Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 42566 ggr
Istid
39

Vad kostar en ugn?

Vad, ca. bör man förvänta att få betala för en ca. 50 liter elugn? Och hur många kwh ca. förbrukar den på en bränning?

Jag förstår att det beror jättemycket på vilken slags ugn, osv, men ungefär i vilken prisklass ligger de? Större ugnar har jag intrycket kostar flera hundra tusen, men en ca 50l?

Vilka kringutgifter kommer till? Frakt? Försäkring? Istallation? Service?

[rolnor]
1

Kolla runt på Cebex, Lars Tärn m.fl det finns ju också begagnat, viktigt då att kolla hur gamla elementen är, dom är dyra att byta om man inte lindar egna.

Istid
9

Dom brukar ju inte skriva ut ugnspriserna i såna där kataloger. Vill veta om priserna över huvud taget ligger innom vad jag kan tänka mig att betala innan jag ens börjar fundera på att skaffa en.

Eller säg så här då; Jag betalar 800kr/månad i hyra för tillgång till keramikverkstad. Kan gå månader utan att jag är där alls, sen kommer perioder när jag använder all fritid till keramik. Bränner uppskattningsvis ca. 50 liter 1-4 ggr per år, blir antagligen mer när jag börjar dreja mer instället för att göra massa glasyrprover. Vill träna på att dreja och exprimentera med glasyrer.

Skulle det löna sig att ha en liten miniverkstad i förrådet istället? Jag har svårt att få något grepp alls om vad saker kostar.

[perlennart]1
2

En 50liters ugn kan du få för ca.1300-1500 euro, ny

stefanandersson
3

Som #3 säger utöver detta kostar installationen inget bara du har strömmen. frakten är drygt 500 kr skulle jag tro. Jag skulle överväga att köpa en mindre ugn om du bränner så sällan… Men det är kanske bara jag som vill öppna ugnar relativt ofta och det kan vara lättare med ström, utrymme samt flytt av ugnen. Begagnade ugnar (50 liter) kostar från 3000kr och uppåt (beroende på skick). Och det är inte orimligt att få en för halva nypriset i gott skick.

Istid
1

Det låter ju fullständigt överkomligt :) Antar att man måste fixa frakten själv om man köper begagnat, och då kan det väl fort bli nästan lika dyrt som att köpa ny.

Jag vill ha möjligheten att göra höga/breda saker, typ fruktskålar, höga vaser, etc, därför vill jag inte ha en allt för liten ugn. 50+/-10 liter tänker jag.

Behöver man göra nånting med elektriciteten för att kunna köra så små ugnar? Har fått för mig att de minsta bara är att plugga in i eluttaget?

Ride84XL
1

Fasiken - när jag ser här hur mycket begagnade ugnar verkar kosta samt att isolertegel inte är så mycket sämre än fiber (som jag använt i mitt nybygge) avseende på värmelagring så ångrar jag verkligen att jag inte köpte (eller åtminstone kollade efter) en ugn med utsliten/trasig elektronik och element (då få keramiker vill börja med att byta ut sånt lär man ju få en sån ugn asbilligt). 

Sen så är det bara riva ut den trasiga elektroniken och gamla elementen, köpa ny tråd med rätt dimension och bygga sin egen elektronik och sätta in istället. 

Det är ju liksom det som var det roliga jobbet med att bygga ugn - bygga elektronik och linda element, haha. Göra upphängningen av elementen - fy fan!!😃 

http://keramik.ifokus.se/discussions/4d715b91b9cb46223906ca70-linda-element-till-ugn?discussions-1

Dom flesta 3-fasugnar är ju dessutom byggda med och har färdig plats för 3 parallella 400 V element (man behöver bara linda spiralerna själv) - den varianten som tar mest plats avseende på trådlängd. Med min likströmsvariant istället blir trådlängden mycket kortare och då får man asmycket plats att göra glesa fina spiraler, även om man vill höja effekten.

evaform
0

jag kollar oxå runt efter en begagnad ugn och du kan söka på blocket för att få en uppfattning. jag vet inte riktigt vad en frakt med lastbil skulle kosta men det finns en ny hemsida packbud.se där man lägger upp en förfrågan så får fraktbolag lägga upp kostnadsförslag. En 50 L ugn ligger oftast på 7kw i strömförbrukning per timme och det klarar ett vanligt hushåll med trefas el och 16 A säkring.

Men om du säger upp din plats på verkstad och håller till hemma kan du inte avtala med verkstan att du får komma dit en gång i kvartalet och köra en ugn för dubbla priset mot vad en bränning kostar? då tjänar kanske båda parter på det? eller en reducerad mån kostnad för att du inte nyttjar en verkstadsplats o inte har saker där?

Istid
0

Lite av grejen med egen verkstad är ju att kunna köra ugnen själv. Känns som att det är ett så viktigt moment och att man lär sig väldigt mycket av det. Och få chansen att finlira med glasyrerna genom att styra brännschema och temperatur. (Fast jättesofistikerad har jag inte tänkt bli)

Största argumentet mot att börja pyssla själv är nog det sociala. Men kan nog be om att få fortsätta vara med när de bränner Raku. Och kanske betala mer än de andra för bränsle etc. då.

Sen så tar det emot att skaffa massa stora klumpiga saker som blir svåra att kånka bort när det blir dags att flytta.

Ride84XL
1

Jo, haha - jag håller inte ens på mer keramik men det är ändå rätt kul med ugnarna och diskutera byggen etc. Jag har byggt klart min egen ugn som jag lekt en hel del med - diverse experiment, bränna av köksutrustning för att ta bort fastbränt fett från matlagning (som annars är ett helvete och diska), elda upp saker etc.

Men en snabb elugn (min går från rumstemp till 1200°C på 48 min - och till 1000° tar det bara 28 min) är det ju nästan som att ha en kamin fast man inte behöver nån rökkanal. Man kommer ju t o m upp högre i temperatur än med en vanlig standardkamin som man inte bygger om - det är också lättare att styra tempen för experiment. Nu på sommaren när man kan ha fönsten öppna kan man t o m elda lite skräp i ugnen utan att besväras av röken - den höga tempen gör också att t ex papper och plast inte ryker och stinker så mycket när det brinner upp heller har jag märkt Skrattar

Jag ser dock även här att bränningen är det många ser som en av dom roligaste sakerna med kermaikutövandet och lär tycka att halva nöjet försvinner om man lämnar över den uppgiften.

Denna kommentar har tagits bort.
Bagossa
0

Min första ugn var/är en Ruben Lind. Jag hyrde ett släp och hämta upp den i södra halland. Den skulle fungera enligt ägaren så jag kollade över om den såg ok ut. Helt novis som jag var insåg jag att det var en av eller på ugn. Alltså ingen styrning. Jag fick igång den men den orkade aldrig upp över ca 1000C. Jag tänkte som #6 här ovan att det är roligt och inte så himla dyrt att fixa den själv. Att ha en ugn för experiment då och då en stund jämfört en ugn som kontinuerligt kör långa keramik program är en himla skillnad. Att få min gamla Ruben Lind att bli pålitlig och välfungerande som brännugn var inte det lättaste. Idag är det bara lite av själva stålkonstruktionen kvar av den gamla ugnen. Allt annat har bytts ut i omgångar, allteftersom det inte har hållt måttet. Om jag räknar på det är den billigare än en ny men man får fråga sig om det är laga ugn jag vill göra eller skapa i lera. Om jag hade köpt begagnad hade jag letat efter en så välvårdad ugn jag bara kunde hitta. Nu har jag en ny Rohde på 60 Liter med den fräsigaste styrningen. Den gick på 45kKr. En del pengar men jag kan göra det jag vill göra istället för att stå och övervaka ugnen om den ska fungera som tänkt. Btw en ugn som går till 1200C på 30 min är ganska ointressant för keramik. Det är en process som måste få ta tid och kräver tid. Rohde rekommenderar att inte gå över 250C/h för det sliter på ugnen.
Ok, jag vet idag hur jag bygger en ugn och kommer säkerligen göra det igen den dagen det behövs men älskar min nya ugn för att det är bekymmer fritt.
Jag har gjort mätningar på gamla ugnen och i stora drag kan du ta ugnens effekt gånger halva tiden den är på för att få antalet kW h. 5kW i 10h blir alltså 25kWh. 5*10=50 50/2=25. Men det beror ju naturligtvis mycket på och är en hyfsad gissning snarare än fakta.

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min allra första egna ugn blev en riktig kalkon..🙂
En vedugn, byggd som en engelsk "bottle kiln", men i mindre format.
Detta experiment slog inte väl ut, och det var närmast hopplöst att åstadkomma en någorlunda jämn värmefördelning i ugnskammaren.
Detta bygge rev jag ganska omgående…..😬

Bilden visar ugn nr 2, och den fungerade faktiskt riktigt bra, och den var en lärorik erfarenhet…

🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-02-07 18:52 av Bo§e
ler
0

#14 verkligen kul att se, ja det finns många olika typer av ugnar i Spanien såg jag en del sådana som liknade en flaska underst var det glasyrbränning och så var det ett valv mellan undre och övre kammare och överst blev det inte så varmt så där skröjade de

Bo§e
1

#15: Ja, min flaskugn var nog litet för liten för att möjliggöra någon praktisk invändig styrning…
Men ett kul experiment…🙂

2:an (bilden) blev faktiskt rätt så lyckad, efter litet övning, och efter ett antal omstaplingar av den inre mellanväggen (bag wall)…..
Hade ingen konkret ritning, men lät mig inspireras av bilder på en tysk ugn, som jag hittat i en bok.

Detta var långt före digitalkamerornas tid, men jag har nog några halvdåliga foton undanstoppade någonstans. Skissen är förmodligen bättre….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2025-02-08 20:39 av Bo§e