Bränna kruka med mosaik?
Har fullt med idéer i skallen just nu, och ser för mitt inre en fantaskt Fin kruka med mosaik… Vill inte ha den pålimmad utanpå utan liksom I själva leran om ni förstår? Känner att det låter lite luddigt ;) min fråga är om mosaik, glas eller annan, tål att brännas? Om inte, vad händer, nån som testat? Ni skulle bara veta vad mitt huvud sprutar av idéer just nu, både möjliga o omöjliga. Och så klart, alltid vid sovtajm 😄
Glas smälter i stengodstemperatur. Kan vara läckert att använda som dekoration i botten av fat eller skålar.
Mosaik kan säkert vara gjort av olika typer av material. Men även om plattorna skull tåla den värme du bränner i så har jag svårt att se hur du skulle kunna sätta fast dem i leran. Tror att mosaiken skulle trilla av.
Misstänkte det… Måste alltså tänka om. Skit också, det såg så fint ut i mitt huvud. 😉
Jag brände en liten skål med porslinsmosaik innuti häromsistens.
Det fungerade finfint.
Däremot att sätta på utsidan???
Jag la i alla fall i krossat glas för att 'binda' ihop mosaiken i botten på skålen.
Skall fixa bild om du vill se?
LindaLunda
Det går bättre än man tror att pressa in mosaik i leran. Både in och utsida. Vill man vara helt säker kan man använda en papperslera. Förutom mosaikbitar kan ju porslinskross eller annat bli fint också. Lucka till!
Men hur går det med krympningarna då?
Spricker inte leran`?
LindaLunda
#5: teorin säger ju att det borde spricka och jag vill inte påstå att det alltid fungerar men de arbeten jag sett har överlevt (det händer att det blir sprickor runt kaklet men inte så att formen i sig blir svag/trasig)
LindaLunda, jag vill jättegärna se bild på din skål! Nu låter det ju som att det finns en chans att få till det ändå, ska nog försöka göra någon "test" på nåt som inte blev som det skulle. Tusen tack för era svar :)
Ok fixar detta under dagen då.
LindaLunda
Kanonsnyggt! Det blev ju jättebra, ska absolut testa nu :) Tack för att du visade din fina skål!