evenheat ugn-behöver hjälp
ska prova min införskaffade ugn, en toppmatad evenheat med enkel programmering tc40.nu när jag ska starta ett program så efter ca 30 sek börjar ugnen burra högt, som en indikator på att nåt är fel.den visar inget fel på displayen.Man stänger locket genom att veva ner en metallpinne i ett fäste, jag funderade på om ugnen först inte var riktigt stängd, så jag har provat att veva mer.är det någon här som vet vad detta beror på och vad jag bör göra?
Bliver ugnen varm? relät säger ju ljud när det slår till!
jag är tvungen att stänga av den, ljudet är riktigt högt.det inte bra knäpper till utan är ett ihållande burrande ljud
Kommer det inifrån ugnen så är det bara elementen som brummar, men du får lokalisera varifrån det kommer.
Tycker att det låter helt normalt, är växelspänningen i elementen som låter?
Ja det brukar då bara vara så länge elementen är kalla, sen tystnar ugnen med stigande temp.
jaha…den står i ett garage och det är ju kallt.nu har jag provat att låta den gå en stund. den sätter igång med 15 -20 sek mellanrum, brummar kanske 5 sek…jag får ha lite tålamod och låta den gå upp i värme så tystnar den förhoppningsvis
tack för ert stöd i helgen!jag kan berätta att jag lät ugnen hålla på en stund med sitt larmande.efter ett tag signalerade den F1 och enligt manualen kan det indikera att luckan inte var ordentligt stängd.så jag fifflade lite med låsningen igen och startade om.då gick den utan nåt brummande och körde hela skröj-programmet.jag var förvånad över den snabba avsvalningen, 100 gr ner i timmen, följde den ner till 500gr sen blev det sängdags.ute temp var 3 grader.
Kan det vara så att du inte hörde brummet när du stängde luckan ordentligt? Kul att du fått igång den!