Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: köp-och-säljverkstadsplats
Läst 1910 ggr
Henrik93
2

se hit keramik fantaster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Henrik heter jag! Jag tänkte höra om någon som drejar eller håller på med leror och bränner osv om de tillsammans med mina idéer skulle vara intresserad av att designa och göra en kruka? Jag odlar nämligen Orkidé släktet Neofinetia falcata,som är en väldigt antik och historiefull planta i flera hundra variationer/mutationer i växtsätt, bladtyp, blommor och färger. på det originella japanska sättet så odlas dom oftast på mosskulle som bilden jag bifogar på mina små liv. eftersom det är ganska lätt att råka få röta i rötterna så behövs en ventilerande kruka. krukorna är ganska små, och står på tre fötter, och har ett stort hål i botten av krukan för optimalt med luftcirkulation. Om någon är intresserad av att samarbeta kan jag skicka bilder och mått på en bas med mått i pm, och om möjlighet finns skulle jag även vilja testa en kruka under en tid innan fortsatt samarbete. Självklart betalar jag frakten och materialkostnaden då!:) Krukorna måste göras i ogiftigt och vattentåligt material så en glasering vore inte helt fel!:) Mvh Henrik (På bilden ser ni min Neofinetia falcata och Neoginetia falcata 'Houmeiden' i sina nuvarande ytterkrukor med mosskullar.)

Sajtvärd på Neofinetia Ifokus

Japanska och Asiatiska orkidéer

Leramani
0

Hur många krukor kan du komma att vilja ha om det fungerar bra?  Vill du ha en antik stil på dem,  europeisk eller japansk? Eller nåt annat?

De Lapsus Resurgam

Henrik93
0

Jag har 6 plantor just nu, men blir flera. Vill gärna ha en japansk stil med drakar, jag länkar till en variant: https://www.orchidweb.com/products/neofinetia-clay-pots-unglazed~3319.html på andra bilden kan du se undersidan!:) Dom är ofta målade med japansla drakar och tecken!:)

Leramani
0

Bränd keramik är vattentålig. Lergods är poröst och andas, kanske det är bättre för dina plantor än glaserat gods som är tätt.  Nån som drejar kan göra de där krukorna i en handvändning.

De Lapsus Resurgam

Henrik93
0

åh!:D vet du någon duktig här inne?:)