Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 643 ggr
kinnekulle
0

Kinaugnsbränning

Nju har vi brännt i Kinaugnen på skolan, jag har lagt ut lite bilder från det på min fotosida. Kinaugnen är en 1m3 stor vedeldad ugn, vi tänder på em och eldar dagen efter i ca 11-12 timmar, och vi lyckades faktiskt att få ner 1300 gr käglan !! jättekul även om ugnen är gammal och har nog sett sina bästa dagar. Jag har ingen glasyr på de flesta av föremålen utan det är elden-askan som ger fären, det e såååå jäklars häftigt, så fort man har plockat ur vill man bränna igen!   Vi kanske kan få till en ugn till i sep-okt, vi får se.

L.A.E
0

Det  var bra att ni fick ner kägla 1300 gr.En del har haft svårt att bränna den ugnen.Vi brände den ugnen för länge sen med Lasse Östman som är glasyrexsperten och fick till en mycket bra bränning.Vi har några saker kvar som är super..

Hoppas ni får till en bränning till. Kommer ugnen att rivas när skolan ska flytta?

kinnekulle
0

Jo det är nog tänkt att den skall rivas, Men får Kent som han vill, och det händer ju, så skall den flyttas!, den vore ju väldans skoj om det blev av och blev bra, men som sagt så är inte ugnens öde klatlagt än!