Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 4002 ggr
koko
0

Trollguld & mangan

Undrar lite om den där glasyren Trollguld som finns i receptregistret här…
Det ska vara en tredjedel mangan och då bör man inte använda godset till bruks står det. Men är det för att det är såpass mycket manganoxid i glasyren? Och vad är bruks, kan man ha äpplen i skålen?

Kanske är Trollguldet bäst som överglasyr på en annan glasyr, då den lär var rinnig och kanske är bäst för kanter…? Erfarenhet någon?

En sak till, "vanlig" manganglasyr med några procent oxid, det kan man väl använda till tekoppar och sånt???

susanne.k.wall
0

Jag har ingenstans läst att mangan är giftigt när det är brännt i glasyr, om ingen har hittat på nåt nytt man inte läst om ännu. Men det var en hiskelig massa mangan, en tredjedel, det är ju 33 % mangan i en glasyr. Vad är det mer i den manganglasyren? Mangan kan ge allergi vid hudkontakt så skyddshandskar och andningsskydd är att rekommendera. Fast det är nog bra att ha vad man än blandar till.

[karamell]
0

Jag tror inte att det är någon fara med manganet när det väl är bränt. Men mängden  mangan stämmer nog, jag har ett liknande recept sk gold glaze och i den är det en jädrans massa mangan.

Vanja-K
0

Nu börjar jag att fundera. Kan man fråga om koboltoxid i denna tråd?? I boken av Anders Fredholm står det att man ska handskas mycket försiktigt med bl.a kobolt.. Då undrar jag. är der farligt på något sätt att måla med koboltoxid. För de tänkte jag kunde vara bra för elevrna att få göra.????????????

[karamell]
0

Man ska nog inte käka några keramiska material, helst inte inandas dom heller. Men om man bara använder det sunda förnuftet så är det nog ingen fara. Kanske ska man inte låta 4 åringar rocka loss med oxiderna. Annars är de giftigaste ämnena. nickel,koppar, krom, Barium, kvarts.

rakuLotta2
0

Jag som inte kan detta med kemin…hur är det med glasyrerna när de är färdigblandade. Är de fortfarande giftiga då…eller är det mest i pulverform då de kan inandas(eller om man borstar av när de torkat)

Alltså hur noga är det när man står och glaserar?

Vi hade aldrig handskar eller skydd på oss när jag gick kvällskurs… Där fikade vi emellanåt oxå med kaffe/te och kakor mitt uppi alltihopa…

[karamell]
0

Ja, glaserade kakor är ju gott………. Nu fick jag mej ett gott skratt. När glasyrerna är bundna med vatten så är det ju ingen fara att andas över dom. Många använder handskar när man rör i glasyren, jag är inte en av dom, men å andra sidan blandar jag kanska nya glasyrer var 3 mån och då är det nog ok och röra runt lite. Men jag rekomenderar nog att blaska av sej innan man börjar fika. Själv duschar jag faktiskt alltid efter färdig glasyrtillredning.Det känns liksom lite stickigt på huden.

koko
0

Okej, då gör jag en provskål med Trollguld!
Men varför ar det en banner mitt i texten, mitt på sidan?? Kan inte läsa det första svaret, likadant på hela Keramiki Fokus.

susanne.k.wall
0

Det är nog aldrig fel att vara lite noga. Andningsskydd när man handskas med torra ingredienser. Men jag vet inte riktigt om jag förstår det där "borsta av när det torkat". Bottnarna kan du göra rent med en urvriden våt svamp, då blir det inget damm. Sen beror det på vad glasyren innehåller för material som kan gå in genom huden när den är färdigblandad. Det går ju bra att röra upp glasyren med en slev och använda glasyrtång, så kan man ha handskar när man tvättar rent bottnarna. Man behöver ju inte ha så mycket kontakt glasyr - hud.

När jag hade kurser för barn t o m åk 4 skröjade jag deras saker  så målade dom med giftfri hobbyfärg. Gjorde dom nån mugg eller så fick dom välja av de glasyrer som fanns och så glaserade jag dom. Likaså har jag haft kurser för fritidspersonal och liknande och har också då rekommenderat att smågluttar inte ska hålla på med glasyrer utan dom kan måla med giftfri hobbyfärg. Då slipper man oroa sig och i stället för att vara försiktig kan ungarna måla för glatta livet.

Målar du med kobolt antar jag du spär ut med vatten eller nåt, undvik att ha penseln i munnen osv. Lycka till! Susanne

susanne.k.wall
0

Vad är en banner?

Ulla
0

Har du en banner över texten? Mystiskt. Har du haft det länge och är den fortfarande kvar?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

lotta2
0

Mangan ska man se upp med, dom påstår att det kan ge skador på nervsystemet som parkinsons eller alzheimers ( kommer inte ihåg vilket det var…minnet iaf..)  ffa om man är i samma rum som när man bränner glasyren då ångorna frisätts. Så antingen öppet fönster eller vädra rejält. Allra bäst utsugsfläkt så klart..:D

Vanja-K
0

Måste fråga vidare ang. varsamt med oxider. o.d är det mer ok att måla med engober? ( 7-14åringar).

Godsagare
0

Här finns säkerhetsföreskrifter gällande manganoxid.

Jag tror inte att det är själva manganet som är avgörande för varför det inte är lämpligt som bruksgods utan snarare ytan som blir.

Om jag minns rätt så blir det lite skrovligt och att det i dessa ojämnheter kan samla på sig sånt man inte önskar…

Men det är en gissning och jag hoppas det finns nån som vill bekräfta eller dementera…

Godsagare
0

Angående "foodsafe" se denna artikel.

MeWa
0

#2 …skulle man kunna få ta del av ditt recept på gold glaze? Glad

susanne.k.wall
0

# 12 Man ska ju inte vara rädd för råmaterialen utan använda dom med den försiktighet dom kräver. Det är klart ungarna kan måla med engober, bara dom hanterar dom som man ska dvs inte slicka på penseln eller ha den i munnen osv. Alltså vanlig normal användning. Engober skulle jag tycka är att föredra eftersom det är uppslammat. Sen finns det kritor som man kan använda på skröjat gods och bränna in. Har aldrig använd dom själv men det låter ju lite snällt. Det går säkert bra för dig och lycka till med kursen!

koko
0

Ulla: Ja det började igår. Det är en folkuniversitetsbanner (till den som undrade, det är en avlång reklamruta) över det första svaret i alla inlägg på forumet. Jag använder Opera, inte explorer.
Det är störigt för jag kan inte läsa det första svaret, inte ens komma åt att kopiera texten för att klistra in i ant.blocket i Windows för att läsa det.

Elorion
0

Jag tror att jag har hört att det är något med surt och basiskt. Så om man dricker te ur en mugg eller har vinäger i en kanna som är glaserad med manganglasyr kan man få i sig det.. Det var därför jag skrev att inte rekommendera den för bruksföremål. Men jag tror inte den har någon större effekt på äpplen i en skål. Men jag vet ju inte riktigt ordentligt svaret så… (Flum Jag)…

Elorion
0

#Jag har också en banner.. jätte dryg.

Vanja-K
0

#14  Efter att ha läst om mangan i den långa artikeln, tänker jag herregud. verkar ju lite farllgt. men???

Ja, mina ungar slickar inte på penslar, så vi kan säker måla med engobe iallafall.Fundersam

[karamell]
0

Hallå 15. Visst kan du få det receptet på gold glaze, har det i verkstaden och skriver in det häe på måndag. Har tagit helg nu!!!!

pyromanen
0

#20: engober kan ju innehålla samma färgande metaller som glasyrer….

koko
0

#4 litiumkarbonat e ganska giftigt det med…