Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 4424 ggr
LillaTiger
2

Ugnstegel

Hej, jag är helt ny här men tänkte fråga om någon vet var man kan få tag på ugnstegel … och ungefär vad det kan kosta?

/Johanna

ssss
0

HEJ menar du ugnstegel till att bygga en rakuugn? isåfall kolla med tippen det är ju billigast om det är någon som kastat, själv har jag byggt min med lecablock finns hos bygghandeln

LillaTiger
0

Jag tänkte mer på den sortens tegel som finns i en vanlig ugn. Någon sa att man kunde använda bitar av ugnstegel istället för trefötter under de glaserade sakerna i bränningen … Fast det går kanske med bitar av lecablock också … eller lecablock tåler kanske inte så höga temperaturer?

ssss
0

nej då kanske inte lecablock är så bra, däremot har jag köpt eldfast sten som fanns i mindre bitar hos en som sålde kaminer och järnspisar

LillaTiger
0

Ja, men det där lät  ju som en jättebra idé, ska kolla upp det! Tack för tipset! … :)

xarfez
0

Men varför kan du inte ha silimanitpelare? De kostar säkert inte mer än eldfasta stenar etc. De finns ju dessutom i mängder av olika höjder.

LillaTiger
0

Men blir inte sillimanitpelarna lite svajiga att sätta grejorna på och de kostar ändå en del … Det var därför jag tyckte att det lät bra med ugnstegel som man kunde dela i småbitar. Kanske blir den eldfasta stenen väldigt dyr?

zzaga
0

Lilla Tiger

Du sätter pelarna som trefötter. Som under en vanlig pall du vet.

Med stöd på tre ställen så står de flesta plattor stadigt. Sen rör det sig ju inte så väldigt mycket när ugnen väl är satt:)

xarfez
0

Nej jag tycker inte heller det är så instabilt, klart lite är det om man bara har 4, en i vart hörn. Man kan ju ha en i mitten om man vill också. De kostar kanske 30:-/st. och det är ju en liten kostnad för något som räcker hur länge som helst.

Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
0

Hej Lilla Tiger! Kul att se dig här.

Förresten, varför använder man inte trefötter under stengods?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LillaTiger
0

Tack för välkomnandet och tack för alla svar! … :) Jag hade tänkt mig att använda ugnsteglet, som ett extra skydd … inte för att bära upp sättplattorna. Jag uttryckte mig nog lite luddigt i mitt första inlägg … :) Jag ska ringa både Cebex och Uterm och höra mig för om priser direkt på måndag! Har kollat hemsidorna och Cebexkatalogen men hittade inget där.

avalon
0

Ulla, det är väl så att eftersom stengods "mjuknar" lite precis innan det sintrar så kan trefötterna fastna, eller deformera botten lite. Men jag vet en keramiker som ändå använder trefötter till stengods och det funkar, blir bara en liten lätt buktning på grejerna ibland !

Denna kommentar har tagits bort.
xarfez
0

Det enda jag märkt med trefötter är att de små spetsarna kan ibland fastna på godset.

Ulla
0

Jag har aldrig använt trefötter under stengods. Det behövs ju inte heller, men efter vad jag läst här så är det ju inte fel att testa. Det verkar ju inte bli någon större katastrof

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_