Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1787 ggr
laurelin
0

Bränntemperatur?

Jag har ett recept på en brun-svart glasyr, men vet ej hur varmt den ska brännas. Nån som vet (eller kan klura ut)? Den ska brännas oxiderande, men det är allt jag vet…

50 NGP kalifältspat, 14 krita, 15 ballclay, 21 kvarts och 7 röd järnoxid.

Hoppas någon kan hjälpa mig, annars får jag väl testa på insidan av någon liten skål ;-)

[perlennart]1
1

1250-1300 skulle jag tro!

laurelin
0

Bra, då kan jag testa i mina vanliga 1260 utan att det är dömt att misslyckas.

Jädrar vad snabba svar man får här, tack så mycket!

laurelin
0

Glasyren betedde sig väldigt snällt, smälte ut bra och rann inte vid 1260. Nu till en förmodligen korkad följdfråga… Kan bränntemperaturen påverka färgresultatet? Mitt prov blev ganska ljust gulbrunt, som grov senap ungefär. Den bild jag sett var betydligt mörkare. Jag antar att man kan öka mängden järn eller glasera tjockare, men jag är lite nyfiken på om även temperaturen kan påverka…

[perlennart]1
0

Jo temperaturen påverkar färgen, men i detta tillfälle så har du ganska stor mängd krita och järnet vill då bli den där lite gröngula tonen. Du kan så klart öka mängden järn men också prova att stoppa i ett par % tenn eller ändra glasyren så du får andra färger. Avkylningen kan också påverka resultatet.

laurelin
0

Om jag stoppar i tenn, finns det inte risk att glasyren ogenomskinlig och "pastellig" då? Jag hade funderingar på lite kobolt men vill inte ha en alltför blåsvartbrun färg, snarare en varm svartbrun. Den får hellre bryta i rödbrun än blått. Och fortfarande vara lite transparent… Jag har väldigt specifika krav som du märker, är dock utan den kunskap som jag behöver för att förverkliga ;-) men jag lär mig mer och mer.

[perlennart]1
0

Just tenn i en järnglasyr främjar det rödbruna, men visst kan den bli lite opak. Benaska och eller lithium i glasyren är också bra till dom rödbruna. Aluminiumoxid får det gärna vara stor mängd av i rödbruna järnglasyrer.

laurelin
0

Okej, då har jag liten underlag för vidare experiment :-)

[rolnor]
1

Här ett recept som blir rostrött, har inte testat exakt denna men en snarlik;

Ulle skriver: Jag tycker att nedanstående glasyr som heter "Steinunns röda" är ett strå vassare än Anders. Den blir blank och kraftigare röd och där glasyren är tunnare blir det svart.  Jag har bränt den i 1260° oxiderande.

Steinunns rödaporslin.jpg

• Kalifältspat 45
  • Litiumkarbonat 3
  • Talk 10
  • Benaska 14
  • Ball clay 14
  • Kvarts 14
  • Järnoxid, röd 10