Sockel till skulptur
Hej
Jag har gjort en skulptur av en pudel som står på bakbenen och hoppar, leker. Den är ca 40x40cm (men inte så djup, max 15 cm …) Jag har förberett för att köra upp ett armeringsjärn i revbenen på stackarn, men måste ju ha en sockel till den att stå på. Tänkte ett snyggt träblock som jag målar med mörk lasyr, men så säger en klok människa i min omgivning att det blir ju inte tillräckligt tungt som stöd. Bor på Öland så en slipad kalksten borde ju gå att få tag på, men är den tillräckligt tung? Är kalksten för poröst? Hur gör jag nu?

Om det är rätt balans i hela alltet så behöver sockeln väl inte vara så himla tung? Ett träblock kan ju vara rätt tungt. Kalksten är säkert också bra. Annars kan du gjuta en betongkloss och patinera lite.
man kan även gjuta i gips och patinera
Gips och betong hade jag inte en tanke på. Jag var så fast i trä i huvudet, och när jag fick kommentaren att det nog blev för lätt fastnade hjärnan. Jag får vänta till skröjen är klar och prova mig fram lite. Tack för tipsen!
Vad bra. har precis samma funderingar.
Man kan väl gjuta in en sten i botten, och sätta över en tunn träskiva och klä den med filttyg undertill??
jag har ett hundhuvud med hål för spik i bakänden så den kan monteras men den är tung och behöver en tung sockel.
Om man vill ha tyngden men inte gillar utseendet i betong skulle man kunna göra ett träfundament som man fyller med betong.