Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2554 ggr
Emsa
0

Lyngbyovnen k180

Hej, jag undrar om det är någon som vet om Lyngbyovnen K180 går att bränna till stengodstemperatur? vad max temp kan vara?.  Jag var och tittade på en begagnad sådan men det fanns ingen max temp utsatt på ungen och ägaren har ingen aning. Verkar dock som tempermätarna inte går mer än till 1100 och 1060 grader (står på de silvriga plupparna). Är det någon som vet varför det finns två hål för temmätare. bredvid varandra i ugnen? 

Hälsningar,

Emma

Bo§e
6

K180 är en genuin "lergodsugn". Max 1100°C.   Det beror bl.a. på tegelkvaliteten och isoleringen.  Styrningen är som du märkt, också begränsad (Typ "K").    Parallellt med K180 fanns en annan modell, S180, som var stengodsalternativet,  med tåligare tegel och isolering, och den levererades också med en passande styrning (Typ "S").

De dubbla hålen i ryggen är till för 1: Temp.givaren (märkt 1100°C), samt 2: "guldsäkringen" (= ett övertemperaturskydd) som är märkt 1060°C.     Förväxla inte de två, om du måste plocka bort dem från kablarna.  Dock kan de sitta i valfria hål.

Bränn aldrig över de 1060 graderna då guldsäkringen sitter i.  Guldtråden brinner då av, och är dyr (!) att ersätta.  Den är till för att rädda ugnen från katastrof, om styrningen skulle fallera (vilket ju blir ännu dyrare…).  Tänk gärna "1040°C" som maxtemperatur för att ha litet mariginal.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Emsa
0

Tack Bosse, jättebra då vet jag.