Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkurserutbildningar
Läst 3987 ggr
stefanandersson
3

Lärling, någon?

Vill tipsa om att det finns lärlingsplatser kvar i keramik detta år via Hantverkslarling.se

Kanske är det precis rätt för någon här på forumet. Kan inte så mycket om det men man kan göra det vart som helst i lansdet bara man hittar en skicklig keramiker att vara hos.

Kebnekaise
0

Jag söker en kvinnlig lärling/keramikmedarbetare under perioden  slutet sept - 14  t.o.m. feb - 15,  ev. längre.  Det är en period när jag ska jobba intensivt inför en större utställning vårvintern -15.  Du få dreja (egna saker - inte mina!),  vara med vid bränningar (4 elugnar och en gasolugn),  och genomföra glasyrtester i större omfattning (egna och tillsammans med mig).  Ekonomiska villkor från min sida:  du betalar eget material -  jag bidrar med mat och gästrum.  Kanske du kan få ersättning någonstans ifrån.  Jag vet ej vad som gäller idag.   Mycket jobb väntar rätt person.  Är du händelsevis intresserad hör av dig via mail eller telefon. 

Kebnekaise = Lasse Östman / Vansbro Stengods (kolla Vansbro Stengods på Facebook).

[rolnor]
2

Fel kön, går ju att byta iof men det hinner jag nog inte till sept.. Har tjatat om det vid ett otal tillfällen men upprepar gärna; Du är en mästare, viktigast för mej har varit att titta på ditt formspråk, har sett en utställning på NK för många år sedan, lärde mej massvis.

[rolnor]
0

#1 JO, du har ju jobbat så enormt mycket med Kristallglasyrer, det skulle vara kul om du orkade ögna igenom min tråd om back to the eighties, vad tänker du om bränningsscheman som finns i litteraturen? Snabbt upp till 1300 typ sen jättesnabbt ned till 1100, sen upp och ned lite runt denna temp under flera timmar, brukar du jobba så?

Kebnekaise
1

#3:  Delvis svar:  Mina Kristallglasyrer (utom Mo/V-kristaller) med förhållandevis små kristaller (5-40mm) bränner jag normalt till 1270 med en 1/2-timmes utjämning.  Snabb avkylning till 1050-1100 och 1 timmes utjämning. Det är allt.  Vill jag ha större kristaller väljer jag längre utjämning vid runt 1100. Jag bränner aldrig på piedestaler, utan sätter direkt på en extra platta om det skulle rinna för mycket.  men mina Kristallglasyrer är förhållandevis ganska sega. För att erhålla riktigt stora kristaller (vilket jag inte tycker är så vackert, men kanske mest imponerande) får jag bränna med piedestaler, fångskålar och lång utjämning vid det temperaturintervall när kristallerna växer som bäst (varierar från glasyr till glasyr).  Upp och ned kring denna temperatur ger i allmänhet ringar kring kristallerna.  Idag är det vanligt med engober (infärgade med bl.a.  inkapslade färgkroppar) under Kristallglasyrer för att erhålla färgkombinationer man tidigare inte kunde få.  Likaså är det vanligt med kort reduktion vid låg temperatur under avsvalningen, etsning av glasyrerna, mm.  Jag håller mig till mina egna som jag nu använt i 40 år med lite olika variationer och som många av dagens bästa kristallkeramiker börjat sitt arbete med.  Har börjat kombinera dem med tungmetallglasyrer (Mo, V, Bi, W, Pb, U) för andra effekter.  Du har säkert sett en del av dem på min Facebooksida.  Dessa är inte färdiga ännu.  De stora kristallerna får vara för min del.

[rolnor]
0

Tack, kul att du delar med dej. Det här med reduktion ska jag prova nån gång, har en el/gasugn så det är idealiskt. Har du läst Diane Crebers bok om Kristallglasyrer? Det som slår mej med den är att alla kör nästan identiska recept, med något undantag är det Ferro 3110 som gäller. Har testat någon av dina som var fältspatstyp, men jag fick små, lite tråkiga kristaller, kanske brände jag fel?

Kebnekaise
0

Nu har vi kommit ifrån tråden!  Det var lärlingsplatser som var på gång! 🙂

[rolnor]
0

Sorry!

Kebnekaise
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen?