Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: försäljningmarknadsföring
Läst 4542 ggr
laurelin
0

Sälja som hobby eller som företag?

Jag har lite funderingar på det här med att sälja sin keramik. Har tidigare sålt enstaka saker till släkt och vänner, då har jag tagit högst symboliska summor och sannolikt gått med förlust. Nu har jag egen verkstad och ska försöka få igång en produktion och därmed också sälja lite mer organiserat. Jag kommer förmodligen sälja lite "privat" till folk samt delta i mässor, julmarknader etc. några gånger per år - det är alltså fortfarande fråga om hobby och jag har inga planer på att sluta på mitt "day job" om man säger så. Om det inte går jäkligt bra vill säga :-)

Men - två saker skulle jag gärna få tips om.

1. Priser. Vad sjutton ska man ta betalt? Hur räknar man? Jag drejar bruksgods, stengods och porslin, exempelvis temuggar, soppskålar och ljusstakar. Enkelt formspråk, sällan dekorationer eller handtag. Är man dum om man tar så lite som en hundring per mugg (jag tycker egentligen inte att det är lite, men eftersom detta är nytt för mig så tror jag att jag lätt undervärderar mitt arbete), det blir kanske svårt att höja senare?

2. Borde jag starta ett företag? Min första plan var att deklarera som inkomst av hobby (och det blir knappast ens något överskott på ett tag eftersom jag kan räkna ugn och drejskiva som utgift i 5 år framåt, förutom de övriga utgifterna man har för material etc.), men det kanske förenklar med ett företag om man t.ex. skulle få möjlighet att sälja till/via butik eller café?  Samtidigt känns det lite drygt att sätta sig in i företagsekonomibiten så det vore skönt att slippa…

Hoppas att det finns någon som vill dela med sig av tips och erfarenheter!

Jennis
0

Jag skulle nog starta enskild firma om jag vore du… Man kan ju dra av momsen på det man köper in då och vissa grossister säljer bara till företag och ej privata kunder. Du kan då få möjlighet att köpa till bättre priset. Åtminstone de första tre åren är hundår, dvs minusresultat för de allra flesta. Men steget mellan hobby och företagare tycker jag är enskild firma, behövs inget aktiekapital osv. Enklare att deklarera också. Har haft den företagsformen tidigare då jag var egen företagare och tyckte det funkade bra.

Priserna kan jag inte råda dig om, de krukmakare jag känner har haft lite lägre pris till en början när man är relativt okänd och när de byggt upp en kundkrets successivt kunna öka priserna. Men om det är en bra strategi vet jag inte. Säkert nån annan här som har andra förslag.

Lycka till!

pyromanen
0

Har du vinstsyfte? Är det din plan att gå med vinst?  Är du på gång att köpa in dyr utrustning närmaste året? 

För att få F-skatt ska man ha vinstsyfte. Annars kanske bättre att börja med att ha det som hobby nåt år. Men om du vet att du vill bedriva företag och växa och kanske till o med vet du ska köpa in större saker där det blir pengar av att dra av momsen då kanske det är läge att starta företag direkt.  Det är naturligtvis sant att en företagare kan dra av momsen, men hen får ju betala moms också, och i längden är det mer att betala än att dra av…

Angående prissättning: Se dig omkring vad andra i ditt område tar betald för jämförbara grejer.  Det är vanligt att tänka att man är "nybörjare och mindre bra" och då läggar man sig prismässigt lite under de andra, och då medverkar man till att sänka prisläget.  Så försök lägga dig så likt dom andra som möjligt eller över.

laurelin
0

Jag har köpt en del ganska dyr utrustning, men det är ju redan gjort… och jag har köpt begagnat och privat så det är ingen moms. Som hobby får jag räkna av dessa kostnader mot eventuella inkomster i 5 år, men som företag vete sjutton (eftersom grejorna är köpta innan det hypotetiska företaget startats). Och visst vore det skoj om det växer och går med vinst med tiden, men syftet är inte i första hand att tjäna pengar (snarare att slippa betala massor för att göra det man älskar)…

Jag ska se mig om och se vad andras saker kostar, just detta att man kan sänka prisläget har jag också tänkt på. Och man ska inte undervärdera hantverk, men det är lätt hänt när man är van vid att kalla sig glad amatör… samtidigt har jag hållit på ganska länge och när jag jämför mitt arbete med andra som säljer på t.ex. mässor så står det sig bra. Jag är dock lite perfektionist och har väl lite taskigt självförtroende, ställer väldigt höga krav på mitt eget arbete. Gamla Jante gör sig påmind… Oh well, det är kanske dags att börja kalla sig keramiker på riktigt *blir genast lite nervös*

abbis
1

Jag skulle råda dig att inte starta företag i första steget.Du har ett annat jobb och behöver inte redovisa fören du kommer upp över vad du kan tjäna som hobby.Som pyro säger det är ofta mer att betala in än att dra av på moms dvs om du har försäljning.

Vad du ska ta betalt för dina saker beror helt på vilket tempo du har..Kan du dreja volym och få avsättning för detta så räkna timpenning .Mät en vecka vad du kan få fram och gör ett snitt av detta. Det hänger nog på hur mycket du lägger ner på varje produkt och hur disciplinerad du är..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[perlennart]1
3

Hur kan prissättningen vara beroende av hur fort man drejar? skulle man betala mera för en kopp som är gjord av en som är dålig på att dreja? hänger inte ihop i mitt huvud, borde ju vara tvärt om!

abbis
0

Missförstå mig rätt..

Drejar du 100 muggar på en dag så kan du ta mindre betalt för att få ihop en dräglig lön

drejar du 20 muggar på en dag så må du ta ut mer för dessa för att få en dräglig lön..

pyromanen
3

#3 Om du någon gång i framtiden kommer starta företag så kan du s i samband med företagsstarten "sätta in" dyr utrustning du tidigare ägt privat. Värdet ska då uppskattas så rimligt det går och ingen moms för såklart dras av. 

Utifrån resten du skriver så tycker jag det låter som att det är mest rätt att ha det som hobby just nu.

#4 och 6. Håller inte alls med Abbis här. En kopp av en viss kvalité ska kosta det den är värd eller det som är det gällande prisläge. Den som kan dreja 100 på en dag får bättre ekonomi då än den som kan dreja 20. Om man börjar räkna bakvägen: Dräglig lön på en månad fördelat på x-antal koppar, då kommer man ju alldrig ens i teorin upp över dendär drägliga lönen och dessutom är men med o håller nere priset för både sig själv och andra.

Konkurrerara med maskiner kan vi alldrig när det gäller antal/dag, inte ens Abbis och andra extra skickliga drejare. Det vi kan konkurrera på (hos vissa kunder åtminstone) är att det är unikt, hantverksskänsla, personligt uttryck o.s.v.  Och tiden man drjar en kopp är en mycket liten del av den totala tiden, och bör inte påverka priset nämnvärt.

Vet att alla redan vet men vill ändå uppfriska medvetandet förutom drejningen av koppen så finns: Beställa och få hem och på plats lera, knåda, blanda glasyrer, testa nya glasyrer, ta fram nya modeller, beskicka, hänkla, dekorera, engobera, sätta ugn, plocka ur ugnen, städa, bokföring, marknadsföring, ta fram marknadsföringsamterial  hemsida, skriva följesedlar och fakturera, underhålla och laga utrustning och verktyg, visa sina grejer på marknader/mässa/i bok/o.s.v., svara i telefon, prata med kunder, köpa/beställa förpackningsmaterial och slå in paket, leverera till butiker med bil och/eller förpacka och skicka. Summan av allt detta är att om det tog 20 sekunder eller 10 minuter att dreja koppen har ingen betydelse för vad den ska kosta.  Vad är det för kvalité på den? svårighetsgrad? hur attratktiv är den för kunderna? vad går att ta? vad kostar andra koppar på hyllan i butiken att jämföra med?

Jennis
0

När det gäller inköp av varor/maskiner som inköpts i syfte att användas i ditt företag så får du gå upp till ett år tillbaka i tiden från det du köpt det. Så när det gäller det är det inte försent. Och gällande avdrag/betala moms, så har du ju i alla fall de första åren många inköp som det är bra att dra av momsen på. Om sen företaget sen visar sig gå med förlust länge o inte verkar kunna bära sig långsiktigt kan du ju alltid lägga ner företaget eller ha det vilande. Att ditt syfte är att gå med vinst förutsätter jag om du funderar att starta företag. Kanske du även kan ha sidoinkomster? Vi t ex ska nu starta upp ett företag där vi dels har keramikdelen men även reklamproducering eftersom min man är AD. Bara det står i verksamhetsbeskrivningen. En annan fråga är om du är arbetssökande o anmäld på Af, då har man även möjlighet att söka starta-egetstöd som hjälp i början.

pyromanen
0

#8 Till mig sa skattemyndigheten 8 månader före start (inte ett år). Och eftersom hon ändå köpt privat och utan moms finns inte mycket vits med att välja företag fram för hobbyverksamhet. Även i hobbyverksamheten får hon ju räkna minus och plus och behöver inte betala skatt förrän hon går plus.

Om man får ett större minus och lägger ner företaget och företaget äger verkstan eller prylarna kan det bli lite mer bökigt. Man kan ju då behöva köpa tillbaka prylarna om man som privatperson vill fortsätta med hobbykeramik.  Allra bökigst blir det förstås om företaget äger byggnad och man vill sälja fastigheten.

abbis
2

Jag vet att vi inte tänker lika Pyro..🙂Men du bränner inte som alla andra och där skiljer du och jag oss åt..

Bara för att man drejar volym så behöver man inte tumma på kvalitén.

Jag påstår att en timpenning på runt 5-600:- är vad som behövs för att överleva och då ingår ALLT omkringarbete eller så kan man leja bort vissa tjänster …

Om du kan dreja 50 muggar/ timme då hinner du allt annat .. oxå

Ett litet räkneexempel du drejar 300 muggar på 6 timmar .Det tar ca 1-2 dagar att beskicka och hänkla  och 1 dag att glasera --Då är vi uppe i 30 timmar .Med en timpenning på 550:- ska du ha ut ca 55 :- per mugg..Tar du sen 150-200:- för muggen då kan du hålla på 3 gånger längre för att få ut denna summa ..och då hinner du med allt omkringarbete..

Låt säga att du bara klarar av att göra 10 muggar på en hel dag då ser ekvationen annorlunda ut..

Detta kan man göra UTAN att tumma på varken kvaliteten eller finishen. 

Sen kan man göra dom där unika enstaka föremålen och ta bra betalt oxå.Det ena utesluter inte det andra..🙂

Det jag oxå vill säga är att man kan inte bara rikta sig till kunder med stor plånbok .Gör man bara det så får man nog det väldigt svårt att överleva utan att ha ett jobb bredvid.

Jennis
0

När man har enskild firma brukar det inte vara några problem med att man måste köpa tillbaka grejerna från företaget eftersom du då är personligt ansvarig, dvs företaget är registrerat på dig personligen, har ditt personnr som org.nr. Det har i alla fall inte jag behövt tidigare. Detta med att man kan gå ett år bakåt gällande kostnader för inköp av t ex maskiner står på Skatteverkets hemsida, kanske det kan ha ändrats nyligen beroende på när du pratat med dem? Men det blir ju inte aktuellt i alla fall om grejerna är inköpta privat utan kvitto.

pyromanen
0

Problem kanske det inte är, det beror ju på vad man är förberedd på och har lagt undan pengar för.

Om man köpt t.ex. ugn, drejskiva och lerkran i företaget och dragit av momsen för det och sen efter nåt år eller två lägger ner företaget men vill ha kvar grejerna privat då måste man "köpa"/ta över dom från företaget till ett rimligt marknadsvärde just då. Momsen (på det värdet som då är kvar) ska då betalas tillbaka till skattemyndigheten. Man kan alltså få en "moms smäll".

Har man använt periodiseringsfonder för att skjuta upp skatt kan det också innebära att man får en skattesmäll i samband med att man lägger ner företaget. 

Det är alltså inte så enkelt så att man bara avregisterar sin f-skatt och behåller alla grejer!