Härda kanthaltråd
Jag har köpt en bit kanthaltråd så att jag kan glasera små saker, typ pärlor, hängande. Tråden måste ju härdas först och vad jag förstått gör man det in en vanlig bränning. Lägger man bara tråden i lagom avklippta längder på sättplattorna då, eller?

Varför skall man härda dem? Det har jag aldrig gjort, har funkat.

Jag har någonstans hört/läst att man skall göra det så böjer/sackar den sig inte när man bränner. Är väl samma som när man härdar stål, eller? Fast om det funkar ändå så är det ju bra…

Hm..jag tror inte du behöver göra något med tråden. Vi använde kanthaltråd för att bränna pärlor i Raku i somras och det gick fint. Vi klippte ner en plåtburk så att den fick ca 5 cm kan och gjorde skåror för tråden så den gick tvärs över burken. Funkade bra så länge man inte trädde på för många pärlor för tätt…
Det kan nog vara bra att härda tråden innan. Jag gjorde det inte och den böjde sig litet i bränningen. Funkar ändå, men det vore säkert bättre om den höll sig rak ;)
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
jag härdade inte min tråd när jag brände pärlor, jag pillade heller inte bort tillräckligt mycket glasyr i hålet så pärlorna glaserades fast i tråden, men jag tror inte att det hade spelat ngn roll om jag hade härdat den innan!?
Hej Bregotta! Jag har gjort mycket smycken och har lite knep på bra ställningar. Kantaltråden används bara som den är.Ritar en liten skiss senare idag på hur jag brukar göra för att underlätta upphängnig. Som är superbra. häls. vanja-k

#6 Jättebra, tackar för det!
Här kommer två "enkla skisser" till när man bränner smycken. Hoppas ni förstår. Detta har funkat mycket bra.
Det som ser ut som en tegelsten är samma material som finns inne i ugnen. Minns inte vad det heter.
Jag gör små hål i smycket. Där fäster jag en hemmagjord krok (av kantaltråd, inte för tunn) Som sedan sätts på kantaltråden. På detta sätt med böjningarna på kantaltråde kan inte smyckerna nudda varandra. Lätt att sätta dit och ta bort. Allt detta kan man använda många ggr. Den platta plattan av lera använder jag till sånt som ska glaseras runt om. häls. vanja-k
Glömde en sak. Penslar vax i hålen innan de sätts på kantaltråden. vanj-k