Porslin, stengods, lergods
Nu har jag drejat i porslin och jag måste säga att det inte var svårare att dreja i porslin än i stengods. Fast det är klart, nu försökte jag ju bara med 4 hg-klösar. Min upplevelse är dock att det är roligare att dreja porslin än att försöka göra nåt annat i den leran.
Hittade också en underbar stengodslera i Norrköping. Helt utan chamotte och bara såååååååå skön att dreja.*suckar lyriskt*
Sen har jag ju den riktigt BRUNA lergodsleran som har bra drejegenskaper och som bibehåller sin sepiabruna färg även efter bränning. Den är vacker och mysig att jobba i. Men det blir ju så SKITIGT efter den..*s* Och det är besvärligt när man jobbar i vit stengods och i porslin växelvis… det är liksom svårt att få arbetsplatsen riktigt ren, efter avslutad lergodsperiod. Nån som har nåt tips förutom, vatten och åter vatten?

Håller med dig att det är jobbigt att vara så "klinisk" när man arbetar med både och. Har själv haft en lergodsperiod nu i sommar, vilket är mkt sällsynt, då jag är en "inbiten stengodsare". Nu har jag bestämt mig att lämna lergodset, jag "trivs" inte riktigt med det.

Ja, det är jobbigt! Vill helst inte städa hela tiden så jag får många fina bruna fingeravtryck på den vita leran:)) Tyvärr är det väl bara städning som gäller om man inte har möjlighet att avvika ett hörn i verkstan för varje lersort.. Jag har faktiskt ALDRIG jobbat med porslin. Börjar bli lite sugen efter alla skriverier om det här på forumet:)) Kanske dags att beställa nåt paket med nästa leverans!

Jag slutade med min bruna lera för några år sen, det blev för jobbigt att hålla den borta från den vita! dessutom har jag bara en lerkran som jag kör vit lera i.

Jaa, suck… det får nog bli bara vita leror… sten och porslin… Kan man göra kakel i stengods? Är det ok? Det måste det väl vara? Det kanske till och med är bättre i o m att det sintrar och skulle det då finnas nån brist i glasyren, så släpper det ju inte igenom nån fukt ialla fall… eller vad tror ni?
Ett plus med lergods i en färg och stengods i en annan, är ju att man inte behöver "ta fel" och därmed bränna fel… sån risk finns kanske annars… ?
Jag skall ta bruk av all den lera jag redan har, som ligger torr… det är ju lergods det mesta. Men sen, som sagt, blir det nog bara stengods, det är ju den lera jag trivs bäst med, trots allt.

Den lera jag använder går att användas till både lergods och stengodsbränning
Man kan abolut göra kakel av stengods. Fogarna är inte täta så man måste ju ändå ha tätskickt bakom kakel oavsett om det är lergods eller stengods eller med tät glasyr eller inte. För utebruk är det idealiskt med sintrat som suger minimalt med vatten, i bästa fall så lite att de inte kan frysa sönder.

Hej Poja… vad använder du för lera då? Vilken färg har den? Är den ljus? Jag gillar mest de ljusa lerorna. Skall kolla på dina grejor.

Creaton (tysk stengodslera). Den finns i olika nyanser. Mycket bra pris dessutom, 7 kr/kilot. Har använt den i över 20 år. Är mkt nöjd med den.