Hur blir en ugn förstörd?
Hej!
man läser då och då om att ugnen kan bli förstörd om man experimenterar med glasyrer eller har fel lera. Hur är det egentligen? Vad är det som kan förstöra ugnen och på vilket vis förstör det? Vad ska man akta sig för att göra?
Själv har jag ingen egen ugn än men planerar att köpa.

Det som kan hända om du t ex bränner i stengodstemperatur men har lergodslera + lergodsglasyr är att glasyren kan smälta och rinna ut. Då förstörs plattorna och det är väldigt svårt att få bort. Det kan även rinna ner i ugnen ochd et är väl inte så lyckat.
Saker kan explodera. Och förstöra elementen i ugnen.

Det som kan hända när du experimenterar med glasyrer är först och främst att de smälter för mycket och börjar rinna. Glasyren fastnar på ugnsplattorna om du har otur. Det går att slipa bort det men det är jobbigt och ger jack i plattorna. Sen kan man ju naturligtvis ha otrur att glasyren riner ner på själva ugnsstenarna också och då blir det ju svårare att få bort.
Det samma gäller leran. Om du slänger in lergodslera i en stenugnsbränning kommer leran att smälta (och bränna fast).
Gaserna som bildas i ugnen under bränningen fräter på elementen i ugnen vilket gör att de tillslut blir väldig sköra och går sönder. Det fins att köpa och man kan byta ut dom lätt själv, men de är ganska dyra om man inte gör dom själv.
Saker att akta sig för:
Bränna lergods i stengodsbränning.
Glömma att torka glaserade föremål på undersidan.
Bränna glsyrprover där de kan rinna av föremålet.
Bränna föremål som inte torkat tillräckligt länge.
Annars kan man ju tänka på att använda plattengobe offta, dammsuga ur ugnen noga med jämna mellanrum.
Det finns ett alldeles utmärkt subtilt sätt att förstöra ugnar på om man bränner ler- & stengods i samma ugn (halvt utsagt av xarfez ovan). Om man skröjar lergods som inte torkat ordentligt exploderar det, så man får skärvor óch damm i ugnen. Sätter man sedan en stengodsglasyr smälter lergodssmulet fint och förstör med stor sannolikhet elementen!
Vet inte hur insatta alla är i verkstadshygien, men när man dammsuger en ugn bör man ha mask (Sundströms brukar rekommenderas) och se till att inte gå in i rummet på ett halvt dygn eller så. Det kan säkert hjälpa att duscha ner rummet med blomspruta innan man stänger dörrn och går, så lägger sig dammet.
Tror vi fick ihop ett riktigt uttömmande svar :-)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

lite offtopic men mask bör man ju ha även om man sprut på sin glasyr med t ex en kompressor.

tack för alla svar, om jag förstår det rätt är det alltså rinnande glasyrer som förstör plattor som är den vanligaste händelsen. Det är ju inte hela världen. Värre risk verkar det vara att bränna både ler- och stengods i samma ugn. Damm från lergodset som smälter ut i hela ugnen måste ju innebära stora kostnader att sanera/reparera.
En sak som jag tidigare lärt mig, men som tydligen inte stämmer alls, är att elementen förstörs om man reducerar i den elektriska ugnen.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

#6 Det har jag oxå läst, i Finn Lynngards bok står det att elementen blir sönderfrätta (tror jag att det var) av att reducera i ugnen.
Har du kommit igång och gjort något försök med din ugn Ulla?
Jag har hört något om glaserade föremål som stått för länge och torkat och sedan yr när man bränner dem. Hur vanligt är det? Finns det fler som råkat ut för samma sak?
_
_

Ang. punkt 4 i #8.
"vissa skolor har sand i botten"
När smälter sand? eller smälter den aldrig? jag har även läst att man kan gjuta glas i sand, men förändras inte sanden när man hettar upp?
#7 Jessika
Nej, jag har inte ändrat min ugn. Just nu hyr jag plats i en verkstad där det finns en gemensam ugn. Vi har pratat om det, och eventuellet när vi byter element nästa gång. Man måste korta ett av elementen litet för att kunna göra ett ingångshål för gasen.
_
_
#9, jag tror problemet med glasyrer som yr uppstår om glasyren inte innehåller tillräckligt mycket lera. Då fäster den inte ordentligt på skärven, utan blir som ett löst pulver, lätt att skala av och dammigt.
Man kan tillsätta lite bentonit i glasyren, det funkar i köpeglasyrer också. 1-5% så ska problemet vara löst!
Jessika, jag har för mig att kvarts smälter någonstans vid 1700 grader, så sand smälter väl vid ungefär samma temperatur. Fast det beror förstås på vad den har för sammansättning också. Det första glaset ska ha tillverkats av kopparhaltig sand, antagligen först av en slump vid en matlagningseld. Så sand kan vara riktigt lågbrännande också. Fråga på glaskonst iFokus! Eva Rittsel vet säkert :)
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
Är det någon som har provat att lägga krossat glas i någon skål och brännt vanlig glasyrbränning? Vad händer? Kan man färga krossen med färgkroppar/oxider?
Ja, jag har lagt krossat glas i skålar. Det går jättebra och blir oftast väldigt fint. Man får ha minst 1230 grader annars smälter inte glaset ut .
Om man kan färga med oxider /färgkroppar, det vet jag inte men varför inte?
Jag har använt mig av grönt och blått kross från vanliga flaskor. Lägg inte på för mycket glas för det krakelerar väldigt och kan bli skarpa kanter! Så man bör nog inte lägga det i bruksföremål som man äter och dricker ur.