Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 5138 ggr
burned
0

bränna tegelstenar.

Är det någon som bränner egna tegelstenar? Jag har varit väldigt nyfiken på just detta. Skulle vilja bygga en liten ugn av tegel, 500 liter kanske till att börja med. Lära mig hantera ugnen (vedeldad), tills tegelstenarna blir bra tillslut. sedan försöka expandera upp till en lite större. Lera har jag tänkt isåfall att gräva upp själv i en källa där ett gammalt tegelbruk hållt till med hög kvalite på stenar som resultat. Någon som har gjort tegelstenar kanske har något att tillägga?

[rolnor]
0

En sak som jag tror är mycket viktig är att bränna långsamt och att se till att godset är helt torrt före bränningen. Sen undrar jag om du är medveten om att det är en del jobb med vedeldning, det tar ganska lång tid och ugnen behöver passas ofta. MEN, kul idé, lycka till!!🙂

burned
0

Ja precis, det beror lite på hur teglets hållfasthet ska vara.

Vad jag har läst till mig är en lång bränning i stor ugn som användes förr med plats för ca 25000 tegelstenar varade i 7 dagar. då vart det dock hårdbränt och klarade 1300grader som användes för tex skorstenar. sen finns det tegel som inte är lika hårt bränt som används tex inomhus. 

Sen är det väll dock så att tegel bör vara frostbeständigt. vilket är lite klurigare att lösa, de krävs nog en hel del experimentering. nog ganska viktigt vad man har för lera och vad man har för sand man blandar ut leran med, brukar väll vara 60/40 50/50 om jag inte minns helt fel.

därimot skulle jag inte behöva hårdbränna teglet för att expandera till en större ugn då softteglel inte är lika tåligt mot värme skulle plocka upp värmen fortare och göra det till en energisnålare ugn.

men hur många timmar det krävs för att få softbränt tegel har ja faktist ingen aning om. 

edit: jag kanske är helt ute och cyklar oxå, men det är så jag har förstått det hela!

burned
0

Och svar på vedeldningen så vill jag ha det handgjordna, lite slitna. sotiga personliga teglet! de e vackert! tycker det är synd o se all maskintegel och strängpressat, tar bort hela charmen med en tegelfasad när alla stenar ser likadana ut.

[perlennart]1
0

Om du gräver upp leran själv någonstans i Sverige så är det väl lergodslera och föga lämpligt till en vedeldad ugn! Bränntiden har inte så mycket med om det är hårdbränt eller inte att göra utan vad leran kan klara. Det kan ju ofta finnas stora mängder fritt kvarts som kan skapa problem. Nej skall du göra en ugn av egenproducerade stenar så råder jag dig att köpa någon lämplig rålera från Tyskland, kostar inte så mycket.

stefanandersson
3

Det är många som lagt ut filmer på youtube om sin tegelframställning – kolla dem för den enkla ugnen och en bild av vad som måste göras :) som det påpekats är det mycket fysiskt arbete men det kan ju vara poängen. Mitt tips är att undersöka hur det lokala bruket preparera leran och räkna med en del spill och motgångar – lycka till och berätta hur det går!