Keramik iFokus

Keramik

Etikett: övrigt
Läst 1323 ggr
Sophia
5

Besök från konstföreningar

Brukar ni ta emot besök från konstföreningar i era verkstäder? Isåfall, hur brukar ni göra, hur lägger ni upp ett sådant besök och vad tar ni betalt? Vore kul att höra hur ni brukar göra.

Ulla
0

Intressant fråga. Är det många som tar emot sådana besök från konstföreningar?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

missan9
0

Ringde runt vid flera tillfällen under årens lopp till ca 150 konstföreningar jag sökt fram på egen hand. Ingen har nappat! Men rykten går om att konstföreningar är i upphällningen och att det enbart är gamla tanter som håller på med sådant nuförtiden och att det är en annan framtid till mötes som ingen verkar veta vad det ska bli.

abbis
1

Min erfarenhetär att dom köper konst/konsthantverk till sina lotterier.Så betalt för att dom kommer skulle jag inte ta.Ska dom däremot ha förtäring eller demonstration så kan man väl ta en slant..När jag har bokningar på bussar tar jag 600-1000:- för 45 min..Då vill dom ha demo..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[perlennart]1
0

Det är nog dom konstföreningar som är på stora foretag man skall ha fatt på, det kan löna sig ganska bra. Tror också att vanliga konstföreningar inte har den ljusaste framtiden för sig. Men som abbis skriver så är det så klart försäljningen av alster som skall betala kalaset, man betalar ju inte heller för att komma in i Konsum.

stefanandersson
0

Kif och Kro rekommenderar följande: 2. Framträdanden såsom föredrag, gästföreläsningar, ateljévisningar. Arvoden inkluderar förberedelser. Lägsta debitering är en halvdag. Halvdag 5 500 kr Heldag 8 000 kr Med det sagt har det mest med förväntningar och traditioner att göra. Det blir efter vad jag förstår vanligare att våra kollegor tar ut något för besök med föreläsning (i praktiken är det ofta det). Jag har tom. hört gallerister påstå att deras försäljning gått ner på grund av detta… Men så mycket som 5500kr har jag inte hört att någon tagit. För många innebär ett besök rätt mycket förberedelsetid- något som sällan försäljningen täcker upp (den täcker i bästa fall tillverkningen).

abbis
0

Idag får man nog vara tacksam om man får besök som kan resultera i bra försäljning..

[Ante333]
0

2 bussar =100 personer idag.. Jag tog inget betalt för en timmes guidning med drejning.. då handlades det för 300 spänn.. men sedan i tur har det gett napp på generositeten med att presentera företaget.. har en stor beställning från en konstförening nu som ligger på ett stort antal prylar.

abbis
0

Det är sällan busslaster med pensionärer ger nått då det bara "vill titta".I dom fallen tar jag betalt om det ska demas oxå..av erfarenhet.

Man får sälja lite glass och vykort på sin höjd..eller som en kollega sa -Dom är bara inne och river till..

Men man kan ju alltid ha tur och så finns det någon i gruppen som har kontakter och det är ju suveränt..

Kissinger
0

Verkar vara rena rama lotteriet alltså! 🤔

Sophia
1

Tack för bra synpunkter!

Säljer man något vid ett ateljébesök så blir ju betalningen för det verket betalningen för just själva verket och inget av det andra som ett ateljébesök kan innebära, med andra ord blir det ett kraftigt rabatterat pris om man tänker in föreläsning, demonstration, kaffe med mera med mera.

jag tänker också att det är skillnad på om man tar emot i sin verkstad där man vanligtvis inte säljer eller om man tar emot folk i sin kombinerade butik och verkstad under ordinarie öppettider.

Jag tycker att det är självklart att man ska ha betalt för det arbete det innebär att visa sin verksamhet och prata om den, föreläsa helt enkelt. 5500kr tycker jag också låter lite saftigt, jag tänker att det är kanske det som många gånger är problemet för oss konsthantverkare att vi själva tycker att rimliga priser låter lite väl saftigt. Det är ju inte vi som ska betala, utan många gånger folk som tjänar betydligt bättre än en konsthantverkare.

missan9
0

Det är en artikel om det faktist idag på DN.se just hur många färre konstföreningar det blivit men Handelsbanken ska ha många medlemmar i sin konstförening stod det också.