Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 7053 ggr
annslycka
1

Att dreja högt

Jag är som tidigare sagts en glad amatör ock nybörjare med att dreja. Jag lär mig efter hand utifrån Prismas stora keramikbok. Något som ni rekomendera till någon annan liksom jag, hade tusen konstiga frågor. Ett projekt itaget. Nu ville jag göra en kanna. Jag skulle ta 1.8 kg lera. Använde drejsken som det stod, i boken för att jämna till. Det gick rätt bra. Men jag vågar bara upp till 18 cm. Prövat att stå upp men tycker inte jag få till det. Så nu är den nog lite tung i basen. Har ni tips eller varför inte om det finns en av abbis Youtube filmer? Jag brukar kolla på hennes instruktionsfilmer.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

abbis
3

Du kan kolla på den filmen som jag drejar en hög urna..tekniken är densamma som för en kanna..Dock är det svårt att titta på en film då det handlar så mycket om rätt teknik,jämt tryck , hur man håller  och flyttar händerna , att man känner att det finns mer lera att ta med upp osv osv . Ett tips är att dra hela vägen inte dreja lite här och där som jag ser hos nybörjare.Drar du upp 10 cm så fortsätt där du slutade..Du ka alltid lämna dom översta 10 cm lite tjockare och dreja klart detta på slutet..Men se till att du fått med all lera från botten och 2/3 uppåt.

Det är jämnheten i väggarna som gör att det bär..minsta lilla "tunnhet" där du tryckt lite hårdare gör att det viker sig..

lycka till

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

stefanandersson
12

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Abbis har såklart rätt. Har du sett den här och de andra filmerna på meramedlera.se?

Jag har märkt att många inte lyfter leran utan snarare pressar upp den mellan fingrarna… resulatatet blir ofta att den kollapsar nertill och man kan se en spiralvridning av hela cylindern.

[rolnor]
0

Tack för videon! Intressant att han har så vid klös i början och sen gör ett första lyft och pressar leran inåt, jag gör nåt liknande men inte med samma goda resultat, här har jag mycket att lära.

annslycka
0

Tack för råden. Jag har kollat på din film abbis. När jag väl var där så klickade jag vidare till när du gör ljustakar. Så det blev en sådan idag. Inte lika hör inte lika fin men ändå en ljustake:))). Dina filmer är guld värda.

Sen stefanandersson: jag har insett detta. Man känner verkligen skillnaden när man väl dragit upp leran "rätt". Risken för att man ska få leran att vobla blir minimal. öva öva öva öva

När jag ändå är inne och tittar på youtub så var där en asiatisk herre som viade hur man sprialknåda leran innan drejning. Jag provade och villken skillnad. Centreringen tog ingen tid alls nästan inget kladd.

Tack än en gång ni är fantastiska. En dag kanske jag kan vara med och ställa knepiga frågor om galsyrer men det dröjer nog.😛

[rolnor]
0

Det är kul med lera! Att du fixar spiralknådning är bra, jag tycker att det är svårt….

annslycka
0

Spiralknådning är svårt, det blir inte alls lika tjusigt som när han gjorde det på filmen. Men som ni brukar säga så är det ju övning som gäller.

MaudSkobyKrukmakeri
3

En viktig grej att tänka på vid lyftet av leran är att först göra ett spår längst ner på utsidan med en/ett par fingrar. Där har man sedan ytterhandens fingrar vid lyftet. Det blir som att man höfter upp en hylla, en balkong s.a.s. Innerhandens fingrar följer med strax ovanför, på insidan. Det tar väldigt lång tid att känna den riktiga ahaupplevelsen: NU vet jag hur det ska kännas, nu har av kontroll över lyftet. Men en dag händer det. 😊 Ni skulle ha hört min sjuåriga son när vi såg filmen när Mats drejar: "Va många coola saker man kan göra med leran! Lera är fantastiskt! Va fint han gör!" Och visst har han rätt? Leran är fantastisk. 😊🌞🍶

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

[rolnor]
1

Jag tycker inte att det behöver ta så lång tid att lära sej, detta sagt för alla nybörjares skull, dreja behöver inte vara så svårt om man får lite instruktioner. Instämmer i övrigt, om nån berättade för mej att man kan dreja i lera och jag inte hade sett eller hört talas om det så skulle jag inte tro dom…

abbis
1

Visst kan man lära sig att dreja,Rolnor . Men att lära sig dreja 10kg lera eller dreja väldigt högt eller på vidden tar tid..Jag ser många som drejat 20-30 år som fortfarande inte har jämnheten eller tekniken för att dreja annat än max 1-2 kg..Då talar jag om att dreja saker utan att svarva sig fram till ett slutresultat..

[rolnor]
1

Ja, jag fixar inte att centrera 10kg på en gång, brukar dela upp leran i två klösar, centrera den ena först och sen klaffsa på den andra klösen ovanpå. Jag har också sett såna som i princip aldrig lär sej men det kan ju bero på att dom inte har haft någon bra lärare tänker jag. Jag vill bara inte att man jagar upp nybörjare och säger att det tar flera år att lära sej centrera etc. tycker det är lite överdrivet i dom flesta fall??

[Ante333]
0

Jag hade tagit leran med höger hand och tummen utanför rejält tag och dragit det första greppet så.. större mängd lera får man göra som han gör nu..

abbis
4

Att lära sig centrera behöver inte alls ta flera år , det är nog ingen som sagt så. Jag har elever som lär sig centrera ganska kvickt då man hjälper till lite..Men sen är det resten som kan ta tid att lära sig..När man sen har lärt sig grunderna så bör man dreja rätt mycket för att få in teknik och rutiner..

Som jag sagt tidigare 7 års daglig träning ger en medelgod drejare..

Detta sa en drejarmästare till mig som då va 90 år..

annslycka
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man jobbar heltid och lite mer i ett helt annat yrke och aldrig gått på konstfack så räknar jag med att jag aldrig kommer att bli en krukmakare.

Genom att apa efter och försöka göra likadant så får man glädjen i handverket.

Min kanna är klar så här långt. Men hon blev rätt tung i basen. Svarva av lite men ville inte förstöra formen som jag blev nöjd med.

[rolnor]
2

Jag är ingen krukmakare heller egentligen, men keramik-konstnär…!

abbis
0

Även om det där är lite tjockt så va det väl inte så illa pinkat rent formspråksmässigt 😉

annslycka
0

Tack abbis. Så glad jag blev😃

MaudSkobyKrukmakeri
3

Fint drejat annslycka!

Ang krukmakare eller ej: Det hänger inte på var sig hur många timmar per vecka eller vilken skola du har gått. Gör du bra krukor med god kvallite och bra formgivning är du krukmakare. Gör du andra bra saker med lera som du inte vill säga är krukor är du i alla fall keramiker, vilket jag tycker är ett bra samlingsord. 

Att kunna göra något med bra kvalite kräver tid och upprepning. Kvantite ger kvallite. Och då menar jag inte att man måste jobba med samma saker hela tiden. Unika förmål kräver också tid och upprepning. Alla blir bättre och bättre, ju mer de gör något. 

Är du en hobby-keramiker, ja då är det också bara att gratulera - till en väldigt rolig hobby, som man aldrig blir fulllärd i. 🙂

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

[perlennart]1
1

Varför måste man ha en titel? när jag bakar bröd hemma så undrar jag om jag då automatiskt blir bagare och när jag fixar cykeln är jag då cykelreparatör och så vidare.

MaudSkobyKrukmakeri
1

Frågeställningen som annslycka hade var ju när man kan kalla sig krukmakare. 

Skulle du perlennart, kalla dig bagare om du har bakat några ggr hemma, eller skulle du kalla dig cykelreaparatör för att du kan laga en punka? Eller skulle du kalla dig en IT-support för att du har hjälpt en vän att uppdatera hens hemsida? (att jämföra med dem som har utbildat sig i ämnet och sedan arbetar med yrket) 

Att ha prövat ett yrke några ggr och sedan kalla sig för att man "är" det skulle inte kännas hedrande mot dem som verkligen kan yrket. 

OM annslycka behöver kalla sig något överhuvudtaget är ju något son hon får grunna på alldeles själv. 😉

Maud Andersson
www.skobykrukmakeri.se

[perlennart]1
1

#19 Helt enig med dig!!!! jag tycker ju också att man skall ha en utbildning och vara duktig på det man håller på med, kunna lösa ett problem. Sen om man har gått en skola eller gått i lära för att bli krukmakare spelar ju ingen roll. Och leker man med lera så är det ju det man gör och då kan man kanske låta bli att titulera sig.

abbis
2

Men frågan är som alltid..Om man  levt på yrket som jag har i 35 år kan man då kalla sig krukmakare?

[rolnor]
0

Förr var man väl tvungen att ha ett mästarbrev för att kunna titulera sej det?

[Ante333]
3

Räcker det inte med sitt namn på visitkortet… Krukorna visar väl vilken kvalitet man håller

annslycka
0

Smackade på en 3 kg klump. Det blev ingen hög kruka. Drog ut basen för mycket, så det blev ett stor fat istället:) Måste tänka på så mycket hela tiden. Men jag lär mig. Sen får jag nog börja med styrketräning för fy… vad jobbig centreringen var. Svettigt värre.

Har nu städat verkstaden efter alla era bra tips om ansiktmasker och hur viktigt det är att hålla borta dam och skit. Så nu är det glaseringsdax.

Tack för tipsen och jag ska göra om och göra rätt och göra om och göra fel. Sen blir det nog bra. Lovar återkomma med bild om eller när det blir rätt. och givetvis med fler frågor😃

[perlennart]1
2

#21 Beror ju inte på tiden men resultatet och jag skulle inte tro att det finns någon som vill ta ifrån dig dina drejkunskaper. Inte jag i alla fall.

Ride84XL
0

Det där såg ju rätt kul ut (på filmen) - även för mig som bara provat några få ggr med kanske 2 hg lera på en skola när jag var liten.

Kan dock tänka mig att det måste vara svårt med sådär stora grejer att känna väggens tjocklek när man har ena handen långt nere i krukan och den andra utanför - speciellt om man vill ha det tunnväggigt.

Han slaskar ju på duktigt med vatten - gissar det är för att hålla friktionen nere så inte leran "trasar sönder"