Sveriges bästa keramiker
Går man runt bland Stockholms gallerier hittar man så många begåvade keramiker och skulptörer så man tycker det räcker till hela Europa. Och likadant är det i Arvika, eller på Gotland, eller Öland… Och jag tror inte vi är unika på det sättet i vårt lilla land, säkert har Portugal eller Tjeckien eller Chile eller Namibia lika stort överflöd med begåvningar.
Men till sist hittar man ju sina favoriter. En del är nya, så man bara kan nämna enstaka verk, andra älskar man genom hela deras produktion. Vilka är era storfavoriter? Och varför?
Rubriken till trots börjar jag med en konstnär som är mest känd för sitt mystiska och dramatiska glas: Eva Englund, kvinnan som fulländade graaltekniken. Det är hennes fel att jag är keramiker, fast jag fortfarande tittar mer på hennes glas än hennes keramik.
Okej, nu får ni fortsätta!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Min favorit http://www.johanthunell.com/index.html
Personlighet blantat med yrkesskicklighet och humor
Alltså…… Signe Persson Melin ligger högt upp på min lista.
Men vem som är bäst är svårt att säga.
Gunilla Kropp är fortfarande min favorit för att det är något magiskt över hennes föremål och över hennes förmåga att få mig att göra saker jag tycker om (fortfarande efter många, många år). Gertrud Båge och Dan Leonette är också favoriter, tröttnar aldrig på att titta på deras saker.
Som du vet gillar jag Hertha Hillfon
Hertha Hillfon, Lasse Östman, bägge för kraften dom förmedlar!
Älskar Lasse Östmans perfekta former, Kenneth Williamson gör fantastiskt vackra saker och har en fin inställning.

Hans Hedberg kan man inte komma ifrån. Vem vill inte ha hans kunnande, ok jag vet att han är död men det är Jesus också.
Ja, hans glasyrer skulle jag inte tacka nej till!
I mitt hjärta dör aldrig Jesus. Inte Hertha Hillfons verk heller. I gärning verkar de som bäst än tycker jag.
OT skriver s ofta här i forumet och så undrar jag vad fan har Jesus med keramiken att göra?
Var inte han snickare?
Ni är för roliga 😂
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#10 Inte kasta sten i glashus! Herrn kan minsann skriva en hel del OT själv! 😉 Och jag ser det som en sida av kreativiteten, att man har lätt att dra iväg på sidospår. Blir det för mycket off topic får man bryta och skapa nya trådar!
#11 Jo, men svensk och keramiker var han iaf inte, så han går utan nominering i den här tråden. 😛
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Och det påpekas ju också alltid så tyckte jag att detta också borde påpekas. Men det kansk beror på vem som skriver.
Jag var också en duktig drejare, se gärna min hemsida på http://www.margitw.se
Min katt heter Missan för det betyder dubbellycka om det var det du påpekade med det här med s #14?
Varför har du något emot mig#14, har jag petat på en öm tå förut?
eller ska jag inte alls ta åt mig något och se allting som ett enda strot missförstånd?
Kära missan s skulle inte vara med i texten ett slåfel och har inget med dig att göra. Det jag menade är att det ofta av olika skrivs om något som inte har med temat att göra men så snart det bliver lite vasst så skall det påpekas,skulle vilja ha lite större utrymme för olika meningar.
Tack Perlennart, okay hahaha kändes gott att höra!😃 Ha bra söndag!! Vi hörs o Kram på er alla.