Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 1579 ggr
[rolnor]
4

Lite tuffare reduktion, oxblod

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske är svårt att se på bilden men jag gasade på lite hårdare i min uterm el/gas- ugn och fick aningen lite leverfärg i min oxblod, det blev lika vackert men lite mer åt det bruna hållet. Frågan är vad som händer, blir det kopparmetall i glasyren eller är det kolpartiklar?

LenaR
0

Kolpartiklar, det vore en form av carbon trap i så fall? Utesluter inte carbon trap och oxblod varandra? Carbon trap ska väl ha mycket reduktion och från låg temperatur, oxblod får man ta det lugnare med?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
0

Åh, snygg glasyr i vilket fall! :-)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[rolnor]
0

Jo, jag körde ganska tuff reduktion från 1000grader, så jag tänker carbontrap, men jag vet inte det kan vara mera kopparmetall snarare än kolpartiklar, det där är inte helt enkelt att avgöra, finns avancerad analys, nån lasermetod som kallas LIBS tror jag skulle kunna användas men jag har inte hitta nån som kör sånt, inte i Sverige i alla fall. Tack annars, jag är väldigt nöjd med glasyren själv, den är så varierande och levande, precis vad jag är ute efter. Fascinerande att ett millimetertjock lager glasyr kan skapa ett sånt djup.