Carl Philip...
Jag antar att det inte undgått någon att våran prins lånat fjädrar av Eric Ericson når han satte sitt namn på gnistkyddet med slottsmotiv som Svenskt Tenn har sålt. Jag måste säga att om jag var i Carls skor så skulle jag känna mej väldigt dum, som en total bluff. Hur ska man kunna lite på något som han signerat i fortsättningen och för all del även saker som redan sålts? Jag känner nog mest medlidande, i början en del förakt men det är ju synd om killen att ha så dåligt omdöme…
Hur har ni andra reagerat?

vad driver han att skapa…pengar?….att få ett namn?…talang och en en inre motor (hade han haft det så kulle han redan skapat)?
Vad han har är ett namn och varumärke som säljer och det är inget som impar på mig 🤫
Jag tycker mest att han har haft dåliga rådgivare. Om jag förstått det hela rätt så har han deltagit i ett samarbete, där han kanske inte har gjort så mycket. Det måste finnas flera personer som hoppats dra nytta av hans namn och varumärke. Samtidigt så verkar han ju ha ett äkta intresse för design och har skaffat sig en utbildning. Det här har nog förstört hans chanser att bli tagen på allvar, åtminstone ett tag framöver.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jo, han har haft fel människor omkring sej, men hans eget omdöme har ju helt klart varit dåligt också. Svenskt Tenn är väl "kända" för att ha ganska extrema priser, det här gnistskyddet kostade 14500:- om jag minns rätt så det är bedrägeri i den högre skolan…
Men Eric Eriksson är väl lika patetisk han, i hur många år har han "låtit sig utnyttjas"? Han verkar inte vara helt viljelös i intervjuer, ändå har han varit tyst i ganska många år.
Han kanske lever gott på att vara en doldis….?
Verkar märkligt hela historien tycker jag, vet inte vad jag ska tro om vem som är sann eller falsk då det ju varit flera helt olika bud om hur det ligger till. Vad skulle C-F vunnit på att "ljuga" från början? Han borde ju varit ganska säker på att han kunde stå som designer, innan han gick ut med det, då han ju kan förlora på att bli "avslöjad"? Och sedan borde väl Svensk Tenn också från början varit säkra på att det var så innan de säljer under de förutsättningar som angavs i första skedet? Får en att fundera på om det bara beror på luddighet i designervärlden, eller om det är fråga om någon slags kupp. Som sagt, konstigt alltihop.

Vad jag läst mig till så gäller det allt han gör han kommer med "idén" sen får någon annan formge produkten och han sätter sitt "säljande namn på den
Som vissa designers väl gör då, eller som det verkar som de gör. ;) Egentligen en predesigner. :)

Nja, designen lämnar inte bort designen, men väl hantverket.
Problemet med prinsen är att han inte har mer än ett namn att bidra med ett namn som inte kommer av att han visat framfötterna som designer.

Värt att nämnas är att prinsen fick "sin " idé av ett gnistskydd skapat av någon i paris, med brinnande stadsreliefer, "burning london" osv.
Det är flera som visat dåligt omdöme. Han har ju dessutom signerat andra saker genom åren som varit klara plagiat. Han ser en fin servis med rödlistade arter och får en ide, precis som Evert Taube, som enligt egen uppgift "hörde en visa som jag sedan skrev (ned)".
De Lapsus Resurgam

Servisen har han låtit andra konstnärer skapa delarna till, så där har han inte heller mycket med designen heller att göra om något
Så mycket för designers…😕
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Det är väl lite som Rembrant gjorde med tavlor som hans elever målat, lät dom göra grovjobbet sen lägga till lite och signera..

#15 nej för Rembrant hade koll på motiv och design hela tiden…..om du ser vad prinsen gör så låter han andra skapa och sätter själv sitt namn på det som går i produktion, det är mycket spretigt det han gör.
Om man ser servisen med utrotningshotade djur så syns det väl att det är olika konstnärer för varje bild.
Då är faktiskt tavlor som säljs på IKEA mer likt Rembrant, en konstnär och flera som målar, typ dalahästar, men detta är prinsen mil ifrån.
Kom att tänka på de fantastiska drejarmästarna som gjorde alster till våra kända designers som sedan dekorerade dem. De som drejade har vi sällan hört talas om. Och slet säkert för en simpel lön.
Så är det väl med allt vi vet att Ramses byggde pyramider men vem var det som släpade stenen, kungar har satt namn på olika saker men ven byggde Stockholms slott och så vidare. Rembrant levde i en Annan tid och det var en självklarhet att man som mäster hade elever, och systemet fungerade bra. Hans alster räknas ju till dom yppersta inom konsthistorien med rätta.

#17 det är vanligt men då har designern gjort mer än att signera.
Jag var hemma hos en konstnär en gång som gjorde fiskar i mosaik åt en annan konstnär man han hade klara skisser på hur det skulle bli, det var grovjobbet han gjorde konstnären stod för hela designen inte bra namnteckningen.
Det är inte ovanligt då man som okänd konstnär måste försörja sig och som känd konstnär måste man producera.
Men prinsen bidrar ju bara med ett namn i processen
I fortsättningen så kommer den här typen av fusk kallas "Att göra en prins"…
# Hohoho! En fullfjädrad groda!
Jag håller med dig rolnor att han borde haft bättre omdöme. Själv hade jag inte varit bekväm med att signera en annans verk/kopiera. Sedan funderar jag över konstnären som hjälpt honom, det finns ju faktiskt något som heter kopieringsskydd, hur har denne man tänkt där. Men man kan tänka sig in i hans situation….hur hade jag tänkt om Carl -Philip ville jobba med mig… jag hade blivit smickrad och fladdrat med ögonfransarna, ha ha missförstå mig rätt. Nej Kallefillip skulle väl kunna åstadkomma något själv om han anstränger sig. Sedan har vi ju Billgren som låter någon annan tillverka det han tänkt ut, sedan signerar han. Kan inte hjälpa, men jag tycker allt man inte gör med sina egna händer är fusk. Billgren har ett argument- Varför ska jag tillverka något i en teknik jag inte kan, bättre att låta någon annan göra min design då så det blir bra, så säger han. Jag tycker håll dig till det du kan göra själv annars är det inte du. 🤓
loislane 🌺
Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane
I DN idag ger Carl Philip sin syn på saken. Jag kan föreställa mig att de senaste dagarna måste ha varit tunga för honom - han utmålas som en fuskare fast det var Eric Ericsson som sa nej till att ha sitt namn med som designer.
Dessutom är det nog som Ulla säger, det var säkert många som gärna ville ha prinsens namn på designen.
#23 Kan inte hjälpa, men jag tycker allt man inte gör med sina egna händer är fusk. Billgren har ett argument- Varför ska jag tillverka något i en teknik jag inte kan, bättre att låta någon annan göra min design då så det blir bra, så säger han. Jag tycker håll dig till det du kan göra själv annars är det inte du.
Det där håller jag inte alls med om. När en designer ritar ett vinglas som Orrefors tillverkar, visst är det designerns glas? Inte glasblåsarens som följer ritningen, hur mycket som än hänger på hans/hennes kunskap om materialet?
För övrigt, jag tycker det har förekommit onödigt personliga kommentarer i den här tråden. Kan vi, oavsett vad vi tycker om kungafamiljen, komma ihåg att prinsen är en människa han också, och uttrycka oss därefter!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Du har rätt LenaR, vi måste visa respekt mot individen även om man är besviken, problemet är just att han inte bara ÄR människa, hade jag signerat det där gnistskyddet tror jag inte att det skulle bli så många sålda med den prislappen. Jag upplever att ord står mot ord, Carl hävdar att han visst bidragit medans Eric säger att han gjort hela jobbet.

Jag håller med loislane om att man inte borde kunna säga sig ha gjort något man faktiskt inte har gjort. Men det är lite amatörernas vinst över professionalismen, både här och där i samhället.
Fö får man tåla att bli skärskådad om man är officiell person. Inget dalt med överheten, inte när vi bidrar till hans frukostmacka.
De Lapsus Resurgam
Herregu´! Först håller jag med den ena. Sedan håller jag med den andra. Och nu vet jag, arma människa, inte alls vad jag tycker. Undrar om det är härligt att så säkert veta vad man tycker om detta ämne?
ooops..och jag som ev ska börja seriedreja åt en kollega..

#29 det är väll inget konstigt eller fel med det om hen gjort designen och du gör hantverket, när det gäller Prinsen så har han inte gjort designen och tillverkningen står arbetarna för.
Se bara på kläder inte syr designern kläderna….och IKEA har också möbler som är designritade och är övertygad om att dessa designer inte sår i fabriken och tillverkar möblerna
Det tråkiga i denna historien är att någon sätter sitt namn på en vara utan att ha gjort den huvudsakliga utformningen. Den som köper luras ju att tro att Prinsen utformat produkten,
Visst kan man diskutera det han har gjort ( eller inte gjort) men det är inte okej att ge sig på personen. Sedan spelar det ingen roll om det är en offentlig person eller ej. Personangrepp är aldrig tillåtna.
Jag tycker frågan i sig är intressant. Hur går det till när kändisar sätter sina namn på en produkt?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag undrar om Björn Borg tecknar trosor till damerna? eller kanske han sitter där hemma och stickar dom?

#32 Björn Borg är ett varumärke, skapat av tennisspelare som också heter Björn Borg, som Svenskt Tenn är ett varumärke och IKEA
Jo det forstår jag men vad bidrager han med? i förhållande till produkt, förmodligen inte mer än prinsen

#34 nej inget mer än sitt varumärke och han har aldrig sagt att han gör någon design heller för den delen.
Hade varumärket varit "Carl Philip" och vem som var designer varit ärligt, då hade det varit en annan sak.
Gnistskyddet kanske är ett konstverk! Det får oss att reagera, känna, analysera… Hela processen från att verket släpptes till att någon träder fram och "tar bladet från munnen"…. Alla dessa spännande turer. Vad kommer härnäst? Ingen som vet. Spännande…
Fortsättning följer… :-)
Nä, nu vet jag! Jag håller med Lorita, det har klarnat nu. Det gäller att inte luras helt enkelt.
Vet man då vem som har gjort vad? har prinsen kommit med någon verbal ide? eller har det varit helt tyst mellan dom inblandade? verkar lite löjligt det hela och kanske en smula oviktigt, et gnistskydd! vad fan
Bedrägeri utfört av en svensk prins tycker inte jag är oviktigt! MEN, frågan är hur lite prinsen bidragit, enligt Eric så har han inte bidragit med något alls förutom sitt namn…
Kan man inte producera sin idé själv utan annans hjälp tycker jag man ska låta det vara! Hur kul kan det vara att gå omkring och veta att någon annan förverkligat hantverket när man själv går bet. Ska det vara på riktigt får man lära sig hantverket och förverkliga sin idé själv
sedan signerar man verket. Då snackar vi talang.
Jag har inget emot kungafamiljen eller Carl Philip tycker de gör ett strålande arbete för Sverige. Det borde finnas andra sätt för Carl Philip att känna att han bidrar.
Se skönhet i det icke perfekta. /LoisLane
Det gör ju Ulrika Hydman Wallien …Råman m.m. oxå..

#41 problemet är att prinsen inte gör designen heller han skriver bara under på andra formgett
Han är ett namn inte en formgivare,