Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 2090 ggr
Rivermist
0

Öppna ugn vid 1000 grader

Hej!

Jag undrar om det kan skada ugnen att öppna den vid 900-1000 grader när den stängt av?

Jag testade att ta ut ett par saker för att dekorera när de fortfarande glödde. Det funkade fint och jag vill gärna testa igen, men jag vill samtidigt inte skada ugnen.

Jag har en toppmatad 120 liters ugn.

[rolnor]
1

Låter dramatiskt! Skulle mest oroa mej för taket ovanför ugnen?

Ride84XL
1

Det beror nog lite på vad det är för material i ugnen. Men så länge man inte låter den kylas ner betydligt med öppen lucka så är det ju ingen fara. Om man bara ska ta ut ett par saker har man ju knappast luckan öppen särskilt länge.

Jag har ju byggt egna ugnar och  brukar öppna luckan vid maxtemp ibland (då jag mest gör andra saker än att bränna keramik - t ex metall, glassmältning och diverse experiment). Det har aldrig varit några problem. Nu har ju jag hittils byggt mest med keramisk fiber (totalt okänsligt mot termisk chock) - men om isolertegel inte klarar att man öppnar vid maxtemp, borde det ju spricka i vilket fall. Temperaturskillnaden mellan in och utsida av ugnen gör ju att det blir samma spänningar i materialet oavsett. Annat som element och upphängningar tar ingen skada.

Som Rolnor skriver - man bör ju tänka på vad man har ovanför och även bredvid ugnen för det blir ordentlig värmestrålning. Eventuellt kan du även behöva använda en lång pinne med krok eller liknande att öppna med 😃. Jag har lyckats få tröjan att ryka några ggr och min ugn är ändå bara 28 liter i storlek, hahaha. 

Sen handtaget på luckan också. Jag har monterat mitt handtag ovanpå eftersom jag tänkt att man ska öppna när ugnen är varm. Men på många toppmatade keramikugnar sitter handtaget frampå  så att all het luft som kommer ut träffar handen när man öppnar (ta i såna fall t ex en pinne och putta upp luckan med).

[rolnor]
0

Jag tror jag drömde inatt att jag öppnade en varm ugn, det var dramatiskt, nattmara.