Kristalliserad glasyr
Jag plockade idag fram min Cebexröda stengodsglasyr som stått bortglömd ett bra tag. Det visade sig att den torkat in och kristalliserat sig. Betyder det att den är körd och bara duger att slänga? Har ännu inte hällt på vatten men det ser ut som om det skulle vara omöjligt att göra något. Någon som vet?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Om det kristalliserat så betyder det väl att det måste finnas vattenlösliga saker i glasyren? Det behöver inte vara kört men det är lite konstigt…
Jag hoppas du har rätt. Ska göra ett försök att lösa upp kristallerna imorgon, då får jag se om det går.
_
_
Dåligt att sälja sådan glasyr utan att tala om att det finns vattenlösliga ämnen i ! Har den stått i en källare med lägre temperatur? Du kan prova att koka vattnet till att röra upp glasyren med eller helt enkelt koka glasyren (klumparna som du kanske kan få ut med våld) samman med vattnet. Så skulle det funka fint att använda igen.
Det ska jag göra! Tack för tipset.
Ja, den har stått ganska svalt i vinter.
_
_
Typiskt att det händer när den svalnar till under 15 grader, speciellt med litium i glasyren.
Ja, det kan nog ha varit under 15 grader. Och jag som försökte att inte slösa med energi i onödan.
_
_