Lera med barn
Jag är bildlärare och skulle gärna vilja arbeta med lera med mina elever. Då jag tyvärr inte är så hemma på just den biten så undrar jag om någon skulle kunna komma med lite tips. Jag hade tänkt att låta barnen göra en egen mugg och undrar om det går att använda stengodslera? Räcker det att bränna den 1 gång? Allt för att försöka förenkla processen :)
Om ni ska göra en mugg, så behöver den ju glaseras för att man ska kunna använda den. Glaseringen underlättas mycket om man gör en första bränning, skröjbränning, i lägre temperatur.
Om ni vill klara er med endast en bränning föreslår jag att ni gör någon typ av skulptur, sparbössa, eller annat som inte ska vara till mat, istället. Då kan ni måla med vanliga lackfärger efter bränning.
Annat som är bra att tänka på när man gör keramik med barn är: Se till att de sammanfogar delar ordentligt med rasp och slicker. Inte gör alltför tunna och bräckliga delar. Inte heller alltför tjockt eftersom det då riskerar spricka i bränningen, max ca 3 cm ca -tjocka skulpturer måste alltså gröpas ur.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Stengods eller lergods spelar ingen roll, bara man följer leverantörens temperaturrekommendationer.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

Jag jobbar ofta med lera med barn, allt mellan 2åringar till vuxna. Om du har en egen ugn att tillgå så gör inte bara en gång utan gör flera gånger så får ni ett mycket bättre resultat, genom att då barnen känt på materialet par gånger börjar de förstå hur de ska "svänga händerna" för att få det att bli som de vill. De flesta barn idag har modellerat mycket lite och har svårt att känna efter vad som är tunt eller tjockt med fingrarna till först. Så jag tror att jobba med lera är en jättebra motorisk träning för många, både småbarn som tonåringar.
Nu vet jag inte vilken åldersgrupp du jobbar med. Men jag skulle börja med att göra nått tvådimensionellt. Typ en tavla/relief att hänga på väggen. Alternativt en klocka.
Blomkrukor brukar vara uppskattade saker bland yngre barn. Och de måste man ju inte bränna mera än en gång om man inte vill måla.
Att göra ansikten är också en uppskattad grej. Knöla ihop 3 tidningssidor till en kudde. Kavla ut en bit lera till ca 0.5cm tjocklek. Sätt leran över kudden. Skär runt. Tryck in tummarna där ögonhålorna ska vara. Forma din gubbe som du vill. Gör hål i sidorna för upphängning.
Skålar med korvteknik brukar också vara uppskattat efter ett par gångers övning. "Vem gör största godisskålen?"-typ.
hade kurser för barn med 1 vuxen till varje barn i Bromma på Ulvsundavägen 210 och även enbart vuxna i 2 år ca 2000-2002 samt i Umeå 1996-2000 medan jag pluggade till Bild-fransklärare där i 4 år fast franskapluggade jag på Stockhoms universitet. De fick lära sig tumning, ringling, drejning fick de som ville känna på men jag visade dem en gång i början hur man gjorde. Jag genomgick alla tekniker första tillfället så fick de välja vad de ville göra. Tumning var bra början. En del hittade på att göra saker själv en kille på ca 8 år kavlade ett hus med en gubbe på taket. Modelerade gjorde en och annan en jättefint en sångerska i kör ca 10 cm hög eftersom hon sjöng i kör själv ca 7-8 år gammal. Vi hjälptes åt alla att skapa men det var ca 4 barn och 4 vuxna med så alla fick nog den uppmärksamhet de behövde. Mindre än 5 år gammal var nog inget barn om jag inte missminner mig. En mamma hade sin lilla bebis som ville göra ett hand och fotavtryck på en kavlad lerskiva med en blomma bredvid och text på födelsedatum och namn, urgullig idé av mamman. En och annan tonåring var med också faktist med förälder. Glasering frågade jag alltid om de var allerigiska mot metaller och sådant och att de skulle såklart absolut undvika glasyr på fingrar och ögon osv! de fick ha vinylhandskar på sig om jag inte missminner mig för dem som ville göra själva som kanske inte var så bra idé, tror förälder och jag hjälpte till med det jag hade för dem det måste gå lugnt och metodiskt till alltihop såklart, jag var inte en fena på det där och ändå är jag utbildad Bildlärare. Borde nog ha varit bättre än jag var men lite kul tyckte det nog de det var ibland. Bra familjeterapi kanske att göra något sådant tillsammans det var ABF:s idé att genomföra det här i min keramiklokal på Ulvsundavägen 210 i källaren där.
En grej som jag har gjort i lite olika varianter när jag har haft barngrupper är att börja med en gemensam skulptur. Ett fantastiskt sätt för vem som helst att få lite känsla för leran utan att behöva tänka på helheten samtidigt som processen i att sätta ihop skulpturen ger massor av kunskap om hur man sätter ihop flera bitar lera, hur mycket leran klarar av att stödja sig själv mm. Jag brukar göra så här.: Först bestämmer vi vad vi ska göra. Enklast är en figur av något slag. Alla får varsin lite klös och varsin del på figuren; huvud, öra, öga, ben, mage…. När alla har gjort sin del börjar man gemensamt sätt ihop alla delarna. Här berättar jag om slicker och dess funktion, introducerar tandborstar som vi använder för att rugga upp ytan och lägga på slickret med. De barn som gjort delen får rugga och sätta ihop. Här får man vara flexibel och fixa med stöd eller sittmöjligheter ibland. Brukar blir otroligt roliga figurer.
Lycka till!
/Eva-Karin
abbis hade ju elever som gjorde kaffemuggar genom att klä en sån plastkopp som toaborstar står i invändigt, jag kan tänka mej att det blir en fin kopp med relativt liten lervana? Sen förstår jag inte, visst kan man väl ha kaffe eller te i en mugg av stengods som är bränd utan glasyr? Jag menar då att den ska vara sintrad?
Varför skall barnen göra koppar? det är ju sällan dom dricker te eller kaffe. Nej låt dom bygga helikoptrar och vad dom nu har lust till själva, lek med lera skall vara kul!
Huvudsaken är att du tar saken seriöst tror jag. Har sett många exempel på när lärare i skolan har fått elever att tro att lera är ett skitmaterial. Lycka till!
Jovisst koppen är sintrad ju om det är stengods. Glasyrer är dock fina med att välja lite färger och kemisk process eller nåt'. Tänker att jobba med lera är bra för leken och fingerfärdigheten och skapande processer. Barnen ska växa. Jag kör den mjuka linjen dock tror jag. :)
Tack för alla tips! Eleverna jag ska jobba med är 12 år så de är duktiga och min tanke är att de ska få göra något som de kan ha glädje utav länge :) jag håller med dig "ton" att de skulle få göra vad de har lust med. Dessvärre är läroplanen och bildundervisningen så komprimerad och tidsbegränsad att det är mycket som ska rymmas inom de futtiga 40 minuters Bild man har varje vecka. Jag försöker få barnen att upptäcka så många olika slags material som möjligt för att få pröva på den skapande och kreativa processen. Idag är det viktigt att man ska få med hela processen så att man får en "helhet" så jag hade tänkt att de skulle få skissa på sin mugg först och sedan arbeta sig fram till ett resultat (anledning till att jag tog mugg är att själva grundformen är enkel att tumma eller ringla plus att varm choklad dricker väl alla barn innan de börjar med sitt kaffe/te drickande :), och tänk vilken känsla att kunna använda sin mugg man har gjort själv, jag gillar bruksföremål som ni kanske kan ana!
Med mitt förslag tänkte jag att barnen kunde få till en riktigt fin kopp på kort tid med lite förkunskaper. Fy faan rent ut sagt att barnen bara har 40 minuter i veckan, hjälper det att rösta på vänstern månne (fördom??)
#10 12 åringar då är det en superbra ide med krusen, trodde att det var småbarn. En 12 åring kan utan problem göra en fin kopp och har oftast motoriken och vad som nu krävs till just den uppgiften, har jälv arbetat med barn på full tid i många år och skulle nog rekommendera att man korvar upp en kopp. Det tar lite tid men man får riktigt mycket teknik i fingrarna och man kan styra formen under förlopet. Det känns som man har gjort ett gott stycke arbete. Stengods har ju fordelen att det sintrar och är därmed lämpligt till bruksföremål, lergods har fordelen att det är mindre känsligt under bränningen om man tänker på tyngdpunkt och hur det kan deformeras, som stengods kan om det har för mycket utstickande material ex. en allt för tung och stor hank. Men om man håller sig till det normala skull det inte vara något problem.
Lyckliga dina elever Mosaik! De kommer att bli stolta över att kunna dricka choklad ur egenhändigt tillverkade muggar! Jag hoppas att de ska få gå igenom hela processen med den tid det tar ända fram till glasyrbränning. Hoppa inte över något i brådskan.
Att göra ett studiebesök hos någon bra och "framgångsrik" keramiker med snyggt omkring sig kan säkert då också ge mycket mer kanske att med synen se någon någorlunda duktig person skapa med lera och dreja en stund. Det är mycket arbete kring lera. Ringling är nog roligast för de mindre barnen kan jag tänka mig i lugn och ro påta med slickers och lera. Urkul! Dock kanske inte för alla. När jag var liten ville jag inte ta i lera tror jag men kan ha fel i det. (Växte däremot upp i Lissabon vid Atlantens kust och älskade låta varma och mjukt torra sanden rinna genom fingrarna).