Topp- eller frontmatad? Bu eller bä?
Vilka för- respektive nackdelar anser ni att toppmatad respektive frontmatade ugnar har? Elugnar förträdesvis, men synpunkter på andra ugnar välkomnas också, då jag väl egentligen inte har en susning om än vad det blir i framtiden. Lergods är det jag börjat med…men flexibelt är väl bra, då man ju kan ändra sig. Och än så länge är det skulpterad konst, kan man nog benämna det, så alla prylar är olika, men det lär väl bli drejat också så småningom. Tacksam för allt som kan underlätta ett framtida besut!
Toppmatade brukar väl ofta vara lite billigare men det frestar på ryggen tycker jag. Frontmatade är väl mer ergonomiska. Tycker du gör rätt som tänker att du kanske vill bränna stengods/porslin i fram tiden, inte kul sitta med en lergodsugn då.
Jag tycker att det är lättare att sätta en toppmatad ugn. Man har väl så att säga gravitationen till hjälp när ugnsplattorna ska dit. Om den inte är för hög alltså, för då når jag inte ner 🤔
Hugget som stucket tycker jag. Man vänjer sig vid bägge. Alltid är det krångligt åt nåt håll att ha full översyn när man sätter ugnen. Men jag skulle skaffa en toppmatad som första ugn, ofta lättare och billigare och finns en del mindre ugnar att välja på
Inga större egenskapaskillnader beroende på utformning som det verkar. Bara en fråga om ergonomi, plånbok och vana tydligen. Tack för era synpunkter! :)
Skall man köpa ugn så bör man i första hand se på vad skall man ha den till, bara bränna enstaka gång eller stor produktion. För mera hobbynivå så räcker det med en billigare toppugn. Frontmatade är oftast mera robust byggda men OBS dom kan också vara ganska klena i sin konstruktion. En vigtig sak för att få en relativt billig ugn (i det långa loppet) är att ugnen skall ha element som har stor nog yta i förhållande till antal Watt, ytarealet bör inte understiga 1kvadrat cm per W. Finns mycket info på Kanthals hemsida. Beslutar du dig för en ugn som skall hålla länge så se efter om den är murad eller om den bara är klämd samman vilket inte är så bra. Beslutar du dig för en toppmatad så skall man bl.a. komma ihåg att inte strama åt locket för mycket, finns ofta ett beslag som man kan reglera på hur stramt den stänger. Om man då stramar till locket när ugnen är kall så utvidgar stenen sig under bränningen och locket spricker. Annars så är det viktigt att underhålla sin ugn och komma ihåg att dammsuga den om det skulle komma in något på eller vid elementen som inte hör hemma där, elementen kan snabbt brinna av om det ligger lite lergodslera eller en glasyrrest.