ex.på en chuck
Min kursledare använder vanliga glasburkar som chuk…om det är bra eller dåligt vet jag inte…men det verkar funka.

Det går mkt bra att använda glasburkar och andra kärl. Jag kan även ta till egetproducerat om det lämpar sig bra till vissa saker.

Jag har drejat upp lite olika chucker som passar till det jag brukar göra, jag bränner dem inte så de går sönder ibland men då är det bara att göra nya, de håller ganska länge iaf.
#1 o #2 Är det inte svårt att fästa glasburkar på drejskivan så de står stadigt?

Sätter fast med lerkorvar. Men du har rätt, bäst är ju ändå "riktiga" chuckar. Men ibl. har man brått och får improvisera, då tar man tiil halvdana metoder.

När man ska beskicka stora fat etc kan man vända upp och ner på en hink och centrera den på drejskivan och lägga fatet över, om man nu inte har färdiga chuckar. Hinken sätts fast med lerkluttar. Jag har också en ganska stor plastskål med runda kanter upptill. Den använder jag när jag gör stora fat med en ljusstake i mitten. Sätter fast skålen rättvänd på drejskivan och lägger fatet upp och ned på skålen.
Var på en workshop ledd av John Leach. Han tipsade oss om att om man drejar 50 likadana exv soppskålar skulle man av den 51 lerklösen göra en chuck att beskicka dom 50 skålarna i. Han drejade en plan tallrik med en kant som passade skålarnas omkrets. Sen skar han ut med jämna mellanrum tre tårtbitar ur sin chuck. Så vände han upp och ned på skålarna, placerade dom i chucken och beskickade. Han tyckte det gick fortare än att centrera varje skål för sig. Förutsättningen är att alla är ganska lika i omkrets.

#1, jasså du är uppe och suddar på nätterna, Lotta
.Jag har prövat med glasburk, men tycker att de är lite vassa i kanterna och ger märken.
#3 LeWe, fäster du de obrända med fukt eller hur gör du?
#5 Bra tips men, Hm, - det gäller ju att man drejar lika då,
!

Jag fäster de obrända chuckerna med lerkorvar men tror nog det går bra med fukt bara, läste i en annan tråd att man skulle göra chucken utan botten, om jag fattade rätt, alltså som en ganska tjock cylinder, kanske det är bättre för att få den att stå stadigare?
TIPS : Gör spår i botten på chucken så bildar det ett vakum mot skivan som gör att den sitter benhårt..
När det gäller stora fat så har jag en drejskiva som man kan köpa lösa platter som är upp till 60-70 cm i diameter ..jättebra när man ska beskicka fat.Dom sätter man fast med vingmutter och bult rakt egenom skivan..
När det gäller ljusfat så ligger dom stadigt på en chuck…gör chuckväggarna 3-4 cm tjocka så slår det sig inte..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag har sågat till runda plattor av spån i olika storlekar sen har jag borrat hål för muttrarna på drejskivan så det passar. Annars går det bra att lägga dem på drejskivan med en vettextrasa (fuktig) under när man ska beskicka.

Det där med tårtbottnarna fattade jag helt enkelt inte riktigt.
Kan du förklara det närmre tror du ?

Hej! Tårtbottnarna: Om man direkt på drejskivan drejar en plan tallrik med raka kanter ytterst. Då har man ju som en skål med raka kanter. Sen tänker du dig att det är en tårta (!) och att man tar en tårtbit alltså en vanligt tårtbit och tar bort den, Då är det ju tomt där. Sen tar man bort två lika stora tårtbitar med jämna mellanrum från den första tårtbiten. Då har man tre tårtbitar kvar som håller fast skålarna och man kan också enkelt lyfta bort skålarna från chucken när man är klar. Jag är inte världens bästa på att förklara, men jag gör gärna ett försök till att förklara om du vill. Susanne