöver det någon sorts ram som håller ihop valvet. Det blir även mer stadigt om valvstenarna sitter "varannan" eller hur man sägerdet, altså att skarvarna mellan stenarna inte ärgenomgående. Vrannan rad av valvstenar skulle altså perk ha fått dela en sten på mitten och börja med en halv sten. (förståeligt?)
Det går att göra helgjutna valv,bara man använder ett matrial som lämpar sig för det. Har set en saltugn med helgjutet valv. Själv skulle jag inte vilja ha det, just för att det blir lite tungflyttat. Det går förstås också att göra ett platt gjutet valv.
#40. Jo på rätt väg, när det gäller proportionerna. Men inte stabiliteten i konstruktionen.
4,5 timmar är rätt normalt för ugnar av "fastfire" typen. Jag är rätt säker på att jag skulle kunna få upp min 500 liters på 4,5 timmar om jag inte brydde mig om varken godset eler ugnens hälsa. Är även säker på att jag då skulle göra av medmindre ved pr 100 liter ugn än perk gör.
#36. Nej du måste inte gå upp i temperatur väldigt snabbt för att få en jämn värme i ugnen. Snarare tvärtom, det blir jämnare om man går upp lite lugnare.
Gasugnar används även i större ugnar, t.ex. för Reduktionsbränning. Blir väldigt vackert tycker jag. Men gasol är dyrt och själv är jag rädd för gasolflaskor :) dom är lite som bomber. Kolla på Anders Fredhlm hemsida om du vill se vacker keramik bränd i gasugn.
Det med olika trädslag: Dels väger olika trädslag olika och innehåller därmed olika mängd energi pr kubikmeter. Dels bränner några trädslag snabbare än andra och frigör därmed sin energi snabbare. energi pr tidsenhet = effekt. Exempel: Björk är tyngre än gran och har man två lika stora vedträn, en av björk och en av gran då innehåller björkbiten mer energi. Men björk brinner relativt långsamt och energin frigörs altså relativt långsamt. En lägre effekt under längre tid. Granbiten brinner snabbt och även om den innehåller mindre energi kan effekten bli större för at den lilla energin frigörs på kort tid. Det är effekten, altsåenergi som frigörs pr tidsenhet som resuterar i temperaturstigning. Sen påverkar olika aska om man altså är uppe i de temperaturer där askan smälter. Det vet jag inte mycket om än….. men vill lära mig!
zzaga: jag läser det du skriver, möjligt att det stämmer avseende veden. Jag har sökt andra uppgifter om det men inte funnit det.
Ännu.
Men som sagt var: jag gillar eld, jag har tillgång till ved.
Om jag har sett en ugn på riktigt? Ja, det har jag. Däremot har jag aldrig bränt i en vedugn, bara elugn och i grop. Men det är som jag skrivit tidigare för mycket, mycket länge sedan. Därför skriver jag att jag är ny på detta område, för det är jag.
Riskabelt. Om det är en omsorg om mig att jag riskerar att misslyckas så kan du lägga ner det. Det är riskabelt att leva. Jag tar den risken.
Riskabelt tycker jag är ett rätt stort ord i detta sammanhang. Jag utsätter inte någon för några risker, varken mig själv eller någon annan.
Lite lera som kan förstöras, lite stenar som kan knäckas.
Det är ett sandkorn i universum.
När det gäller Perks, jag tycker det är så strongt av honom att tala om att han misslyckats, men sedan lyckats.
Bra. Han experimenterade.
Han spände en båge, den gick sönder men sedan gjorde han en ny.
Pyromanen: Jag hittade en bok på biblioteket, och lustigt nog var den skissen jag gjorde tidigare, exakt likadan avseende en ugnsbyggnad (som kallades för "en enekel tegelugn")! Så det var rätt spår:-)
/anders

Lycka till!
Håller med dig oaoa att det inte är så riskabelt. Jag har en grop i skogen med en massa ful eller trasig keramik och mina barn har en häxkoja i skogen med diverse fula "häxkittlor". Det har gått åt några lerpaket…. och en hel del timmar…… och mycket kul och lärorikt har det varit. Har fuld förståelse för att det är anorlunda om man redan är keramiker och beroende av att det man gör måste säljas på direkten hälst. Då är det riskabelt att satsa en massa tid och lerpaket.. på något man inte kan något om och riskera att inte få sin inkomst. men så länge det är hobby, då är det bara lärorikt. Genom att gå kurser, hälsa på andra eller läsa böcker kan man slippa göra om en del av de mistag andra gjort. Använd skyddsglasögon! Tjocka handskar. Elda inte när det är kruttorrt ute och bygg inte ugnen intill en befintlig byggnad (min sotare sa 15 meter från befintlig bebyggelse för saltugnen). Då är det nog somdu är inne påsjälv mindre riskfyld än bilkörning.
Lycka till!
Hur tjusiga ugnar man än har så är det väl ändå föremålen man stoppar i dom som är viktigast…*L* Som nybörjare skulle jag inte börja med en avancerad ugn…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
vad är avancerad? och vad är enkelt?
Men för de flesta är det nog så att det är bra att börja med en elugn, eller en kurs där man inte ens funderar på bränningen utan på att göra saker och kursledaren fixar bränningen. Sen så småningom sätta ugnen själv, sen kanske köpa en egen liten elugn och fixa en verkstad, eller nån mer utbildning och sen en rakukurs…. och 10 år senare bygga en vedugn. För de flesta är det den mest logiska vägen.
Men alla vi konstiga människor är olika. Och drivkraften kan se olika ut. Under närmare 2 år var min drivkraft facination av eldandet och bränningen i sig och en stark vilja att lära mig detta. Jag har kört bränningar i lecaugnen med bara 3 prylar i eller med bara några av ungarnas små lerklutter… och suttit och eldat på dessa saker i 6-7 timmar….. Självklart har målet lite längre fram varit sakerna som ska bli när jag lärt mig lite mer om eldandet..när jag lärt mig använda mitt viktigaste verktyg ugnen, men för stunden har sakerna bara varit "försökskaniner". Efterhand håller sakerna igen på att bli "huvudpersoner" . Och då anpassade efter just min ugn. Oh så kul!!!!!!
Det finns många drivkrafter. Jag skulle kunna ge mig på att bygga en ugn utan att veta alltför mycket. Inte för att få en massa vacker keramik utan för utmaningen att få ugnen att fungera. Ungefär som när vi som barn byggde en koja. När den var färdig så fikade vi en gång och sedan övergav vi den.
_
_
Massor med tips och råd finns ju… Men har du bestämt dig för att bygga en mindre ugn sååå gööör det!! Allting går, det är bara frågan om hur många gånger du orkar misslyckas.. eller om du ser misslyckandet som en erfarenhet:)
Min leca ugn smällde som popcorn… kanske bygger en ny nån dag.. men i mitt tycke inte i leca.. eller jag kanske lyckas bättre med lecan den här gången:) LOL Knasboll…

Man ska nog inte vara så rädd för att misslyckas att man inte vågar prova. Det enda man kan göra är ju att ta reda på så mycket fakta man kan, och sen är det ju bara att skaffa sig en egen erfarenhet. Dom största grejerna jag gjort i livet har jag iallafall gjort ganska oförberdd, köpt hus och skaffat barn och så…
#44, Pyromanen, Var det verkligen 15 METER till befintlig bebyggelse som sotaren sa, jag tidigare har hört 4 m för eldning med öppen låga???? 15 m, det är ju skitlångt, varför detta avstånd? Herrejösses, var ska jag då ha min ugn…panik…vi har ju bara byggnader på tomten överallt, knappt någon tom yta…*suckar djupt*
Oaoa, du kan väl dokumentera och fota ditt bygge och visa här sedan under byggets gång. Det vore ju kul och jätteintressant att se hur det framskrider och höra om dina resultat. Det finns ju så många olika teorier inom ugnsbygge, alla tror att deras ugnstyp är den bästa. Men sanningen är väl den att en massa olika ugnar funkar alldeles utmärkt och varför inte bygga en och testa lite ideér. Kör hårt och elda på ! :D

15 meter kan inte vara något måste, det var väl bara en rekommendation ? Jag har sett många som har mindre än 15 meter till byggnader, dom flesta har väl det om man inte har enorma marker att bygga på.
Steven Jones hade sin ugn inne i en stor lada. Där var det minsann inte några 15 m till närmaste vägg :)
_
_

Först så tänkte jag på att oaoa inte bad om råd om han skulle bygga en ugn eller ej utan om några råd på vägen. Självklart ska du bara köra järnet. Man lär sig ju efterhand vad man än ger sig in på! Och det kan faktiskt vara så att vägen är lika viktig som att plocka ut en "tjusig" sak ur ugnen. Du kommer att ha massor av kunska efter alla försök och experiment. Jag tar gärna del av några tips o råd när det är min tur att bygga en ugn! Se på pyromanen som kände så starkt för detta och gav sig fan (ursäkta) på att köra hela loppet ut! Och Saga, visserligen med förkunskaper, men som också är där nu. Själv är jag världens envisaste och skulle bara känna mig ännu mer sporrad av att bygga för att visa att det faktiskt går! Lycka till!
#51, 52, skönt att höra, fick lite akutångest här nu. Känns bättre nu ;D
Det med 15 meter: Om jag la ugnen minst 15 meter från befintlig bebyggelse då hade han inga andra krav øn att skorstenen skulle sticka upp minst 1 m ovanfør nocken. Om det var nærmare æn 15 meter till andra byggnader då fanns andra krav på højd i førhållande till dessa hus. Att kolla med sin sotare. Steven Jones ugn i gamla ladan står i ladan och den ær en bit ifrån andra byggnader. Altså det ær møjligt med kortare avstånd, men det kan vara br att kolla med sotaren vad som gæller då. Ju kortare skorsten ju løngre från andra hus, det fanns æven en utrækningsmodell før detta so jag fick, men den har jag inte kvar… bli inte avskrøkt Lotta2, kolla med din egen sotare bara!
Pyromanen, tack så mycket. Då hänger jag med igen varför måtten skiljer så mycket. Det där med att ha ugnen i ladan är ju en idé som bara är suverän. Redan gjuten bottenplatta och klart att bygga. Men lite läskigt så klart då verkstaden och butiken ligger i samma lada. Men såklart ska jag ta ett snack med sotaren. Det måste ju kunna gå att ha en enorm skorsten på ugnen så att det inte är ett problem. Och själva ugnen borde man ju kunna isolera rejält så det knappt blir mycket varmt runt omkring den. Har man 5-6 m till taket så är ju inte det problemet direkt, utan mer skorsten antar jag. Tack för svaret :D