Vanor. Varför gör du som du gör?
Gör du på samma sätt gång efter annan? Vet du varför du gör det? Stämmer verkligen anledningen till varför du började göra på ett sätt fortfarande? (Eller har det nånsin varit "rätt"?) Anledningen till att jag är nyfiken är att jag senaste bränningen funderade på om det verkligen stämmer att man "måste" låta ett varv element komma mellan två sättplattor vid bränning? Jag har ett pressat schema och skulle behöva pressa in mer i varje bränning… Då jag ofta bränner ganska lågt gods har det blivit mkt svinn i ugnsutrymmet som känts onödigt men som jag trott varit ett måste. Nu frågade jag runt bland mina keramiker-vänner och de såg ut som frågetecken… Näe, de laddade minsann ugnen enligt höjd på godset och struntade blankt i hur elementen hamnade… Så i förrgår satte jag en ugn, maxad till sista mm. Tre extra sättplattor gick in… Tömde ugnen idag och allt såg fint ut! Sådärja… Här har man skaffat sig merjobb helt i onödan bara för att jag gått på nåt gammalt jag en gång hört. Men som jag aldrig ifrågasatt. Känns det igen? ;-)
Säkert gör jag saker som jag tror är ett måste … men jag har aldrig hört att man måste ha ett varv slingor mellan varje sättplatta, som tur är 🙂
Jag försöker ifrågasätta måstigheter men missar säkert många. T.ex så har jag alltid undrat varför man måste ha ströbröd i köttbullar, det har jag aldrig haft.
Själv fick jag veta (efter 17 år med keramik) att man bara kan lägga plastförpackningarna med lera i en hink med vatten, så återfuktas den.
Och här har man stått och sprättat upp påsarna, låtit dem torka ut och sedan blötlagt dem i baljor, för att sedan torka leran lagom på duk på gipsplattor..
Näe.. Tydligen bara att sänka ner påsen i vattnet och låta stå.
#2 Stackare! Skönt att du kan göra det smidigare nu men förstår att det kann kännas lite surt. ;)
#1 Nä, ströbrödet i köttbullarna har jag också alltid hoppat över. Om jag skulle försöka mig på en liten gissning, så kan det nog ha varit så att man ville dryga ut färsen🤔
Jag har heller aldrig hört att man måste ha ett varv slingor emellan utan jag sätter plattorna efter hur högt godset är. Vill du se hur ett proffs fyller sin ugn så titta på bilden som Abbis har lag ut på sin ugn, där är det nog inte tal om att tänka på var slingorna går😛(kommer inte ihåg i vilken tråd den fanns men det kanske någon annan gör)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nää efter slingorna har jag aldrig satt en ugn..Gud så oekonomiskt 🙂. Har aldrig hört detta förut men man får höra så mycket konstigt ibland..🙂.
Simon Leach har en film om lera som blivit för torr där han perforerar nästan torr lera och häller vatten i hålen.Efter en stund är leran drejbar..
mina egenheter
Jag ruggar aldrig lera och lägger på slicker när jag hänklar..och det går alldeles utmärkt när hänkeln är mjuk.Jag lär inte mina elever att använda slicker när dom ringmodellerar,och det går alldeles utmärkt.🙂
Här är en av dom tidiga filmerna som ni ser hur ugnen är packad men som tyvärr tappade ljudfilen på slutet..håll tillgodo
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#3 Tack för förståelsen!
Visst har det gått bra och inte känts särskilt slitigt… Men ändå!

Jag tycker inte det funkar att lägga plastförpackningarna i vatten. Har hört och sett det, men för mig blir det aldrig mjukt igen på det sättet.
Har heller aldrig hört om det med slingorna och ugnen.
#2 Ströbröd i köttbullar gör det väl lite fluffigare? Så inte färsen är så kompakt?
Jag har hört att man ska sticka hål på påsen på några ställen för att leran ska mjukna då den sänks ned i vatten?
Jag brukar ha lite mjöl i smeten när jag gör hamburgare, då sipprar inte så mycket god köttsaft ut i stekpannan, kanske gör ströbröd samma sak? Sen vill jag rekommendera att ha i rejält med vitlök i smeten, blir ruskigt gott! Har aldrig hört det där med en slinga mellan varje sättplatta. Jag jobbade som kemist på Astra i Södertälje och vi jobbade med tunnskiktskromatografi, det är en tunn glasskiva som separerar olika ämnen, och för att framkalla fläckarna på skivan så sprejade vi dom med utspädd svavelsyra i ett ventilerat skåp. Efter några år så började det regna in svavelsyra i korridoren eftersom syran frätt hål på ventilationstrummorna. Jag föreslog att vi skulle doppa plattorna istället för att spreja och fick veta att detta inte funkar eftersom fläckarna rinner av då. Senare i min karriär så började jag doppa mina plattor och det gick alldeles utmärkt, inga mer syra-regn i koridorena….
sisela..du måste göra hål i dom 10-12 stycken rakt igenom klumpen med en mejsel el nått .Hålen ska ner i leran nästan igenom och vara ca 1 cm i diameter..DU KAN INTE MISSLYCKAS.
En halvt uttorkad fet lergodslera är inte så lätt att blöt upp igen, men en normal stengodslera går ju fort och lätt.
Har bara testat alla mina olika stengods o porslinsleror med o utan chamott.. och det är klockrent..
Har alltid satt ugnar med tre stöttor under sättplattan för att inte få spänningar i den, men många sätter fyra o det fungerar utmärkt!
Jag har satt fyra och plattan har spruckit….
Har runda sättplattor och sätter alltid tre pelare och det är självklart att de alltid kommer ovanpå varandra.
Dock… Har några halva plattor som ibland blir översta lagret och då krävs det fyra pelare för att lyfta dessa. Har aldrig något tungt på dessa. Peppar peppar, hittills har de hållt…
Det borde ju gå bra om plattorna inte "klibbar" fast vid stöden, spricker gör väl plattorna vid avsvalning om stöden krymper/svalnar olika fort?
Har en liten "keramikfigur" som måste sitta på ugnstaket vid varje bränning! Viktigt för tur!
Jag läste nånstans att man i det gamla Kina (och säkert på många andra platser) hade alla möjliga regler runt keramik-bränning, den ansvarige skulle ha speciella kläder etc. Det var förstås svårt innan man kunde analysera ingredienser i lera och glasyr att kunna reproducera resultatet från lyckade bränningar, bara en sån sak som att förstå vilken effekt en reducerande atmosfär i ugnen har på metaloxider var väl "magi"…
#16 ha ha ha ..har jag oxå