Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2987 ggr
Tant Apelsin
0

Avsvalning o trefötter

Hej!

En fundering, spelar det roll om man har sina grejjer på trefötter/trekantspinnar i ugnen eller inte med avseende på avsvalningen?

Körde en ugn utan trefötter/trekantspinnar och allt höll, och sen en där många av sakerna stod på trefötter/trekantspinnar och jag fick bottensprickor på rätt så många av sakerna. (Kan ju vara att botten inte var tillräckligt genomarbetat)

Det hände när jag körde glasyrugn, med frityolja. Så den är liten och går fort upp i temp.

Man funderar ju när man gör samma men får olika resultat och i det här fallet var det enda som skilde dom åt trekantspinnarna :)

missan9
1

Lärde mig att trefötter är för lergods eftersom de inte blir helt sintrade i sina bränningar på grund av låg glasyrbränningstemperatur och därmed inte är helt täta kanske utan glasyr på bägge sidor, under och insidan. Jobbar själv bara med stengods och då räcker det ju med att torka av undersidan så de inte fastnar som fallet har hänt här i Keramikifokus med några mm uppe på kanten för säkerhetsskull.

LenaR
1

Jag tänker lite i samma banor, fast från andra hållet. ;-)

Stengods brukar man inte bränna på trefötter eftersom man bränner så högt så skärven mjuknar lite uppe på topptemperatur. Botten kan få gropar av att stå på trefötter. Ser du någon deformering av bottnarna, Tant Apelsin, förutom att de spruckit?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

sisela
1

Ja jag tänker som lenaR, att stengodset har blivit ojämnt belastat i botten, av att städja på så små punkter. Jag har haft stengods som spruckit pga att det låg på skarven av två plattor, med ca 1 mm höjdskillnad.

Tant Apelsin
0

Hej! Tack för tankarna! Jag kan "tyvärr" inte se någon deformation av bottnarna, mer än sprickorna. Har tänkt att trefötter har man när man riskerar att glasyren smälter ner på plattan, så man slipper att de fastnar. Har ju hänt, trots idogt torkande och "rinnmån". Men inte att det skulle vara specificerat till ler eller stengods.

Känns lite lurigt att stengodset kan spricka om det är nivåskillnad, då jag har lyckats punktvis smälta en del av en sättplatta, är en finfin våg just där…  Men bra att veta att det är viktigt att godset står jämnt! :) 

Man lär sig nått nytt varje dag!

Men betyder det då att man ska så långt som möjligt undvika trefötter i samband med stengods? Och vad gör man då om man har en kladdig sättplatta? Eller det kanske inte finns någon risk att kladdet man inte kan få bort smälter ihop med det som står på den om man har rikligt med plattengob emellan? *hoppas hoppas*

Ulla
2

Jag har aldrig använt trefötter när jag bränner stengods. Om jag är osäker på om det kommer att rinna så ställer jag föremålet på något som jag inte är rädd om, tex en bit av en trasig sättplatta. Om du har en kladdig sättplatta så kanske du skulle rengöra den? Och sedan sätta plattengobe på. Det är inte bra att lämna kladdet och bara täcka det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

sisela
1

Slipa bort glasyren från plattan med en dremel med diamant-sliphuvud (om det är en liten fläck)?eller med vinkelslip med rätt klinga på(om det är mycket glasyr). OBS! Att slipa plattorna med vinkelslip kan vara svårt. Många skär ner alldeles för mycket i plattan och gör djupa hål. Försiktigt, försiktigt på ytan bara, tills glasyren är borta. Sedan på med ny plattengobe. Gammal glasyr på plattan smälter och fastnar i det som står på den. Om man är osäker på om glasyren på sakerna rinner så kan man f eks lägga ett tjockt lager chamotte på plattan och ställa saken på det. Eller, gör en tunn platta av samma lera som saken kan stå på. Man kan till och med måla lersplattan med plattengobe så är man extra säker. Jag har några gamla bitar av lerplattor jag använder till alla nya glasyrprover och grejer jag tror kan rinna. De har blivit brända 20 gånger nu tror jag.