Vad är detta nu då?
Jaha nu har det blivit fel igen.. Har en svart lergodslera från seemans och en transp. glasyr som jag tror är köpt på cebex, kan vara seeman den också? Hade fått höra att den leran och transp.glasyr skulle bli djupsvart och nästan skimmra i lilablått. Men den har ju blivit brun och glasyren har bubblat upp sig till nåt skum??Varför och vad kan man ändra?
Brände några kannor utan glasyr och dom blev mörkbruna, nästan svarta. Men inte kolsvart som jag trodde den skulle bli.
Brändes i 1120
Hjälp!?
Leran behöver kanske skröjas högre eller också behöver tempen eller utjämningen vid glasyrbränningen ökas om du vill slippa skummet?
Tack för svar!
Skröjade till 900, ska man prova skröja till 1000?
Det står att leran bara tål 1120.. vågar man öka värmen mer ändå??
Tror du jag kan bränna om, eller är det kört?
Leran är en lergodslera som inte tål högre temp än 1120 grader enligt lev. Då skulle jag inte bränna den högre än du redan har gjort, hellre lägre. Om det vill sig riktigt illa så kan den smälta ner helt och hållet och skada ugnen om du bränner för högt.
Vad är det för glasyr du har använt? Är den avsedd för lergodstemperatur?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja, en transparent lergodsglasyr från antingen cebex eller seemans, kommer inte ihåg vilket. Men vi har använt den på annan lera och då är den idiotsäker och blir fin..
Ingen ide att bränna om då?

Det kanske är för varmt för glasyren? Ser ut lite som sen har kokat. 1120 är lite högt för lergods även om leran kan klara det. Du kanske kan prova 1050-1080 grader? Vad står det på glasyren?
Vilken fabrik kommer leran från? Färgen på skärven säger att du inte kommit upp i temperatur, hur ser skärven ut där den inte har glasyr? kokningen av glasyren sker ju under topptemp så om glasyren inte får värme nog eller att bränningen av någon anledning avbrytits så smälter glasyren inte ut som den skall. Alla glasyrer kokar ganska rejält i ugnen och blåsorna som uppstår under bränningen kan bli ganska stora. Fungerar glasyren på annan lera så är det ju inget fel på den. Svarta manganhaltiga leror ger ifrån sig mycket gaser under bränningen så det resulterar ibland till nålstick i ytan på glasyren, O2 börjar lämna manganoxiden vid 1080 grader och en bit upp i temp så du har valt ett ganska struligt område, men det borde inte ge dessa problem. Det du kan göra är att kolla ugnen och testa en annan glasyr som smälter ännu tidigare!
Vi brände första gången på 1050 och då var det också skumbubblor, och leran hade inte blivit så mörk som vi ville. Men nu är det mer skum.. måste ju vara en reaktion från leran? Men grejen var ju att jag fick tips om just denna kombo..
VIll att det ska funka!!!
testa en annan glasyr!!
Får man säga blysäkra glasyrer här på forumet
Ja visst får man väl säga blysäker glasyr, den bästa glasyren under test 2010 var en blyhaltig glasyr.
är nästan helt säker att det blir ett bättre resultat med den glasyren
ja det tror jag också
Var får jag tag på en blysäker glasyr då?? 
hur såg leran ut där den inte var glaserad?
Fin mörkmörk brun..
skulle den inte vara svart?
Jo visst! Kolsvart trodde jag..
Men ni undviker frågan -Var får jag tag på blyglasyr?? :)
Tror bara man kan köpa "blysäker" i säck-mängder för att undvika att hobbykeramiker håller på med det. Kallas blysäker men innehåller en massa bly. Använder man den tror jag också man måste lämna in för prov innan man får sälja sakerna.
Blysäker behöver inte innehålla en massa bly, finns också Blyglasyrer med förhållandevis liten blymängd. Och jo sådana kräver att man har firma och säljs i säck. Distributörerna får inte väga sådant upp i mindre portioner. Men du kan kanske prova en glasyr med mycket bor i eller tillsätta en borfritta till din glasyr, kunde nog också funka.
Snyggt!
Tack rolnor! Men inte är det kolsvart inte.. Och inuti är den skummiga glasyren
Antingen så är det ju inte svartbrännande lera eller så visar din ugn fel temp?
Ja lite av ett mysterium för mig! Men det är å andra sidan ,ALLT som har med keramik att göra, för mig… ;)
Ugnen bränner ju rätt med allt annat och leran ska vara svartbrännande!? För väl ändå testa med såna där käglor(Y)
Brände om grejerna i 1070 inatt och vissa av föremålen blev klart bättre.. Men fortfarande en hel del skum.
Kan det hända att jag ska ha längre hålltid för att det ska smälta ner ordentligt??
Jag tror ärligt talat inte att det skulle hjälpa, speciellt eftersom du bränt 50 grader högre förra gången och det blev sämre. Så att utjämna längre är inte lösningen på problemet, ta kontakt med återförsäljaren och hör vad dom säger.
Om bubblorna är gaser som kommer från leran kanske det kan vara smart att testa skröja högra (över 1000) och ligga där en stund.
Hej hittade denna gamla tråd av en slump. Jag har haft exakt samma problem med svart lergodslera. Det enda som hjälpte mig var att skröja högre ca 1050-1070 och sen glasyrbränna lägre. Om du ser detta får du gärna berätta hur det gick till slut?