Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2230 ggr
[rolnor]
8

Lyckad oxblod

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Reducerade från 1000 grader, blev bra!

Ride84XL
0

Riktigt snyggt!

[rolnor]
1

Här är en bättre bild tror jag, ser faktiskt rättvänd ut, kors i taket..!

drejat11
0

Tjusigt!

Ulla
0

Fotar du med mobil?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
0

Dom första bilderna är med ipad, den sista med sony a200, svårt fånga djupet i glasyren, behövs nog dagsljus kanske? Tack i vilket fall!

[rolnor]
0

Receptet, 1250grader 30 min oxiderande utjämning, reduktion från 1000 till 1250 grader;

[rolnor]
0

Ska säga att jag använder 0,4% kopparkarbonat

Ride84XL
0

30 min oxiderande utjämning - fick du inte problem med återoxidation? Men när glasyren smält så är kanske färgsubstansen (metallisk koppar eller koppar 1 oxid som är röd och lite sånt) skyddad sen…

Rerum
0

Oh vad vacker! Hade önskat att jag kunde bränna reducerat.

[rolnor]
0

Nej, som du säger så är kopparettoxiden fast i en matris av glasyr som skyddar mot oxidation, men det ska sägas att det kan. bli återoxidation där glasyren ligger tunnt. Tack Rerum!

Kebnekaise
0

Snygg!  Det är ingen fara med oxidation på toppen om man börjar reducera tillräckligt tidigt. Man kan t.o.m. ombränna en fin oxblod i oxidation och den kan t.o.m. bli klarare och bättre då.

[rolnor]
0

Tack! Det jag gillar är att den blir så glansig och klar, där den ligger tjockt blir den djupt röd, sen verkar det inte vara nån fara att den kryper, har dåliga erfarenheter med getstley borat. En kul sa jag gjort är att bränna om oxblod med krackeleringar i kraftig sotande reduktion, då fick jag ett skalpödsmönster at mörkare linjer där sotet fastnat i sprickorna.

stefanandersson
0

Ser bra ut Rolnor!

[rolnor]
0

Tack Stefan, hoppas få se mer av dina saker här, ser fram mot det!

stefanandersson
0

Tack Rolnor, har mycket på gång så tyvärr har jag inte haft tiden på sistone. Hoppas kunna lägga mer här framöver igen :)