Varför blev det såhär?

Du glömde nog att limma glasyren! ibland så kan man nöja sig med lera, zinkoxid och borax men med en del glasyrer så skall man limma, det är alltid en fordel. Finns många varianter på hur man får en lämplig glasyr till råglasering. Limmet skall vara typ optapix 25

Limma? Jag använde en som jag köpt färdigblandad..
Hur gör man då man limmar? Aldrig hört om. Förklara gärna.
Den transparenta har tidigare fungerat ok. Den vita har aldrig blivit riktigt bra. Det alltså då godset varit råbränt.
När det kemiskt bundna vattnet avgår vid 350 grader händer det, limmet limmar helt upp till 380 grader så håller limmet glasyren på plats. Man använder ca. 0.3 % lim av torrvikten på glasyren. Limmet skall upplösas till en stamlösning i vatten Innan man blandar det i glasyren! jag blandar atamon i min limlösning så möglar den inte och kan sparas i lång tid.
Måste du råbränna..Varför inte köra en skröj först ?
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Nu blir jag helt förvirrad. Är inte råbränning och skröj samma sak? Vad är skillnaden? h. självlärd blondin
Hej spunkt! jag är oxå en glad amatör på denna sajt. Jag skulle rekommendera dig att köpa Prismas stora Keramikbok. Den tar upp allt möjligt. Den sover jag med. Sen när jag ändå inte fattar så kommer abbis, perlennart och rolnor in och ger tipsen.😉
Ambition - The world makes way for those who know where they are going.
I all välmening och kärlek så är detta lite kul, att inte skröja innan glasyrbränning, he, he. Är nog bättre att skröja istället för att ge sej på råbränning i början.

Jag hade bråttom. Inte egentligen med de här grejerna. De åkte med som ungsutfyllnad mest. Men sur ändå att de blev förstörda. Har glasyrbrännt rakt av par gånger tidigare. Men tydligen är det skillnad på leran. Men tack för alla råd. Tydligen lite begreppsförvirring annars också. Då jag pratar om råbränning antar jag det är det samma som ni menar med skröjbränning. Glaseringsbränning annan sak. Så mycke vet jag nog.
OK, då förstår jag!
Du har alltså först skröjat och sen glattbrännt detta ?
Då tror jag på att det är damm som gett krypningarna..
Du kan testa att skröja lite högre..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
# Håller med Abbis, har du putsat mycket o stängt igen alla små porer så fastnar inte glasyren. Sandpapper är en annan fara, använd helst inte det. Varken bra för dej eller glasyren. Kan även vara det att om godset har stått oglaserat länge kan dammet som lägger sej på det täppa igen porerna det också, inte så bra, skölj av o låt torka eller blås med tryckluft före glasering!
Forstår inte vad du menar med råglaserat? men det jag menar med råglasering är ju när man glaserar på obränd skärv, och klart det kan vara knepigare än att skröja först. Men å andra sidan så spar man ju en bränning och lär man det så klarar man vad som helst! Så jag tycker att man bör prova det i alla fall och så kan man ju gå tillbaks till det andra sättet om man vill.

Perlennart, det är precis vad jag gjort. Har fått det att fungera nån gång tidigare då haft bråttom med grejer. Den här gången gick det bara inte alls. Misstänker i det här fallet blåleran, där ska jag nog råbränna eller limma i fortsättningen. Sen det som är vitglaserat skyller jag nog till en del på glaseringen. Är en som jag aldrig fått att fungera riktigt som den ska. Ska försöka byta till en annan. (Är i Finland så ska se vad jag får tag på här.)