Lättförtjänta pengar
Var hos tandläkaren idag. 723:- för en undersökning på en kvart. Tänkte i mitt stilla sinne när jag gick därifrån, hur lång tid jag får arbeta för att få in dom pengarna…..
Skulle du vilja stå och hela dagarna med fingrarna i folks munnar mot att få den lönen? I så fall är det bara att söka in till tandläkarhögskolan, no problem!
Jag tycker också det är dyrt hos tandläkaren, men håller med pyromanen och ser det som äckelpengar. Blotta tanken på hur det kan lukta i en mun som har ruttna tänder gjorde att jag snabbt och lätt la ner den tanken på att utbilda mej till det …Hu, så läbbigt. Skönt att någon klarar av det i alla fall. Men vssit har priserna höjts rejält på senare år. Jag tycker att det borde vara betydligt billigare med tandvården, varför ska just munnen vara undantagen från resten av kroppen?

Vi ska nog vara tacksamma så länge som det trots allt är kostnadsfritt för barn…

Att vara tandläkare är mycket hedervärt. Skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vara. Plus en massa andra yrken som verkar spännande. Men man kan ju inte gå att utbilda sig hela livet. Man måste ju tjäna pengar oxå. (Så att man kan gå till tandläkaren.) Ända lösningen är att bli politiker. Det är väl ändå ingen skillnad att behandla folk i munnen el. där bak.
Tanläkarpriserna kan variera öerhört bara på en lokal ort hörde jag på radion i våras bara en vanlig undersökning skilde det sig hundralappar. Det kunde löna sig att ringa runt eller få pris färslag på munnen särskilt på större jobb men, men detta vet folk inte om.
Det är lite som med en temugg
Det skulle var bra med en "stöd" prislista för prislägen på föremål i keramik med bra kvalite så skulle det vara enklare för amatören proffset att ta ut sina pengar på arbetet utan att behöva prova sig fram. och kunden skulle inte ifrågasätta om det var dyrt eler så. JAg har sett temuggar för 50:- till 250:- där kvaliteten har varit bra på båda muggarna
Det finns många yrkesgrupper som har en grundprislista så är det tex med forografer.
Ja nu får du jobba på om det ska bli återbesök till tandläkaren!

Rozzy

Googlade "billiga tandläkare". Det verkar som man förstått att detta kan bli en god affärsidé. Man har öppnat 3 kliniker i landet, som erbjuder kraftigt reducerade priser. Långa köer ringlar nu dit.
Absolut hedervärd och tur att det finns tandläkare… och läkare och undersköterskor… och sophämtning och slamtömning och dagmammor och brandmän och allihopa. Och varför vissa av alla med viktiga jobb ska få mer betald än andra det är ju en större diskussion. Personligen så har jag väldigt svårt att förstå varför det är så att om person A jobbar som tusan i 40 timmar och person B jobbar som tusan i 40 timmar - då ska de ändå inte få lika mycket betald?!?
Och så håller jag med Lotta2, varför hanteras hälsan i munnen anorlunda än resten av kroppen?
Det finns för- och nackdelar med alla jobb, en av nackdelarna med att vara keramiker är tydligen att det är dåligt betald. En av fördelarna med att vara tandläkare är att det är bra betald. I denhär lyxiga delen av värdlden kan vi vä'lja mellan en massa yrken, väga för och nackdelar och t o m byta yrke. häftigt lyxigt.
Jadu det skulle va kul att se.
Rozzy

Ursäkta pyromanen men din jämförelsen haltar i min värld!Att ta hand om individers träck under stress kanse man får 100-150 kr i tim för med semesterersättningen inräknad så jag kan inte se det fruktansvärda iatt titta någon i munnen!
Vänligen Okunnig Brödfödejobbare!
#9, om du ser mitt inlägg 7 så tror jag inte vi är så oensa egentligen. Om det blev otydligt så vill jag härmed vara tydlig: Jag hyser stor respekt för alla "brödfödejobbare" och jag tycker inte att t.ex. undersköterskor ska ha sämre betald än snickare, tandläkare eller bankdirektörer.
Jag tycker att det är fööör dyrt att gå till tandläkaren. Det är inte rimligt att betala 723:- för en vanlig undersökning på en kvart… Vad är det som ingår i priset?! Lön, lokaler, verktyg mm.. jag tror inte att det är själva tandläkaren som får den största delen av summan i lön. Men man kan ju leka med tanken… 723:-*4=2892:- På en timme… 2892*8= 23136:- aaa just det avdrag för lunch.. 23136-2892=20244:-/dag …. 101220:-/vecka …404880:-/månad…osv Om en tandläkare drar in nästan en halv miljon (inte egen lön) i månaden kan man faktiskt tycka att det är liiite dyrt eller?
Dom brukar ju avlöna en sköterska också på dom pengarna dom tjänar in och detta är ju inte billigt med anställda i Sverige, och de flesta tandläkare har väldigt höga investeringskostnader med alla apparater mm, så visst kan man förstå att det är mycket kostnader. Men visst är det dyrt, jag håller med.
Jag håller med om att det är dyrt att gå till tandläkaren, törs knappt. Men det är ett yrke som borde ligga inom vanliga sjukvården. Fattar inte varför tänderna inte är med när man blir sjuk, kanske är det amalgam som gett mig en autoimmun sjukdom?Tänderna hör liksom inte till…?
Iallla fall har jag en underbar tandläkare på mina kurser som har gjort en sååå fiin godisskål till sina barn för lördagsgodiset, hon har använt sina plastformer från praktiken och tryckt dom i lera, lagt på kanten av skålen….hmm.. godis är gott!
alltså tänder på kanten av skålen som dekor…

Förså dären 15 år sen, när jag pluggade, körde jag budbil åt en tandteknikerfirma - jag körde helt enkelt löständer över storstockholm. Det var kul att köra bil och lära sig hitta, mindre kul att se tänderna som skulle in på dunderrengörning. Då bestämnde jag mig för att TA HAND OM mina (och mina barns) tänder. Men jag är glad åt att det finns både löständer, tandtekniker och framför allt tandläkare!
Jag håller med dig Pyromanen - det är en häftig lyx att välja hur man vill leva. En lyx som är ganska modern och förstås tillhör välfärdssamhället. Det är också en lyx som är svår att hanskas med för många människor. Vi tittar på de som tjänar mycket pengar och tycker att det är orättvist i stället för att koncentrera oss på våra egna liv och börja gräva där. Men det är en svår balasgång att se till orättvisor, som tyvärr finns utan att tappa greppet om vår fina fria val!
Slut filosoferat - nu går jag och jobbar…/Marie