Min första skål, tips och råd! :)
Ska göra min första skål tänkte jag. Undrar vad man ska köpa för lera? Hur man skall gå till väga, tänkte använda mig av tummetoden.. Tips på glasyr? Bränner man före man glaserar eller tvärtom? Alla tips är värdefulla!!
Karin
lycka till!
Mitt allra bästa råd är att du anmäler dig till en kurs i keramik. Om du inte vill binda dig för det så brukar det finnas prövapådagar.
Sedan är det nog lättare att svara på dina frågor om du tar en i taget 
Lycka till!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Ja det är lite svårt att veta vad man röstar på…
Var tänkte du köpa leran någonstans ? Dom kan säkert tipsa om vilken av deras leror som är bäst att tumma med. Det är nog bra om det är lite chamotte i iallafall. Bränner gör man vanligen både före och efter glaseringen, men före är inte nödvändigt. Glasyr är svårt att tipsa om när man inte vet något om leran eller hur skålen ser ut eller hur den skall brännas eller så. Dom som säljer lera säljre ju även glasyrer så kolla på proverna dom har där. Lycka till !
Var någonstans ska du bränna din skål? Det kan ha betydelse för vilken lera du ska använda.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Måste ha fått hjärsläpp, för jag fattar inte vad jag ska rösta på!!!!
Håller med om att gå en kurs är bra. Då får man de första bra informationerna. Plus att man lär sig av att se hur andra arbetar.
Att tumma en skål kan bli bra. Vill man så kan man ringla upp den till högre former. Det gör mina elever, eftersom de inte drejar. Att läsa olika böcker, tilla på små videoklipp på "youtube" är ett sätt att lära sig mer. En bra nybörjarbok som jag har i skolan är: Allemans bok om keramik av Emmanuel Cooper.Liber förlag. nr: ISBN 91-38-02890-5.Det står inf. om de vanligaste metoderna, glasering,glasyr, engober, historia och annat.Sen är det bara att testa och läsa mer.
Lycka till!
Förstår inte riktigt hur mycket du vill veta.. en kurs är nog bra…
Ta en klump lera och forma den till en rund boll, tryck ner förslagsvis tummen typ i mitten och pressa ner, inte ända ner till botten, så det blir ett starthål. Använd din tumme på insidan och de andra fingrarna på utsidan och tryck lätt ihop fingrarna mot tummen nerifrån botten och uppåt samtidigt som du roterar klumpen efter varje tryck. Upprepa detta tills du känner dig nöjd med formen. Man kan skära till remsor av leran som bottenring, eller så kan man platta till botten mot ett bord.
Chamotterad lera=stabilare för lite större grejjor. Ochamotterad för kanske lite mindre prylar.
Bränntemp för stengods är ju lite högre än lergods så välj lera utifrån bränntemp, tycker jag.
Glasyren väljer du hos din återförsäljare beroende på vilken färg och lera du vill ha. De flesta glasyrer är relativt färgsäkra som finns i katalogerna och det är lätt att blanda till. Lergodsglasyrerna är mer kulörta än stengodsglasyrerna.
Oftast bränner man en skröjugn först, för att lättare kunna hantera prylen vid glasering. När saken är, tex doppad, måste man torka av undersidan för att inte fastna på sättplattan i ugnen vid glasyrbränningen, som temperaturen är högre i än skröjbränningen.
Jag fattar inte heller vad det är jag ska rösta på:) LYCKA TILL
För dom som undrar över röstningen (eller vad man ska rösta på) i denna tråd så finns det en liten ruta att kryssa i när man skriver ett inlägg, om man kryssar i den så kommer den raden med betygssättning upp. Vad man kan ha den till har jag ingen aning om, jag själv tycker den funktionen är ganska värdelös…
Jag tror att Karin skojar med oss men tänkte se om den där lilla rutan för röstning kom upp?
Nej jag såg ingen
Jo nu har jag hittat den, rutan för aktivera betygsättning. den kommer upp när man skriver nytt inlägg.fick jag se.
Tack för alla svar! Ska ut o leta lera! Kommer nog med fler frågor senare.. :)