Lera med barn
Jag är bildlärare och skulle gärna vilja arbeta med lera med mina elever. Då jag tyvärr inte är så hemma på just den biten så undrar jag om någon skulle kunna komma med lite tips. Jag hade tänkt att låta barnen göra en egen mugg och undrar om det går att använda stengodslera? Räcker det att bränna den 1 gång? Allt för att försöka förenkla processen :)
Om ni ska göra en mugg, så behöver den ju glaseras för att man ska kunna använda den. Glaseringen underlättas mycket om man gör en första bränning, skröjbränning, i lägre temperatur.
Om ni vill klara er med endast en bränning föreslår jag att ni gör någon typ av skulptur, sparbössa, eller annat som inte ska vara till mat, istället. Då kan ni måla med vanliga lackfärger efter bränning.
Annat som är bra att tänka på när man gör keramik med barn är: Se till att de sammanfogar delar ordentligt med rasp och slicker. Inte gör alltför tunna och bräckliga delar. Inte heller alltför tjockt eftersom det då riskerar spricka i bränningen, max ca 3 cm ca -tjocka skulpturer måste alltså gröpas ur.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Stengods eller lergods spelar ingen roll, bara man följer leverantörens temperaturrekommendationer.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Jag jobbar ofta med lera med barn, allt mellan 2åringar till vuxna. Om du har en egen ugn att tillgå så gör inte bara en gång utan gör flera gånger så får ni ett mycket bättre resultat, genom att då barnen känt på materialet par gånger börjar de förstå hur de ska "svänga händerna" för att få det att bli som de vill. De flesta barn idag har modellerat mycket lite och har svårt att känna efter vad som är tunt eller tjockt med fingrarna till först. Så jag tror att jobba med lera är en jättebra motorisk träning för många, både småbarn som tonåringar.
Nu vet jag inte vilken åldersgrupp du jobbar med. Men jag skulle börja med att göra nått tvådimensionellt. Typ en tavla/relief att hänga på väggen. Alternativt en klocka.