Hur hett smittar krom???
Hjälp, har ett akut problem. Har tidigare haft problem med att mina vita föremål med tennglasyr blivit rosa. Nu är problemet identifierat - det är min askglasyr som färgar av sig. Jag antar att den innehåller krom på något vis. Nu ska jag bränna en "guldugn" - mest platina om man ska vara noga - i 790 grader. Törs jag ha föremål med askglasyr tillsammans med tennvita? Det vore surt att behöva köra dubbla ugnar, speciellt som jag har så få askföremål, men det vore elände om det vita blev rosa (en för mig ganska stor beställning)…
Har hittat några trådar om detta nu och det verkar vara lugnt. Paniken lägger sig… för att ersättas av ny panik inför tanken på att kromet sätter sig i ugnen typ för evigt. Men den dagen den sorgen.
Tycker det verkar lite mysko att det skulle vara så mycket krom i aska, är det en köpeglasyr eller nåt du blandar själv? Är den grön?
Hemmablandad, köpt aska dock. En del vardera av aska, kaolin och fältspat. Det verkar som om det är askan, jag har bränt olika kombos hela sommaren och det är just den som ger rosa skimmer… Askglasyren är ljust grön där den ligger tjockt. Bifogar en bild med två "smittade" föremål och ett med aska på. Jag gjorde dessutom ett test med aska på ett fat med ett lager av tennglasyr över halva och ofärgad glasyr över andra, och då blev tenndelen klart rosa. Lägger in bild på detta också :-)
Det finns liksom inget annat som kan ge kromsmitta, jag har samma bas i nästan alla mina glasyrer som jag sedan färgar in - inget krom någonstans. Och inga färgkroppar eller köpeglasyrer har bränts så länge jag har haft ugnen.
Det ser helt klart ut som kromsmitta.
Jag skulle inte vara orolig för att det sitter kvar i ugnen. Min erfarenhet är att det smittar ganska så direkt i närheten av föremål med krom.
Jag brukar ställa det med krom högst upp i ugnen och det med tenn längst ner om jag inte vill att det ska smitta, det brukar funka fint. :-)
När jag bränner utan aska har det aldrig varit några problem, och eftersom ugnen är så pass liten så är det inga problem att hålla isär dem. Men bra med ett knep för att undvika rosa. Just när jag lägger på guld är det dock skönt att kunna ta med allt, det är en ganska liten del av det jag tillverkas som får guldkant :-)
Man kan ju undra var träden växt som innehåller så mycket krom, eller har dom månne tillsatt krom till askan efteråt?? Du kanske får hitta nån glasyr där du inte använder askan.
Finns det risker/problem med att det är krom, bortsett från risken för rosa? Jag gillar min sandfärgade/blekgröna glasyr… Man skulle kanske ställa frågan om krominnehåll till Cebex, det är där jag köpt askan…
Tycker definitivt att du ska fråga Cebex, borde inte vara krom i askan. Finns ju flera andra sätt att få grön färg utan krom; nickel, koppar, färgkropp. Vill du absolut använda tenn i dina glasyrer så skulle jag föreslå att du väljer bort den där askan.
Jag har bara tenn i min helvita glasyr, och eftersom min ugn är liten så är det inga problem att hålla isär aska och tenn. När jag väl identifierat vad det är som smittar så är det ju bara att inte ha just de två i samma glasyrugn… och än så länge så ser jag inte tecken på att det skulle sitta kvar i ugnen.
Här är vad cebex skriver om "trä aska blandad" som den heter: "3MgO. 4SiO2. H2O. mol 380 Talk, eller magnesiumsilikat, är ett sekundärt verkande flussmedel. Talk minskar tillsammans med fältspat glasyrens värmeutvidgningskoefficient och motverkar krackelering. Talk har också en svag täckförmåga." Lite märklig text? Jag har för mig att när jag köpte den så stod det (i papperskatalogen, som tyvärr inte har kvar eller i alla fall inte kan hitta just nu) något om att aska ger unika resultat (som inte nödvändigtvis kan upprepas) i glasyrer, och att det är bara aska. Inget tillsatt. Men jag ska maila iväg en fråga så får vi se vad de säger.
Nu blandar du nog ihop saker och ting, aska är ju något annat än talk. Och att fråga på Cebex vad askan innehåller är nog spill av telefonpengar.Kromet kunde i princip komma från tryckimpregnerat trä om det nu är det dom har bränt och så säljer askan. Dom mängder krom som finns i plantor i naturen har knappast nog med krom för att kunna färga rosa även om den nödvändiga mängden är väldigt liten så är den nödvändiga mängden nog betydligt större än vad som finns i träd m.m.
Det var nog Cebex som blandar ihop saker, det jag skrev ut var en kopia av vad det står i deras webkatalog. Nog för att jag är ganska ny på detta, men att aska och talk inte är samma vet jag (därav påpekandet att det var en konstig text)…
Om nu kromet kommer från tryckinpregnerat trä, vilket inte låter så trevligt, innebär det då att det finns stor risk för att det finns farligheter i den färdiga glasyren som gör att man bör akta sig för att använda den i bruksföremål? Om det inte är så har jag inget problem med glasyren, smittan kan jag som jag tidigare skrivit undvika utan större ansträngning.
Mängde krom skulle jag tro är ganska problemfri, men vad finns det mera av i en sådan aska? Jag (TROR) inte det är problematiskt men man kan ju inte bara påstå sådant utan att veta exakt hur glasyren är sammansatt. Och även då kan det vara bra med ett laboratorietest om det finns många otrevliga tungmetaller i.
Är lite (eller mycket) rädd för arsenik… kan det finnas kvar i aska och efter bränning? Och i så fall fälla ut? Om man använder den till "torra" grejor, typ prydnad eller jordnötter och undviker att lagra saker som är sura (typ lingonsylt etc.)? Kan man dricka kaffe eller whisky ur muggarna? Många frågetecken, det känns lite vanskligt att använda detta nu. Labtest har jag knappast ekonomi till. Då får det bli en annan glasyr i fortsättningen, det känns inte värt att arsenikförgifta kunder och vänner av estetiska skäl…
Just detta som jag tänkte på! men här måste jag låta bli att säga något för man kan ju inte veta hur mycket det finns i askan eller om det finns. Man kan ju kontakta kemikalieinspektionen. dom Dorde ju kunna föra ämnet vidare till test. Om jag var dig så skulle jag skaffa askan på annat håll och se om din glasyr fungerar lika bra med den. Men ta askan från ett ställe där du kan få större mängder eller från mindre poster som du så blandar Innan du använder det så du vet att du kan producera lite utan att behöva göra allt för många test.
Ja, jag tycker att det finns andra råmaterial som är bra än just aska…