mosaik på plåtbord
Jag har gjort mosaikbitar i glaserat stengods och tänkte använda dem på ett trädgårdsbord som är av plåt. Plötsligt kom jag att tänka på att plåt ju utvidgar sig o drar ihop sig beroende på temperatur, och att det kanske inte funkar med mosaik då. Har någon här erfarenhet av mosaik för utomhusbruk? Vad har ni då använt för underlag? Bordet jag tänkte göra skulle bara vara ute när det är frostfritt dvs trädgårdssäsong.
Jag vet inte ens om jag frågar i rätt forum men det är som sagt stengodsmosaik, högbränd, glaserad.
Du kanske kan limma på en tunn skiva att ha mellan? Fast inte kan väl ett bord variera så kraftigt och det inte är stort?
Den utvidgningen av metallen måste ju vara ytterst marginell på en bordsskiva! Hittade en uppgift om att "järnvägsräls har en längdutvidgning på cirka 0,012 millimeter per meter och grads temperaturökning"
Jag har själv gjort ett mosaikbord på metallskiva, men brydde mig inte så mycket om att det skulle tåla utomhusbruk. Har inte hört några klagomål från kunden som köpte det, de skulle ha det på en balkong.
Allra säkrast skulle kanske vara att gjuta bordsskivan i betong -men det blir en tung pjäs…
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Tack för era svar!
Det låter ju inte som nån väldig utvidgning och det är ett litet bord bara. Jag tror jag testar =)
Använd något elastiskt t.ex silikon så bliver det inga problem.
#4 silikon som underlag mellan plåten och mosaiken menar du då? Vilken typ av silikon? Det finns ju många olika sorter på t ex Biltema, men det finns ju även grytlappar i silikon. Med vad fäster man mosaiken på silikonunderlaget? Låter mycket intressant!
du limmar mosaiken med silikonet, spelar nog inte så sto roll vilken lags. så kan du ju välja att foga med silikon också, finns ju färgade varianter. Lycka till.
Tack!
Tycker silikon är svårt att få jämt och snyggt i ytan!. Det finns en annan variant som säljs i kakelaffärer som är nån sorts elastiskt lim som används både att fästa och foga med i anslutningar mellan kakel och andra material, där det finns risk att det rör lite på sig.
Både silikon och elastiskt lim är dock betydligt fulare (enligt min smak) än mer traditionella cementliknande fogmassor. Jag skulle nöja mig med att ev använda elastiskt lim där det inte syns (under kaklet) och möjligen yttersta varvet om kaklet ska ligga an mot en stålkant runt.
Om mosaiken ligger på ett elastiskt underlag och man använder vanlig stel fogmassa så kommer den att spricka när mosaiken rör på sig!
Men om man gjort jobbet med eget kakel vill man ju inte ha "fula plastfogar"!
F ö så tror jag inte det spricker eller behöver vara elastiskt någonstans om man sätter kakel på ett stålbord. Min mammas kompis som var keramiker tillverkade på 70-80-talet såkallade "grillbord". Ett fenomen som var poppis en period, och som var ett stål+keramikbord med en grill i mitten och kaklat bord runt grillen. Dessa var alltså eget kakel på stål och satt med vanlig cement-fogmassa och stod ute i minst 20 år i alla väder utan att spricka. Jag vet dock inte vad som var under kaklet. kanske först något gjutet? betong? I alla fall var bordsskivan ganska tjock och bordet enormt tungt.
Man måste bestämma sig för antingen det ena eller det andra, klart att ett gjutet fundament i betong bliver något annat än bara kakelbruk.
Man kanske skulle kunna gjuta ett lager i betong i bordet, avståndet mellan övre kanten och bordsskivan är några centimeter. (Egentligen ska bordsskivan vara på andra hållet, men jag tänkte alltså vända på den och montera den upp och ner.)