Kan man göra så?
Jag var nyligen inne i en hemslöjdsaffär och tittade. Där fann bl a en serie med keramik som inte var glaserad utan istället målad med någon slags hobby/lackfäger. Min första reaktion var negativ: "Usch, så kan man väl inte göra." Men nu vet jag inte längre. Det kanske man kan. Det är säkert både lättare och billigare än att glasera.
Vad tycker ni?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Ja du vet väl vad jag tycker, men jag säger det ändå: Det är resultatet som räknas! Får man det man är ute efter bara med hobbyfärger så ska man använda det.
Tycker jag!
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
.

Jag hoppas att det inte va bruksföremål som va målade:( Jag skulle inte vilja hettvatten i något som är målat med hobbyfärg.
Jag tycker det kan vara ok att måla om det är en skulptur men inte om det är ett bruksföremål.

Jag brukar göra tomtar till jul i rödlera som jag skröjar och sen målar med allmogefärg. Det tycker jag är ok.. det är ju inte bruksgods och jag får de färger jag vill ha.

En ganska känd keramiker - Gun Haglund i Sörmland - patinerar alltid sina föremål med olika slags färger. Hon glaserar aldrig. Och det blir så vackert, så vackert.
Men hon gör det mycket sparsmakat vilket man kan se av detta bildspel.
Jag tycker det är slutresultatet som räknas - inte metoderna man använder. Fast till bruksföremål????? Mja. Där protesterar mina gamla keramikgener.
Den keramik som jag såg var bl.a. krukor, vaser, stora fat och ljusstakar. Visserligen inget som man diskar i diskmaskinen, men ändå rätt traditionell. Det var väl det som fick mig att reagera som jag gjorde. Skulpturerna här ovan skulle jag ha accepterat direkt.
_
_

Jag håller med både Zzaga och Ulla, om det är skulptur eller något som verkligen är tänkt som konstföremål så e det en annan sak, då e väl nästan allt ok !? Kan jag tycka. Men om det är bruksföremål så e det annorlunda tycker jag, då måste det ju vara hållbart och så. Man blir ju lite nyfiken på varför oxå. Alltså om hon fick någon speciell effekt som man inte kan få med glasyrer ? Var det snyggt ?

Ulla
Men… nej… inte på fat. Om jag köper ett fat vill jag kunna servera frukt, sallad och annat i det och kunna köra det i diskmaskinen om det blir solkigt.
Vad ska man ha i vasen? Torra grenar? För vatten funkar ju inte…
Nej… det går bort som "fusk" i mina ögon, men sen är jag ju en tjurig jäkel också;)

Jag missförstod frågan från början och håller med Ulla. Jag tycker man ska var en tjurig jäkel. Bort med allt sk fusk på våra matbord! Jag förstår mycket väl vad ni menar. Ställer man påskliljor i en vas ska den inte läcka. Och alla de experiment våra förfäder gjort för att ta fram bra glasyrer ska inte fuskas bort med lack- och plastfärger på bruksföremål. Lite stil får det vara.
Men skulpturalt - då får man göra som man vill!!!
Varför skulle man inte kunna måla en vas? En stengodsvas i rätt temperatur håller ju vatten? Och för övrigt kan man ju glasera insidan och måla utsidan, det har jag gjort på vaser och urnor. Varför inte? Likadant med muggar, om det nu finns färg som tål diskning, så varför inte? Jag menar alltså på utsidan, skulle inte vilja ha en mugg som var målad och oglaserad på insidan…
Fat, jag vet inte, då får man väl sälja det som skulpturalt objekt.
//Också en tjurig jäkel!
Fat kan man lacka eller vaxa så tål de "påfrestningar" bättre. (uppenbarligen har jag överlevt att det legat frukt på fatet)
Om jag misslyckats med glasyren använder jag glasfärg som komplement - är det också fusk? /Maja

10 och 11
För mig handlar det mer om att det känns fel… ungefär som att måla olja på akvarellpapper eller att limma ihop tyg istället för att sy…
Visst kan man måla på utsidan av en stengods vas men för mig känns det fel. Vad gäller utsidan på en mugg så skulle jag inte lita på att färgen inte avger farliga ämnen.
Vad gäller att lacka fat så skulle inte jag vilja äta sallad som serverats på ett lackat fat och sedan köra det i diskmaskinen:/ Sen har jag svårt att täkna mig att färg har samma beständighet som glasyrer har. Det är ju trist om man köpt en mugg/fat/vas och sedan efter ett par år upptäcker att färgen börjat blekna eller ser konstig ut efter att man kört dom i diskmaksinen ett par hundra gånger.
Själv skulle jag aldrig använda glasfärg för att dölja ett glasyrmisstag. Då slänger jag hellre grejen och gör en ny:D
Med andra ord så är du ganska traditionell, zzaga.
Det trodde jag inte när jag såg konstverken på din hemsida.
När man tittar på keramik i nyare böcker så är det inte ovanligt med flera bränningar efter glasyrbränningen. Dekaler, porslinsfärger, guld- silverfärger osv. Jag tycker nog att man borde kunna måla med glasfärg också. Den är väl ungefär som porslinsfärgerna - går tom att diska i diskmaskinen.
_
_

Ulla
Jo… jag är nog det… :/ kanske både bra och dåligt. Men jag är mest skeptisk mot att färg och lack innehåller massa skumma saker som man inte bör få i sig pluss att jag som sagt tvivlar på hållbarheten. Keramik har ju en hållbarhet på många tusentals år det har inte färg.
Men vad gäller skulpturer är jag helt för att blanda helt fritt själv har jag gjort skulpturer i all ifrån gatusten, röd karamellfärg, friggolit och kondomer.
Sen det där med glasfärgen beror nog mest på att jag lärt mig att inte fästa mig så hårt vid det jag gör. Det viktigaste är att man lär sig inte själva resultatet.
Men det roliga med keramiken är ju att alla har sin egen infallsvinkel sin egna filosofi:D
#12 Ooops, jag limmar hellre tyg än jag syr…
ZZaga, vad gäller att lita på vad färger innehåller, det får man väl läsa på bruksanvisningen? Det finns färger som inte avger några som helst gifter. De e ba å fråga där man köper färgen.
Om hållbarhet, tja, inte ens oljemålningar har obegränsad livslängd. Akvareller överlever verkligen inte länge, inte heller textilier. Och gör det något?
Eller tänk på de där vackra högalkaliska turkosa glasyrerna, vanliga i arabländer, krackelé-glasyrer som är så mjuka att de repas väldigt fort och får en patina av ålder rätt omgående. De är hur vackra som helst, och slitaget blir en del av uttrycket.
Men jag har aldrig lagt något egenvärde på hållbarhet förstås. Tvärtom tycker jag böcker ser tråkiga ut innan de är sönderlästa, och jag förstår mig inte på de där antikrundeleksakerna som folk kommer och visar upp som de lekt så försiktigt med att de ser helt nya ut…
Det enda jag säger är "fusk" är när man säljer saker som bruksföremål fast de inte går att använda. Och dit räknar jag t.ex muggar som har för giftig glasyr, eller inte kan diskas, eller…
Förresten, hur gjorde du i #5 för att få in bilden sådär, Eva?

Själva färgen är kanske giftfri, men hur reargerar de giftfira ämnena med de inte helt giftfria ämnena i exempelvis diskmedel, maskindiskmedel och spolglans? De nya färgerna består ju av någon form av plaster. På min diskmedelsförpackning står det att man inte ska diska exempelvis målat glas.
Sen tycker jag inte riktigt man kan jämföra textiliers hållbarhet med keramik. Men jag kan tänka mig att du själv skulle bli jäkligt irriterad om du köpt en blus där halva blusen började vittra sönder efter ett par tvättar eftersom halva tröjan var gjord i ett tyg som inte tål tvättmaskinen. Speciellt om motiveringen är… ja du ska väll ändå inte ha den så länge…Eller den ser snyggare ut när den åldras.
Men visst vi lever i ett konsumtionssamhälle där inget förväntas vara ängre än en sessong , jag är kanske helt ute och cyklar när jag tycker att bruksgods som exempelvis muggar inte ska vara målade med målarfärg eller lacker varken på insidan eller utsidan.