Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 1046 ggr
Dolomit60
0

Calsiummonohydrogenfosfat i Sverige ?

Jag har en turkis glasyr, som innehåller calsiummonohydrogenfosfat.

Problemet är bara att man ska ha ett företag för att kunna köpa calsiummonohydrogenfosfat här i Danmark, och det kan (mig vetligen) endast köpas genom en firma (Struers)

Tidigare kunde man köpa det som privatperson genom att bluffa. Det kan man inte mer. Och jag känner ingen med ett företag, som kan köpa det åt mig.

Därför är min fråga: Är det någon som vet om  det går att köpa Calsiummomnohydrogenfosfat i Sverige, och i så fall var ?

Och är  det omgärdat med restriktioner på något sätt ?

Nån som vet ?

"Frågetävælingens" " första pris" är receptet på en snygg lysande turkis glasyr till 1260 grader Celsius….. ;)))

Tacksam för svar !

Godsagare
0

Enligt denna sida så kan det även kallas för "Dicalciumfosfat"

Sökte på detta och fann denna sida "Foderlageret" Ligger ju t.o.m. i Danmark!

Även info på denna sida.

Om det hjälper dig får du gärna skicka receptet till mig! Jag behöver förnya min produktion lite och det skulle kunna bli en rolig historia.

Såg också att det fanns som "övriga ämnen" i läkemedlet Zoloft, som är ett antidepressivt läkemedel. (Mycket får man veta när man söker på det stooora Internet!

LarsT
0

Min gissning är att syftet är flussande och då vanlig benaska huvudsakligen består av kalciumfosfat borde det fungera. Se länken nedan för lite mer ekvilibristiskt utformade kemihieroglyfer:

http://www.ceramic-materials.com/cermat/material/123.html

Benaska finns på hyllan hos alla återförsäljare.

Dolomit60
0

Schyst - Tack för hjälpen!

Jag är långt från kemist, dessvärre, men jag har kollat sidorna, och försökt förstå, och kommit fram till att era förslag och påståenden låter rimliga och förnuftiga. Så jag provar det

Men det får mig ju samtidigt at ndra varför Struers håller på och konstrar såhär, ( i flera år !) om man samtidigt bara kan gå in och köpa det i en eller annan djurhandel, om man bara kallar det nåt annat……

Hur som helst mäjlar jag över recepten till er, och hoppas att ni kan ha någon nytta av det., Får jag det att funka medelar jag det här på tråden.

Det är för övrigt inte nog med att ämnet finns i antidepressiv medicin; receptet innehåller dessutom litium, vilket ju som bekant används i kampen mot maniodepressiva tillstånd. Så med lite tur har vi rent av att göra med en antidepressiv glasyr ! (färgterapi ?)

Åter igen - tack !

Hubert
0

# hahaha!Skrattande

Dolomit60
0

>>>>>Godsagare: Jag har försökt sätta in receptet i ett svarsmäjl igen. Om det inte funkar den här gången får jag väl skriva ner det här på tråden, eller skicka det med  vanlig gammal dags "snailmail".

Berätta gärna om du fått det eller ej.

MVH

Anders

Dolomit60
0

>>>>Huber: WOW! Vilka häftiga fat du gör (var inne och kollade dina foton) särkiljt den där kiselkarbidhistorien ! Snyggast är den när den ligger på röd skärv, men den andra är rätt häftig den också !

Hubert
0

# Tack tack, jag är inne i en exprimentperiod!

Dolomit60
0

I receptet som jag skickat till "Lars T", och "Godsagare", står det angivet 2-3% Calsiummonohydrogenfosfat.

När jag snackar med min flickvän säger hon att vi brukar använda 3%.

Lars tärn skriver fö. i ett svarsmäjl till mig och frågar om inte glasyrenblir stenhård, eftersom den inte innehåller något ställmedel. Min flickvän svarar: Jo; har den en gång sjunkit till botten så HAR DEN det, sas !!!

Fö. har jag nu beställt dicalciumfosfat, från "Foderlagret".

Jag har också fått löfte om att få glasyrmqterial stälda till rådighet på en verkstad här i stan, mot at jag arbetar fram några turkosa glasyrer. Så jag hoppas att experimenterandet går igæång så fort calsiumfosfaten anländeder.

Problemet är bara att den här verkstaden brukar bränna till 1230 grader. och då får man som bekant en mycket blåare glasyr.

Jag får försöka övertala dem. Går inte det får vi vänta tills jag har fått ordning på en egen ugn på nå´t sätt.

Godsagare
0

Vad skulle kunna ske med glasyren om man lägger till typ 3% Bentonit?

Ser fram emot att höra om resultatet!

Tack för korrigeringen av receptet. Kommer beställa jag med troligtvis om det ser ut att bli bra.

Lycka till!

Dolomit60
0

Vet inte vad som händer om man har i bentonit, bortsett från att den kanske blir lättare att röra upp…..

kanske kan en del av pipleran ersättas med bentonit……det är ju inga gigantiska mängder det handlar om…..