Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: utrustningverkstadverktyg
Läst 3276 ggr
Kissinger
1

Ugnens element upp i rök!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kris och katastrof!

Titta här vad som hände när jag skulle leka ugnsreparatör själv. En bit av en elementslinga gick helt enkelt upp i rök.

Kan någon förklara vad som hände? En bit av element hade pluppat ur sitt spår. Efter mycket ringade, mailande och annat internetande fick jag rådet att göra märlor av kanthaltråd för att fästa den tillbakatvingade slingan. Så då gällde det att hitta kanthaltråd vilket inte var lätt. Och så gick det på detta viset. Det klarade skröjbränningen men glasyrbränningen slutade så här.

Bo§e
0

Hej,

Det ser ut som om märlorna inte alls är av kanthaltråd.  Vid märlor av fel metall brukar det se ut precis så här….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Kissinger
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det står så här på rullen.

[rolnor]
0

Brukar det inte så Kanthal?

Kissinger
1

Nä dra på trissor, säg inte att jag har fått fel tråd! Jag beställde kanthaltråd på Elfa. På räkningen står det motståndstråd och jag tänkte väl att en jättefirma som Elfa hade alla hästar hemma och visste att detta i så fall skulle vara samma sak som kanthaltråd.

stefanandersson
0

Tråkigt! Men det verkar ju onekligen vara en tråd som smälter! 😭

LenaR
0

Tror du Elfa tar på sig ansvaret? Hur gjorde du beställningen, skriftligt?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Ride84XL
1

Det där ÄR fel tråd - t ex motståndet är 0,156 Ohm/m och det är alldeles för lågt - vilket indikerar att det är en annan  legering (förmodligen med koppar i). Ifall det vore kanthal A1 så skulle motståndet ligga på 0,462 Ohm/m.

Elfa säljer även Kanthal D, vilken är lik Kanthal A1 men lite andra förhållanden mellan aluminium, krom och järn - resistansen för 2 mm blir 0,43 Ohm/m så det är inte så långt från A1. Problemet är att den största dimension Elfa har är 1 mm av den typen.

Kissinger
0

Skulle ha hälsat på dig Ride84XL! Men det är lätt att vara efterklok. 

Gjorde min beställning muntligt per telefon och jag har inga förhoppningar om att Elfa ska ta på sig ansvaret. Jag får nog bita i det sura äpplet. I fortsättningen ska jag komma ihåg att inte ge mig på saker jag inte är säker på att jag kan.

Ride84XL
1

Jo - jag har inte så mycket erfarenhet av hur kunskapen är bland Elfas personal när det gäller att rådfråga om saker - men kan tänka mig att det brister på specifika områden som det här. Som grossist är dom ju utmärkta iallafall - det finns ju detaljerade datablad på allting och så kan man hämta ut grejerna direkt från centrallagret i Veddesta (utan fraktkostnad).

Men jag har träffat på precis samma okunskap själv på ett byggvaruhus (XL bygg tror jag det var). När jag skulle bygga min första testugn som kom upp i nån temperatur av betydelse, så frågade jag om dom hade nåt material som pallade minst 1200°C och var hyfsat isolerande och sa att jag planerade bygga en ugn. Han jag frågade visste ju inte men ringde till nån annan där och sa att det är "en som behöver skivor till sin eldstad" - tillslut blev man hänvisad till några våtrumsskivor som var baserade på Leca. Jag hade ju tidigare kollat upp just Leca, då Lecablock annars vore ett billigt alternativ - men "sintring påbörjas vid 950°C och smältning påbörjas vid 1150°C" stod det i ett datablad för materialet. Dessutom bestod dom inte bara av Leca uten även nån plast eller nåt organiskt material som var vattentätt - så även om Lecan håller hade man ju bränt bort 1/3 av skivorna direkt.

Jag köpte dom inte, men noterade vad dom hette och gick sen hem och googlade på dom - då såg man ju att dom främst var tänkta att användas i större våtrumslokaler, typ simhallar och hade högsta klassen på brandskydd. Men för det behöver dom väl stå emot en brand i 2 timmar tror jag det är och med temp upp till kanske 1050°C - och även om dom blir helt förstörda efteråt spelar det ju ingen roll, så länge dom uppfyllt kraven att skydda folk och egendom vid en brand.

Senare köpte jag vermiculit (som används i kaminer) - vilket inte heller pallade tempen på insidan. Men det var en chansning från mig, då angiven maxtemp på det materialet är 1100°C. Nu använder jag keramisk fiber på insidan av ugnen och vermiculit för utsidan istället - det funkar bra.

LenaR
1

#8 Kissinger, du blir väl inte rädd för att fixa slingorna nu.? Har man kanthal är det en baggis att hamra in några märlor. Det man kan lära av historien är att elektronik- och byggfirmor inte har en aning om vad som krävs till en keramikugn, så det är bättre att lita till keramikleverantörer. Om man inte kan precisera vad man ska ha, som Ride i #7, men det tekniska kunnandet överlåter iaf jag så gärna på andra. :-)

Kissinger
0

#10 Jo, Lena R, nog blev jag lite rädd allt. Kalaset kostar mig nu 4.000:- istället för en liten kostnad för ett par märlor av rätt sort.

Undrar om man kan få ut nå´t på drulleförsäkringen? För nog var jag drullig!

LenaR
1

Man får hoppas försäkringen täcker. *håller tummarna*

Ulla
0

Usch, jag förstår att du blir rädd att försöka igen, Kissinger. Jag säger som LenaR - hoppas att försäkringen täcker.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Du kan värma dom avbrunna elemten med gasolbrännare och tvinna ihop ändarna, du behöver inte byta elemten. Är dom gamla och slitna är det förstås en annan sak. Finns även möjlighet att svetsa i kanthal men där får du fråga nån annan, ingen erfarenhet.

Kissinger
1

Och jag som till och med hade en brorsa som jobbade på Bulten Kanthal! Tur att han inte kommer att få veta något om min okunnighet.

Nu har i alla fall reparatören reparerat. Blev en ganska omfattande åtgärd. Han kratsade ut det som var skadat i själva stenen där tråden suttit. Rena rama kariesbehandlingen. Och så två varv med ny elementslinga. Här passar ett ordspråk osedvanligt bra in; snålheten bedrar visheten!

Ringde försäkringsbolaget och gissa vad dom sa?! Alla handläggare arbetar med brandskador så jag skulle få vänta på svar om min drulleförsäkring täcker. Jomenvisst har jag full förståelse för att det finns viktigare saker att hantera just nu.

[rolnor]
0

Ja, du blev ju lurad av elfa så du behöver inte känna dej dum!

Ride84XL
1

Det går som rolnor säger att skarva tråden - jag har gjort det flera gånger och aldrig haft en skarv som brunnit. Men här var det nog ändå bäst att byta då det brunnit av på 2 ställen och dessutom rätt mycket tråd som förstörts vid ett av ställena. Oavsett hur man gör så måste man "kratsa ur spåret" - resterna av den felaktiga tråden kan annars reagera med tråden på nytt om man har otur och få det att brinna av igen. I det här fallet var det ju inte "snålheten bedrar visheten"utan okunskap från Elfas personal som var orsaken - men att få dom att ta på sig ansvaret lär ju kräva en omständig rättslig process och lär inte va värt besväret.

Försäkringsbolag kan ju va som dom är men just nu är dom ju faktiskt ursäktade - du hade ju otur att det här hände precis samtidigt som "Sveriges största skogsbrand i modern tid" och där är det ju lite värre skador än lite avbrunnen kanthaltråd så att säga.

Kissinger
5

Vill bara meddela att jag har världens bästa försäkringsbolag! Behöver bara betala min självrisk på 1500:-.

Ulla
1

Skönt att det inte blev de 4000:- som du befarade. 👍

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

LenaR
1

Det var ju för väl det!

[ekdama]
1

Skönt för dig!!