skorsten på vedeldad raku
behöver man skorsten till vedeldad rakuugn egentligen? kollar upp lite ritningar för detta då jag är sugen på att bygga en sådan bredvid min gasolbrända för att lära mig vedelda och ………eh för att jag vill
jag har nu sett olika varianter på detta med och utan skorsten så ni som har en själva eller varit med, vad säger ni?
Låter märkligt utan skorsten. Hur får man drag då? måste i alla fall bli hemskt rökigt! Min har som du kanske såg skorsten (spirorör från ventilation hittat i container) som står löst i ett kort cmentrör som är något bredare diameter och med fiberisolering mellan. När den inte används lyfter jag up röret och lägger presenning över resten.

Jag har sett rakuugnar helt utan skorsten och det funkar säkert, men det är ju som sagt var lättare att få drag (och få upp värmen) om man har iallafall en liten en. (har skickat skissen till dig oxå )
Vi har skorsten på vår ugn, tror nog att man måste det för att få drag. Och även för att slippa röken i ögonhöjd. Om du vill kan jag leta fram vår ritning och skicka till dig. Den är byggd av lecablock och skorsten löst lagd av tegel (dvs ej murad) vi tycker den funkar bra.
det blir skorsten på min också. jag blev lite villrådig då jag hittade flera utan i böcker
#3 fler ritningar mottages tacksamt skickar dig min mejladress.

Jag tar gärna en till jag med om jag får
Skickar min mejl ifall:))) Mvh Petra

#3 jag med, om det är OK, skickar också min mailadress ifall, ifall…
Får jag oxå tigga till mig ritningen…? Du har fått min mailadress oxå. /Jenny
Nu har jag skickat ritning till er som önskade, men Bruzapetra jag kunde inte se din adress. Om det inte funkar får ni höra av er. På måndag ska vi köra en rakubränning om det inte regnar.

e.r - Jättestort tack för ritningen! Om jag fattat rätt så plockar du ut godset uppifrån. Eller? Hur länge har du haft ugnen ? (Ursäkta frågvisheten!)
Vi byggde den 2004, men vi plockade ner den och konstruerade om den 2005 (midsommarafton
).Det var väl vissa som undrade över vårt midsommarfirande .
Några stenar har vi bytt ut nu i år, men det går lätt eftersom de ligger lösa. Ja vi plockar ur uppifrån. Och i morgon ska vi bränna.

#10, Vad spännande! Hinner/kan du ta lite kort?
Ska försöka hinna ta några kort, har gjort det varje år (vi har i regel bara hunnit en bränning per år). Men det kan vara lite stressigt när man bränner, får ta kort när vi är klara annars. Är inte hemma igen förrän fredagkväll så kanske att jag då kan lägga ut några bilder.

#12 Kul om du kan men jag vet, det blir stressigt! Kollar gärna på resultatet! Ha jättekul och lycka till!