Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 3266 ggr
Tant Apelsin
0

Tre olika frågor

Hejhej!

Jag har tre olika frågor som jag hoppas att någon här ute i forumet kan svara på…

Måste man förvara glasyrpulver frostfritt? Att det ska stå torrt kan jag förstå, för ens egna mentala hälsa när man skall blanda ut dom. Fast spelar det egentligen roll? Men främst tänker jag på frosten…

Kan man glasera stengods med glasyr avsett för lergods? Kan, kan man ju såklart, men vad händer, nackdelar? Tänker att man skröjar stengodset för stengodstemperatur och sen glaserar med glasyr avsedd för lergods i lergodstemperatur…. (om det är att det inte håller tätt, så borde man ju kunna göra så förmål man inte skall ha till mat?)

Och sista frågan, någon som har tips på en bra bok om Reduktionsbränning? Helst som behandlar bränning med olja…

Trevlig helg!

/Tant Apelsin

[rolnor]
1

1. Nej!

2. Stengodslera blir inte hållbar om den inte bränns till stengodstemp och om du gör det så kommer lergodsglasyren att rinna av.. annars går det såklart.

3. Finns böcker om ugnsbyggnation men faktum är att jag aldrig sett en bok som beskriver hur man bygger en oljeeldad ugn. (jag har byggt ett par stycken)

Tant Apelsin
0

Men på fråga nr 2. Blir den inte hållbar i skröjen? Om man tänker att man gör en skulptur…

o på fråga nr 3, nån bok som handlar om själva reduktionsbränningen? teori och sånt smaskigt?  och inte själv ugnsbyggandet…. :)

RudeGirlPottery
0

Visst kan du använda stengodslera och bränna med lergodsglasyrer men precis som det skrevs ovan så blir det inte tätt. Det blir till och med mindre tätt än lergods. Det är min upplevelse. Att skröja till stengodstemepratur… menar du ca 1250 grader? Då kommer inte lergodsglasyren att fästa. Skröja till ca 1000 grader. Om du ska göra skulpurala former, icke-bruksgods så att säga, så är det bara att köra på! Det blir lite skörare men annars funkar det finfint!

Tant Apelsin
0

Aha, då fattar jag! Tack så mycket! :)

(orsaken till att jag hoppades att man kunde ha stengods som är skröjat som stengods "ska" är att jag inte har någon jätteproduktion och delar ugn med andra så vi brukar samköra. Men visst kan man ju köra en egen ugn… får väl helt enkelt börjar skapa mera 😃)

[rolnor]
0

Är det inte lite knasigt att inte använda lergodslera istället, då håller ju grejerna? Jag har läst mej till i olika keramikböcker om Reduktionsbränning, men jag har inte stött på ett verk som enbart behandlar själva bränningsförloppet. Det är ju inte så svårt, om du bränner med olja så får du minska luften eller öka mängden olja från typ 1000 grader och låta ugnen nå topptemp, sen köra lite oxiderande utjämning vid toppen. Om det är reducerande atmosfär ser du om det kommer sot eller flammor ur kikhålet, svårare än så är det inte. Det som kan vara bökigt är att reglera oljeflödet, om du vill använda en vanlig villaoljebrännare så får du trixa med luften i första hand om du inte bygger om pumpen i brännaren.

Tant Apelsin
0

Jo, jag vet att det är knas, men jag har nu lite glasyr för lergods, men jag använder än så länge bara stengods, så därför tänkte jag om jag kunde "lata mig"… 😃

Jo, så långt som du har beskrivit har jag oxå kunnat läsa mig till, men det är så tunt beskrivit… önskar mig en go lärobok, med lite hålltider, standarder och sånt som man kan utgå ifrån. Alltid bra att ha lite teori att bygga sin egna "experiment" på. Verklighet och böcker är en bra combo i min värld. Men finns det ingen sån bok så finns det inte… 🤔

[rolnor]
0

Jag vet inte om det finns nån sån bok, men jag har aldrig sett nån. Tycker du att du vill ha mer detaljer så kan du ju posta frågorna dom här? Jag har lärt mej allt jag kan via böcker och trial and error-metoden så jag förstår dej tror jag.

[ton]
0

Oj då! det finns ju hur många som helst som handlar om bränning. Börja kanske med P.W.Berg (Keramisk Brænding)

[rolnor]
0

Är det den här boken du menar?
http://www.antikvariat.net/MAN34474.cgi

[ton]
0

Ja det är det. Den beskriver inte bara Alhambravasen men bränning generellt. Bra bok att starta med.

Tant Apelsin
0

Behandlar den även reducerande bränning? ooo, o på danska, svårt språk för en språkobegåvad person, eller kanske en lagom utmaning :)

[ton]
1

Jo den handlar om br4änning, både oxiderande och reducerande. Och språket är nog till att förstå, en del ord kanske kräver en översättning men oftast så tror jag man forstår även som Svensk.

Derst
1

Hej Tant Apelsin! Det här med lergods o stengods; har i kursverksamhet jag bedrivit använt en  stengodslera till både lergods o stengodstemp. Gör man det kan man bränna både skröj o lergodsglasyr samtidigt vilket är tidsbesparande. Nackdelar finns: Alla måste hålla reda på vid vilken temp. glasyren smälter, samt lergodsglasyr kan krackelera lättare, fast den krackelerar ju gärna ändå. Fördelar: tidsbesparande, och du kan aldrig riskera att bränna lergodslera i stengodstemp, vilket annars lätt händer om man är fler om ugnen o använder olika slags leror. Leran jag använt är köpt på Lermakeriet i Valbo, är vitbrännande med 25% fin chamotte o går från 1000 gr. - 1260 gr.

Tant Apelsin
0

#13  Tack för informationen/delad erfarenhet Derst! Verkar ju onekligen som ett smart sätt att lösa det på! Och bra att helt slippa risken att smälta lergodsleran i en stengodsugn, man vill ju helst inte riskera att göra bort sig i någon annans ugn!

#8 & #9, frisk vågat hälften vunnet, har nu beställt boken, kommer med en personlig åsikt när jag läst den! :)