Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 5783 ggr
NinasFabrik
0

Eskilstuna reparation av pyrometerkeramik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

_Bra tips, och den där Håkan på Seemann verkar toppen. Är dock på väg till Eskilstuna och undrar om någon där skulle kunna ta sig an att laga en pyrometer, själva keramikdelen är paj. Se bilden.
Guldsäkringen är också trasig, men den kan man visst kortsluta. Vad har man i stället då?
_

Tack på förhand // Nina

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
mobil:+46 (0)70 532 75 97
hem: +46 (0)240 640 246
www.ninasfabrik.se

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

abbis
1

Med tanke på hur den ser ut ..KÖP EN NY ..Du byter bara keramikdel med tråden i..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

NinasFabrik
0

Jo, men alltså jag ska köpa en ny keramikdel med tråden i, det är det jag menar - men den måste ju lagas- dvs sättas dit.
Har du gjort det själv? // Nina

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

abbis
2

Ja det är inget svårt..Skruva loss den i det stora fästet..sitter en liten sockerbit innanför som du fäster trådarna i ..titta bara hur den gamla är kopplad och gör EXAKT likadant..

[Ante333]
2

Onödigt att byta tråden om den är hel det är den som kostar mest… annars räcker det bara med ett skyddsrör bara…

stefanandersson
1

#4: Just (Du menar bara ett nytt yttre porslinsrör, eller hur?). Det trasiga är bara distanser mellan trådarna och de verkar göra jobbet fortfarande, dvs om pyron ger utslag som vanligt.

NinasFabrik
0

Tack alla :) Jag har fått hem ett nytt rör och ska sätta i hop det. Sen ska ugnen provköras…spännande. Jag hittade tillslut ett titthål i ugnen också :) Med god hjäp av Cebex Peter. Det blev mitt val, i stället för Seemann, eftersom Cebex gjort ugnen från början. Verkar jättebra.

Återkommer med resultat :) Tack igen!

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

Tack Abbis för tips om uttorkning och så vidare.

För röret ovan, tempmätaren sitter på plats, guldsäkringen borttagen och "överbyglad" , proppat det gamla hålet för säkringen med stengodslera, och jag har provkört ugnen. Men jag har inte lyckats få upp temperaturen över 650 grader ännu, undrar om det är något med inställning eller om det är elementen som gjort sitt.

Enligt gamla (och för mig röriga, men nu lite mindre röriga) instruktioner (tillika gammal ugn) står det att vid skröjbränning ska man trycka in en knapp , reducerings knappen - måste jag använda reduceringknappen när man skörjbränner undrar jag? Går det för snabbt upp i temperatur annars, eller vad gör själva funktionen…

Inställning av automatiken som följer:

Minitermostat 650 grader

Effektregulator 50%

Knapparnar utjämning + start (hoppar över reducering effekt)

Max temp 950 grader

Bör ungen då under ca 13 timmar komma upp i 950grader?

(Lär mig sakta men säkert…)

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

abbis
1

Kör den tom och maxa och se om den funkar ..Välj bort regulator 50%. Jag tror du behöver Byta element men det är svårt när man inte ser ugnen.. För det är många saker som kan göra att en ugn inte funkar även om det är en väldigt simpel konstruktionTungan ute

NinasFabrik
0

Tack igen :)

Så coolt att se dig jobba, när du gjorde den där serietillverkningen av små krus/lyktor! Kan inte vänta till jag får sätta mig och öva :)

Ska jag alltså låta bli att trycka in reducerings knappen, och låta effekt regulatorn stå på 10% (tror den måste stå på det, annars går den inte).

De två hänger alltså i hop…?

Okej, jag går ut i fabriken nu och kör en glasyrbränning på full effekt upp till 980 grader utan utjämning.

Den borde då vara klar senast 23 00 i kväll?

Kollar och skriver ner temphöjningar varje hel timme.

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

Så här satte jag ugnen nu:

Alla proppar i, lucka stängd :)

Minitempmätare ca 980grader (lite osäker på vad denna gör eg)

Effektregulator 10%

Max temp 980 grader

Utjämningsur ca 10 minuter

Ingen effektreducering och start!

(ser i några trådar att det är en del liknande frågeställningar, om bränningskurvor, men ändå - så står man här och undrar…

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

Då har det stigit till 650 grader på 7 timmar, alltså ca 90 grader/tim.

Men nu har den stått nästintill still på just 650 grader i en timmes tid. Är det normalt, eller bör jag göra något eller ge mig till tåls? I så fall hur länge ska man ge sig till tåls?

Det är ju maxfart nu. Full effekt. glasyrbränning - (för lergods 980 grader som är målet).

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

stefanandersson
1

Jag ber i förhand om ursäkt om jag skriver något som redan påtalats. Jag arbetade med en ugn som kanske hade samma automatik. På den valde man maxtemp på det stora vredet, vilken temp man skulle köra reducerat till på det lilla tempvredet och vilken procent reduceringen skulle vara på. Dvs. Efter att man kommit till lilla vredets temp på effektvredets effekt tog den full fart upp till stora vredets temp. Var utjämningsknappen intryckt var utjämningen oändlig, detta trots att det fanns ett utjämningsur och valde man ingen reducering gick den bara upp till lilla vredets temp. Tokigt och lätt förvirrande var det och jag sprängde en del av min frus keramik den dagen.

[perlennart]1
1

Ja kanske förvirrande om man inte lärt sig, men vad bra dom var ändå dom där där man kunde reglera effekten och inte som på dom flesta nya som regleras med en tidsfaktor. Du skriver Nina att du ställt på 10 % och ingen reducering, i mitt huvud så är 10 % ju en ganska skaplig reducering av effekten

abbis
1

Om du maxar den och den bara stiger 90 grader i timmen då är elementen bra trötta..Står den sen och stampar på 650 så är det nått som gör att den inte orkar.Har du kollat så alla element är hela..?

Du kan när den är kall sätta den på 100 grader när den sen är uppe i 100 grader stäng av huvudströmbrytaren och ta en fuktig svamp och lägg emot elementen..Dom som fräser är hela .Fräser det inte kan den vara av eller glapp i kopplingen ..Kan vara ett avbrott du inte ser typ i genomgången av stenarna..Skulle det vara glapp efterdra kopplingen..

Det är svårt att ibland se om elementet gått av precis före koppling.Det bästa är om det verkar dött ..Byt elementen helst i hela ugnen..Men du kan chansa på att bara byta det som är trasigt..

NinasFabrik
0

Åh, tack för svar. #12 Verkar vara liknande automatik! (jag upprepar mig säkert..haf överseende novis envis i arbete)Tungan ute

Tråkigt med frugans keramik. 
Men ja, inte bara lätt förvirrande utan mycket - i alla fall för mig. Och jag har inte riktigt greppat det här med strypningen av syret och effekten %. (är allmänt rädd för siffror och procent…så jag tror jag liksom stänger av när jag ser såna symboler…snacka om reducering av info..)

Men i min "manual" står att man måste ha minst 10% för annars funkar den inte…ska läsa igen. (säkert fattat tokigt…) tror det….

Hm, om lilla vredets temp står på noll, och knappen (den gula red.effekt) inte är intryckt  går anläggningen med full effekt. (då spelar effekt % vredet ingen roll). Då kan jag alltså strunta i båda de knapparna vid glasyrbränning? (Eller är jag trött nu?)

Japp, maxtemp på stora vredet. Åh, då förstår jag bättre angående lilla tempvredet. Att jag sa ingen reducering, var för jag inte tryckt in en stor gul knapp (red.effekt) står det på den. Som instruktionen säger att jag ska använda vid skröj. Men då gick den ju inte upp…fast det kanske den gjorde, fast jag ställt in fel…nu när jag förstår liiite bättre…

Så nu är utjämningsurets gröna knapp intryckt och förmodligen då oändlig utjämning…trots tidsinställning.  Men, huh - ska den vara så då, eller skulle jag ändra nåt? Manualen säger : Om tavlan har utjämningsur, skall detta alltid stå på minst 10 min och knapp skall vara intryckt (annars startar den inte) Så….

Tack!

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

Elementen, elektrikern mätte dem i alla fall vet jag, men det kanske inte är samma sak? (Uh- ska ut och kolla nu vad som hänt.

Drar ner minitempvredet till 0…kanske den gasar på då? (blir dyrt det här, men det är ju i alla fall sommar, och jag har ingen keramik i ugnen som kan gå sönder (får se det från den ljusa sidan…)

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

Okej, statusrapport från fabriken:

760 grader! Den har i alla fall gått vidare nu.

Kanske har den nått topptemp vid 23- tiden. Är det så tokigt då?

13 timmar, 130kr för en glasyrbränning. Det är väl rimligt?

När den nått topp tempen och jag har det där utjämningsuret - och har sagt

till med knappen att den ska slå av allt vid topptemp. Ska jag då låta ugnen svalna till cirkus 100grader innan jag öppnar (jag kan ju låtsas att den är full med spännande saker). (Höll ju på att bränna av mig ögonfransarna när jag kolla i titthålet första gången! haha)

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

Stefan - vilka finfina grejer du gör- och härligt, så härligt att

proffs som ni alla tar er tid och möda och bara bjuder på er kunskap och er själva.

Finfint, jag uppskattar det mycket.

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

800 grader.

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

abbis
0

Det är som oftast dom sista 100 graderna som ugnar inte orkar upp om elementen är trötta så du får se den sista timmen vad som händer..

Mitt instrument slår av när det inte händer något inom en viss tid..och då vet man att något är galet..

13 timmar för en maxbränning är för länge..Är ugnen jätteliten så är det på tok för länge..

NinasFabrik
0

Ugnen är på 180 liter. Ska ut och kolla igen.

Vi får se. Vi får se. Det är mysvarmt i fabriken i alla fall.

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

abbis
1

Har du en bild på insidan !

Nu går jag och lägger mig …

ses imörnFlört

NinasFabrik
1

Var nyss ut, nu kl 0700 var den uppe i 900 grader. Slog av nu. Det är väl inte fel va? Den har ju gått sååå länge nu.

Har nu följd den från kl10 00 till kl 0200 i natt, sen sov jag till 05 30 (då stod den också på 900 grader.

Ringer elektrikern och kollar om han mätte alla elementen, och om det finns något han kan göra/mäta upp, proppa upp eller kräma på.

I dag är ingen bra dag att ta en bild inuti :) Men jag har det någonstans, ska leta fram det jag har så lägger jag upp det här.

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

BIlder

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

Dörren

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

abbis
1

Den tråden till höger i botten ser skum ut..eller har det varit ett brott där tidigare?

Be elkillen kolla om den får tillräckligt med ström dvs har du det som krävs in i verkstan..Det mäter han på ingående..(du hör att jag inte litar på elektriker Rynkar på näsan)

Sen är det så att det skulle vara bra att han mäter när den är som varmast oxå..Då ser man om nått är glapp i kopplingarna. Mitt tips är att skaffa en klo att mäta med själv..

Tror dock att du skulle vinna mycket på att byta alla element..

[perlennart]1
1

Helt enig med abbis, och se till att ta bort det smälta materialet där i botten annars så kommer dom nya elementen också att brinna av!!!! Det ser ut som ugnen inte blivit passad ordentligt, dammsug alltid rester som ligger löst i ugnen!

[Ante333]
2

Har samma typ av ugn som jag har tilläggsisolerat och bytat element till 12KW Bränner den till stengodstemperatur nuGlad

NinasFabrik
0

Åh, man tackar återigen!

Det var i alla fall ingen säkring som gått, och elektrikern kommer och mäter.
Rätt ström in har jag, men jag frågar igen för säkerhets skull.  Och hör om glapp i kopplingarna.

Ante333 #28 Hur har du tilläggsisolerat? Köpte du färdiga element på 12KW och satte in eller hur gjorde du?

Är beredd på att byta elementen om det behövs.
Jag ska kolla igenom ugnen när den svalnat igen, har dammsugit den sen bilden togs, men har inte petat i det där smälta materialet, ska kolla närmare på det.

Men ni ananr ju inte hur tacksam jag är för eran hjälp, jätte!

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

[Ante333]
1

Jag plockade av plåten och rev ut den gamla stenullen tror jag det va och la in en ny tjockare filt… tråden köpte jag från uterm färdig

NinasFabrik
0

Ska kolla bakom plåten när elektrikern kommer, han öppnar förmodligen där igen, vad har man för filt då? Inte fleece antar jag :)

All plåt runt omkring eller bara baksidan förresten? All plåt låter ju rimligt förstås…

Tråden då, var det längesen, tänkte på pris för tråd, men om jag förstått rätt hamnar jag någonstans runt 4000? (kollat lite andra trådar här på sajtaen alltså, många trådar blir det)  

Färdiga element blir det i alla fall för min del.

Toppen Ante!

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

[Ante333]
1

Jag skruvade av alla plåtar och rev ut alla element.. sedan satte jag dit en 50mm hårdfiberplatta på baksidan.. Och hängde runt en 50mm mjuk kaowool från tak till sidor en lång bit sedan skruvade jag på plåtarna igen.. men baksidan får man göra en ny skyddsplåt för de elektriska anslutningarna. men jag har min ugn tätt emot en betongvägg så man kan inte komma åt dem med handen..slingorna får man fördela på ett smart sätt man behöver inte använda alla spåren… vilket fall som helst så bränner den bra nu…

NinasFabrik
0

Nu inväntar jag elektrikern på tisdag, (så ivrig så jag vill ju få hit honom direkt, men det gick inte…får ge mig till tåls en stund till)

Tisdag i alla fall - då mäter vi elementen. Kollar strömmen in en gång till, ber och få låna en klo (?) för att mäta när den är som varmast också,  - något mera när han ändå är på plats?

Elektrikern har aldrig bytt sådana element, vet jag - om han gör det, vad bör han tänka på som är viktigt?

Hade visst tagit bort det där smälta materialet redan :) Men den där slingan får jag titta närmare på.

Jo, om jag måste byta alla trådarna, tar jag ut dem och mäter det jag drar ut och beställer nytt? Eller måste jag uppge några andra mått ,effekter…

p.s ni är bäst allihopa! d.s
Trevlig helg på er också.

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

abbis
1

Ta inte bort något för då ser inte elkillen hur han ska koppla..vet han inte så är det bäst det sitter kvar.Har fått en ugn totalförstörd av en elkille pga av att han gjorde fel..

När du beställer så kanske dom har färdiga paket om det är en ugn som finns.Annars räknar du varv och mäter diametern på tråden.Det är olika i väggar golv o dörr..Sen uppger du effekten på ugnen.så fixar det sig..

NinasFabrik
0

Tisdag i dag! Väntar med spänning…

Tack Abbis, för alla godaste råden.

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

Bild på trasigt element och hål i själva ugnskeramiken.

Vad gör jag åt hålet?

Nytt element behövs ju, det satt ju fast i det smälta materialet som jag nu tagit bort.

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

hålet

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

(alltså det var jag som vred av elementet, för det måste ju bort hur som helst. )

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

Alla elementen får spänning, även de som är av. Men, slutsatsen är väl ändå att det blir till att beställa nya element. Ska höra mig för om priser nu då. Snart är väl semsterar och annat över.

Såg också att det inte var så svårt att tilläggsisolera. Kanske ska satsa på att få till en "riktig" stengods ugn när jag ändå håller på.

Skrider till verket.

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

abbis
1

Får dom som är av spänning????? säger elkillen det..Skrattande

Skrapa bort det som satt sig i det eldfasta teglet ..gör inget om det blir en fördjupning där..Såg det ut sådär när det brände kan jag förstå att du inte fick upp den i tempTungan ute

[Ante333]
1

Spänning eller inte du ska inte känna med handen där även om tråden e av.. Ska du bränna Stengods så får du öka effekten på ugnen också..Glad

NinasFabrik
0

Hej!

Jag - mol allena sa spänning, jag är ingen elkille :) Han muttra något :)  Och, trots novisfasoner, så tog jag alltså bort tråden när allt var av och ur funktion- ingen fara. (Fast jag fick en stöt vid ett annat tillfälle wof! Men det gick bra - elkillen fick sin dag gjord iaf hehe)

Alltså, ev var en tråd av (i bakre väggen, halva bakre väggen därmed ur funktion. Den andra tråden var inte av, och även om den var av, så funkade de - för de kommer ström från två håll. Dock var sörjan där.

Kan det räcka med att byta ut bara dessa element tror ni?

Räcker det med den biten ur funktion för att inte få upp den till temp?

Men, till den stora frågan, kan man skarva i hop trådarna som gått av?

Hade jag rätt hum om pris - eller kommer jag få en chock?

Hur lång tid tar det egentligen att känna, med luckan öppen - att trådarna blir fisljumna typ. Att gå till ca 300grader tar ca 1 tim…

Men om det är ett hål rakt igen om, mer än en fördjupning alltså, behöver jag inte stoppa i något där?

(öka effekten på ungen - gör jag hur?) Men det känns som överkurs och kanske inte nödvändigt, men för ren nyfikenhetsskull)

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

p.s den är på 120l, inte 180 som jag misstog mig på, den heter K180) Sorry. d.s

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

abbis
1

Jag tycker du ska byta ut alla element..Du får en ugn som bränner jämt och går upp som den ska..Det mår godset bäst av..

I hålet kan du stoppa lite isolering typ sånt du har för att täta "gamla" ugnar med.Cebex brukar ha sånt.

Du kan linda element själv  det har jag gjort och det är inte så svårt..Jag kopplar in själv oxå men har en B-Behörig elkille som kollar innan jag slår igång.

Det du gör är att kolla hur tjock tråd du har och sen räkna varven och ha en stav som är lika tjock som diametern på dina varv..

Det finns en tråd/inlägg  här på iFokus med bilder jag lagt ut som visar hur jag gjorde..Finns väl dom som har synpunkter på hur jag bar mig åt ..men det funkade Tungan ute

Ska du öka effekten så be nån räkna på det som kan..(jag kan inte) Det jag vet är att mindre varv ger högre effekt.Men det är bra om det är balans på alla element..

Är den så liten så kan det inte kosta mer än 500-1000:- per färdigt element om du köper ett paket.

Tråd kostar per kilo..

NinasFabrik
0

Åh, god morgon! Jag har sett din tillverkning, bra jobbat! Och alla har ju synpunkter, och idéer, men huvudsaken det funkade för dig och att du är så bra att du delar med dig.

_Men det ser tungt ut, att linda menar jag? Men visst skulle jag kunna försöka mig på det, det är det där med tiden bara, allt man gör själv tar ju längre tid. 

Hur räknar jag hur många stycken element jag har? Är det typ två i bakre väggen osv? (Utan att ha tittat med just det ögat, ser ut som det) .

Toppen, då ska jag täta det där hålet också. Då återstår lite pyssel och penningar innan den är fit to go._

Återkommer….när jag kommit en bit :)

Tack igen, ni är ju bäst.

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

abbis
2

En del sätter en anordning på borrmaskinen ..Men jag tyckte inte det va så tungt ..Ha bara handskar på..

Varje element brukar sitta i par .Du ser vart dom går ut i ryggen..Räkna antal i sidor..antal i botten osv.

Såg i seemans prislista att det finns tätningsmedel och filt..

NinasFabrik
0

Hej!

Nu är ugnen i gång på provkörning med nya elementen!! 
Så här långt verkar det gå bra :)

Återkommer när den nått upp till 980 grader :) Till att börja med!

Abbis -hoppas det går fint på Honungsfestivalen, det låter så gott :)

// Nina

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

På 5 Tim!

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

[Ante333]
0

Tänk på att ha en tunn kiselkarbid platta i botten som lättare släpper igenom värme så håller slingorna längre i botten..

[Ante333]
1

Om ugnen e så gammal så kan man lyfta upp stenen fogarna har ju redan släppt så kan man lägga i nya sten så blir ju lagningen mer permanent och hållbar.. Är man keramiker så har man inte tummen mitt i nävenTungan ute

NinasFabrik
0

Nu e den uppe i topptemp men vill inte slå av sig automatiskt istället! Ska jag slå av den manuellt å vara nöjd?

Käglan har böjt sig, automatiken verkar visa fel på 50grader ca. viktigt?

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

Kalibrerar man på något vis automatiken, alltså ska jag vrida manuellt "tillbaka visaren"? Nu slog jag av den i alla fall, nog med spänning för i dag :)

Men den fungerar! Och vi har täppt till hålen i botten iaf, så får jag skaffa kiselplatta snart.

// Nina

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

[perlennart]1
1

Vilken kägla hade du och hur snabbt gick det upp i temp: Såg du på käglan och mätinstrumentet samtidigt? Tänk på den stigning i grader per timma som käglorna är beräknade till och att dom skall stå 90 grader vid nådd topp temp. Skall man kalibrera så är det inte på själva vn, man skall först undersöka om felet är linjärt och så är frågan om det skall kalibreras mekaniskt eller om det är signalen som skall kalibreras.

NinasFabrik
0

Det går långsamt framåt här, men återkommer med rapport snart!

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
0

Jaha, nu bränner jag skarpt för första gången, allts med pryttlar i (den är full, inte som på bilden) ugnen. Inställt på skröj, automatiken ska blinka i internvaller till 650 grader och sedan gå upp till topptemp 900 grader för att sedan slå av sig själv. 

Kollat varje timme.  kl 18 hade den stannat, har ström men start knappen lyser inte temp i 500 sjunkande. Inga intevaller blinkar. 

Startar om, den hoppar i gång, går i intervaller ett par gånger för att sedan se död ut igen. 

Vad kan vara fel?

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

[rolnor]
1

Häftiga grejer du gör, skitfint!😛

NinasFabrik
0

Tack, vi får väl se om det blir nåt häftigt…Ugnen krånglar ju. 
Vred uppå minitemp vredet till 900..då gick den igång igen, men nu, en timme senare, av igen. Fick starta om. 

När blir leran kaputt i ugnen, när är det helt kört? Hur vet jag det egentligen? Elektrikern får komma i morgon igen hoppas jag, fattar inte vad felet är…följt intruktioner till punkt och pricka- gick inte. 
Brutit mot regler, gick inte. 

Vad gör jag för fel?
Inte kollat med käglorna än riktigt, för jag är osäker på vilka jag har, och hur det funkar. Inte hunnit sätta mig in i det riktigt… Men det verkar ju inte spela någon roll när ungen gör som den gör?

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

Derst
0

Hej, har inte läst alla inlägg så noga, men på mitt fd jobb fanns en ugn som krånglade med liknande besvär! Det enda som fick den att fungera någolunda var om effektregulatorn stod på 70%!

NinasFabrik
0

Hej #59 Derst, 

hm. Nu stod den på 50% Leran är bränd och ser ok ut, jag vet inte vad som hänt under natten, för jag gav upp kl 23. Den hade i alla fall stängt av sig och gått ner till 400grader kl 07 00 i morse. Då tog jag ur proppar, och sedan vid lunch öppnade jag  dörren och det ser som sagt ok ut. Så jag kör en glasering få se om det håller.

Provar först igen med helt rätt instruktioner, om det inte funkar så så får jag ändra lite. 

Elektrikern hittade inga fel i alla fall. Men han är ju ingen ungstekniker förstås, men gör så gott han kan. 

Så ut och blanda glasyr nu då snart. Kanske kan bränna en ugn sen…

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

[perlennart]1
1

Det är ju riktigt som Derst skriver, är ugnen riktigt gammal och isoleringen sliten så orkar den inte upp i temp om effektregulatorn står på en för låg %. När du kör glasyr rekommenderar jag därför dig att köra på max

[rolnor]
1

Lera kan se OK ut även om temperaturen inte varit uppe i den för leran rekommenderade skröjtempen, jag skulle prova att glasera en mindre sak eller bara en provbit och köra glasyrbränning på den.

NinasFabrik
0

Ok, tack för råd. Vilken tur att ni finns där ute alla hopa :)

Kör en glasyr nu, med test grejer. Springer ut och vrider efftekt till max. den är på 80 % nu, men kör max.

Få se då..

Tror kanske att det var RTFM-syndrome som skapade felet i går vid skröjbränningen. Kan vara så att jag skulle haft effektregulatorn på 30-50%, inte mer som jag hade, för då skulle den sjävmant ha gått vidare med full effekt till 900. I stället stannade bränningen av och där stod jag  i nattmössan och försökte förstå nåt. Kan vara så. 

// Nina

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

NinasFabrik
1

Det gick.  5 timmar glasyrbränning. 

Sen är det här test…mer test kommer.

Provar ett par gågner till, fortsätter det krångla får jag fixa ny atuomatik.

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se

[perlennart]1
0

Kolla på nätet efter automatik i Tyskland t.ex. Du bliver nog glad för en ny som är driftsäker och lätt att arbeta med. Och dom behöver inte kosta så mycket. Men kanske ligger problemet också ett annat ställe, ugnen kanske är väldigt sliten och dåligt isolerad vilket kan ske om den är gammal.

NinasFabrik
0

Hej alla snälla hjälpredor och kunniga människor ! Tack för all eran hjälp, jag har digital automatik, och allt går bra :)

Med vänlig hälsning

Ninas Fabrik

Nina Wennström
www.ninasfabrik.se