Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: glasyrerglasering
Läst 2927 ggr
[qwertyu]
4

Hjälp, järnröd glasyr

Behöver hjälp med en järnrödglasyr i elugn! Vad ska den bestå av mer en benaska och järnoxid? vad får den inte innehålla! Vad ska den innehålla! Bränning ska den ha hålltid under avkylning? Jag antar man vill ha den så järnröd det någonsin går. Och gärna med en intressant textur.. Frågar här på forumet eftersom  expertisen finns här.. Tacksam för svar

Keraleij
1

Det finns några järnröda i forumets receptsamling

Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se

[rolnor]
1

Steinuns röda, Anders röda och Red brown är fina tycker jag.

[qwertyu]
0

Jag har provat en hel del. Men dessa har jag inte testat.  Jag tycker att dom flesta man testar inte ser så intressanta ut mest skitbruna. Inte så riktigt bra man har sett på nätet. Tydligen ska dom ha riktigt hög halt av alkalier såsom litium och låg halt av Al2O3.Ska bli intressant och prova ut vad som är optimalt.

[rolnor]
1

Redbrown blir fin, jag har sett lite olika resultat beroende på lera, hur tjockt glasyrlagret är och brännschemat. Jag har sert ett krukmakeri som använde denna till hela produktionen. Den blir svart med små guldfläckar i reduktion,.

usd
1

Prova Ohata kaki! http://www.potters.org/subject113709.htm Ox eller red.

[rolnor]
0

Intressant med Ohata, att det finns två varianter med samma sammansättning, synd att det inte finns nån bild?