Förhöja rakutunna
Jag har två stycken rakuugnar, en som är byggd av av ett oljefat och eldas med gasol och en vedeldad ugn byggd av lecablock. Efter att jag byggt min rakutunna så tyckte jag att det tog för lång tid att värma upp den, så jag tog av den litet för att få en mindre och effektivare ugn. Den har därefter fungerat alldeles utmärkt.
Inför våren behöver jag förhöja den något för att kunna bränna litet större föremål, och jag hade tänkt åstadkomma det genom att göra ett nytt lock av nät och keramisk fiber.
Hur ska jag göra för att den nya, större ugnen blir så effektiv som möjligt? Det jag närmast tänker på är skorstenen - var ska den placeras och hur stor bör den vara. Än så länge finns den på tunnans sida, ganska högt upp.
Är det något annat som jag bör tänka på?
mvh Ulla
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

I år när vi byggde nya ugnar till järnframställningen i Tranemo, så byggde vi ugnarna lite högre än vad vi gjort tidigare.Ugnen i sig blir som en skorsten.skälet var att få bättre drag och förhoppningsvis högre temperatur. vet inte om detta kan vara en ledtråd? funderar på om det skulle vara effektivast att placera skorstenen i mitten på tunnan i ett ev. lock?
Jag kanske ska tillägga att det är locket som blir förhöjt. Det får inte bli för tungt för jag måste kunna lyfta av det själv utan hjälp av en kran
Jag har sett bilder där man ställt ugnen på ett slags fundament och när man laddar i och ur sina saker så lyfter man av hela ugnen för att lätt komma åt keramiken. Ungefär som en uppochnedvänd kartong. Hos mig blir det locket som är "kartongen".
Jag tror att det kan fungera. En annan idé är annars att göra en "mellanring" av tex den avtagna delen av tunnan, men det låter litet mera rangligt och osäkert.
_
_

Kan man inte ha en löstagbar skorsten som man trär på ett mindre rör som sitter i locket?
Hur hög vill du att ugnen ska bli? Själv bygger jag mina raku-ugnar av gamla oljefat och fiber och bränner med gasol. Använder ingen skorsten, utan tar upp ett hål längst upp på sidan. Viktigt bara att hålet är tillräckligt stort för att kunna få bra värme i ugen. Reducera kan man göra genom att sätta för lite fiber i hålet. Jag använder inget lock, utan lyfter upp hela ugnen, som blir väldigt lätt. Använder mej ibland av två sättplattor bredvid varann, och kan på så sätt föra över ugnen direkt på nästa omgång keramik eftersom ugnen är varm och man spar lite energi och tid. hälsningar ingvar
Jag hade tänkt att bygga en förhöjning till min tunna, mest för att jag inte vill ha alltför mycket "skräp" på tomten, men jag kanske ska tänka om och bygga en helt ny ugn. Tyvärr tror jag inte att jag skulle orka lyfta hela ugnen om den är byggd av ett oljefat.
Det är ju tur att jag har litet tid på mej att fundera ut en bra lösning innan jag sätter igång.
_
_

Hej ingvar!
Blev lite nyfiken på gasol eldat oljefat kan man få tag på beskrivning på ett sådant bygge någonstans? Kanske kunde vara något för mig eftersom jag har en gasolflaska till husvagnen som ändå inte annvänds!
Jag fick en gasolflaska av glasfiber i julklapp:) Min man hoppas nog slippa hjälpa mig att bära - den är lätt som en fjäder (nästan).
_
_
Hej Roger. Visar dig gärna hur man bygger en fiberugn av ett oljefat. Har tidigare haft sommarkurser i ugnsbygge men vet inte hur det blir till sommaren. Om du har planer att åka till Varberg visar jag dig gärna och billigt material finns på Skandinaviska Filter i Kungsbacka, vilka har ett fibermaterial som inte är farligt att använda. Läste på din sida om inblåsningsrör. Jag har tillverkat sådana i keramik för expriment i järnframställning. Hur gick det för ditt järn?
Hälsningar Ingvar

Tack Ingvar!
Ulla skickade en skiss på en ugn till min inkorg och jag har ställt lite frågor till henne om den. Om jag inte" får till det"med ugnen vore jag Jätte tacksam för en liten visning!
Angående dina rör blir jag lite nyfiken. Vilken lera använde du? på vilket sätt gjorde du dom-kavla och sedan forma en strut eller?? hur tjocka gjorde du dom? blanda du i charmot i den del som är närmast inblåset? men framför allt höll dom hela järnframsällnings prossesen?
När det gäller våran järnframställning lyckas vi i stort sätt alltid att få fram järn! Se på våran hemsida : järnframställning i Tranemo
Hälsningar Roger
Hej Roger. Jag drejade mina efter dom mått jag fick. Använde mig av stengodslera med halvfin charmott och brännde till 1280 gr. Tjockleken var nog någon centimeter.

Undrar hur dom gjorde på 1000-talet efk innan dom lärde sig att dreja och undrar vilken lera och metod dom använde då?
Kunde de inte dreja under vikingatiden? Det tror jag… Men de fick nog hålla sig till lågbränd lera. Vadan detta intresse för vikingatiden? Och kan du, Roger, lägga in en länk till järnframställningssidan, jag hittar den inte på egen hand…
Hälsningar Lena
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Drejkunsakperna kom troligen till sverige först på medeltiden. Du kan läsa om det i bla.denna länk: http://www.hantverkslagret.org/hantverkslagret/artiklar/svartgods/svartgods.asp/
När det gäller järnframställning prova denna länk: http://web.telia.com/~u33104126/
Visste ni föresten att det troligen var en keramiker som kom på hur man tillverkade järn? Man tror att dom lagt rödjord i en kruka vid bränning och när krukan svalnat hittade dom järnfragment i botten på krukan. Eftersom järnet inte gick att göra sönder började man experimentera med att tillverka järn i stället!:) Hur skulle världen se ut idag om vi inte haft keramiker då?
Hurra för keramiker!
_
_
Idag började jag bygga min ugnsförhöjning. Tyvärr så kom jag inte så långt, för grannarna kom upp med en kanna nybryggt kaffe och en sockerkaka. Nu får jag göra klart den nästa vecka i stället. Hoppas att jag kan se om den fungerar då också.
_
_