Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningraku
Läst 1872 ggr
Vavrakeramik
0

Käglor: hur får man dem att stå?

Jag har köpt käglor! Äntligen. De välter i ugnen för mig, försöker balansera dem o stänga försiktigt. Finns det nån slags stöd eller? När vi använde käglor i skolan minns jag ej något om detta problem. Vem vet det förmodat enkla svaret???

lotta2
0

Det finns två sorters käglor sådana med en liten fot som står jättebra( selfstanding heter dom väl också ) , och sådana som du får ta en liten korv lera och trycka ner käglorna i i rätt vinkel. Ta en gaffel eller liknande och stick lite in med den i leran så  luften kan komma ut. det går bra att köra igång med en gång sedan.

Vavrakeramik
0

Tack Lotta, ska testa det nästa gång.

ijonsson
0

Har alltid använt mej av självstående käglor - hur smidigt som helst.

[karamell]
0

På tal om käglor…. Jag har aldrig riktigt tagit mej tid att lära mej graderna på de olika numren på käglorna, nån som har tid och lust att skriva en liten lista…….??????????

lotta2
0

Karamell, någonstans här på sajen ligger det en tabell, jag hinner inte leta efter den nu. Annars kan du googla in på Ortons hemsida där all info ligger.

lotta2
0

Karamell; här kommer en länk till orton   på sidan under download wallchart celcius, eller klicka på cone support rullmenyn så hittar du tabeller under wall chart Celsius …Det finns mycket nyttig info på den sajten..:D

Hubert
0

Lite intressant att man gör en produkt som är viktig att den står på rätt sätt för att ge bäst utslag och så anpassar man den inte till att stå själv utan skapar en felkälla för oss som ska använda den för vi kan ju ställa den lutande för mycket, för lite och är det inte så också att den ska stå åt rätt håll också!Fundersam

lotta2
0

#7, javisst har du rätt, men då är det ju bra att det finns självstående koner, eller hur? Då är det ju mycket enklare…:D Sedan är det ju ändå informationen konstant om du alltid ställer dom vanliga konerna på samma sätt, oavsett om det är rätt eller fel sätt, då får du ju info som du kan tyda från gång till gång?

Hubert
0

#8 Ja helt klart du har rätt och jag såg det nog som en mer komiskt betraktelse av produkten för om jag skulle göra en produkt så skulle jag ju i alla fall göra mitt bästa för att den var så enkel som möjligt för allaGlad.

Vavrakeramik
0

Håller med Hubert, konstigt att de gör dem så de ej kan stå. När jag beställde av återförsäljaren (per telefon) sas inget om att det fanns olika Orton käglor… Hade ingen aning om att de ej kunde stå, det tog jag för givet att alla kunde. Finns det nån vits med dem som inte kan det??? Nåt special användningsområde?

lotta2
0

Jo, jag håller med om att dom gamla är opraktiska. Men dom som behöver stöd är ju orginalen så efter ett tag kom dom på Orton väl på att det behövdes en liten fot så man slipper sätta den i exakt 8 graders vinkel… Att dom säljs fortfarande är väl som vanligt: att det tar tid innan nyheter slår igenom, många vill ju ha det som dom alltid har haft det. Jag tycker väldigt mycket om dom nya iaf :D

Vavrakeramik
0

mina är nyinköpta….

lotta2
0

Jo konstigt att dom inte sa något, men det kanske var  en återförsäljare som bara säljer dom vanliga käglorna då? Jag har köpt mina med fot på Cebex och vanliga käglor där också, så man får väl beställa tydligt vad man vill ha i fortsättningen. Nu vet du ju till nästa gång iaf, eller hur?  :D

Vavrakeramik
0

Jo, nu vet jag. Lite snopet bara när jag äntligen kom mig för att skaffa käglor.Ledsen